Gjest medlem-82119 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg er en av dem som er veldig opptatt av SAR verdien, og har lav SAR verdi som absolutt viktigste punkt når jeg kjøper mobiler. Om folk bryr seg om SAR er en annen diskusjon, men jeg gjør nå engang det. Jeg synes det er rart at ulike merker og modeller kan ha så utrolig ulike verdier, når de tilsynelatende er ganske like både med tanke på materialbruk og størrelse. Har helelr ikke opplevd en direkte sammenheng mellom dekning/signalstyrke og SAR verdien. Samsung har sluppet sine toppmodeller (galaxy S serien, og selv S3 har en lav verdi på 0,21, mens f.eks htc one x har 0,68 og iphone 4s 0,99. Nokia slipper sin 808 nå, med sine 1,23, og lumia 900 med sine 1,33 ligger faktisk 6 ganger høyere enn samsung s3. Alle disse er EU verdier, hentet fra gsmarena.com Går man litt tilbake, så hadde forøvrig SE T650 en verdi på 1,8 og var sånn sett ulovlig å selge i usa. Norge har maxverdi på 2,0 men usa har 1,6. TCO development anbefaler max 0,8. Jeg tenker litt på at med norges ganske høye grense, så passerer jo alle mobiler, og man blir vel et slags dumpingland for verstingene som ikke er lovlige å selge i andre land. Synes fortsatt det er rart at verdiene kan sprike såpass mye, og ser ikke at hverken design eller materialbruk skulle skape såpass store forskjeller. Det virker også som om samsung har et fokus på dette og stadig slipper mobiler med lave sar verdier, mens iphone og nokia legger seg i andre enden av skalaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå