Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har allerede mer eller mindre bestemt meg for følgende komponenter, men forslag er hjertelig velkommen :)

Kabinett: Fractal R3 Black Pearl (billig, ser ok ut)

Strømforsyning: Silver Power 650W (har hatt en 500W SP i fire år nå og er fornøyd, samt at de er billige)

Hovedkort: Z77 av en eller annen type. Ser ut til å være en Z68 med noe native support så regner med at det går bra. Har tenkt til å overklokke.

Prosessor: Intel i5-3570K (Sandy 3.4Ghz 22nm, skal overklokkes)

Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 32GB CL9-9-9-24

Skjermkort: Har et overklokket Radeon 6970 jeg kommer til å dytte inn, og som jeg regner med kommer til å holde en stund.

Men så er jeg i tvil...

Vannkjøling? Jeg har tenkt å overklokke men sliter mye med støv her i huset. Er vannkjøling tingen? Er det lett å installere? Risiko for lekkasje?

Hvilke SSD disker er det som har vist seg som de beste og mest stabile? Og likeså for vanlig HDD disker? Corsair, eller Crucial? Samsung, Seagate, eller Western Digital? Her tar jeg gjerne imot anbefalinger og innspill.

Eksternt lydkort er en sak jeg liker å investere noen hundrelapper i. Jeg spiller mye digital musikk og tar det ut på anlegg. Det høres rett og slett bedre ut med et skikkelig kort og lydprosessor enn innebygd lydbrikke. Har tidligere hatt SoundBlaster kort av ymse slag, men ser nå at mange anbefaler ASUS Xonar kort. Noen meninger om det?

På forhånd takk for hjelpen :) Er litt ute av hardware loopen for tiden og har ikke fulgt så voldsomt godt med de siste par årene. Jeg ser også at f.eks 32 gig minne er overkill, men jeg er ifra en tid der Bill Gates lovte meg at jeg aldri ville trenge mer enn 640k. Alikevel kjøpte jeg meg 4MB, og tyve år senere sitter jeg på flere GB :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling? Jeg har tenkt å overklokke men sliter mye med støv her i huset. Er vannkjøling tingen? Er det lett å installere? Risiko for lekkasje?

Vannkjøling hjelper ikke på støy, viftefilter hjelper på støv.

Vannkjøling er så vanskelig å installere som du gjør det til.

Risikoen for lekkasje er veldig liten så lenge du tester for lekkasje.

Hvilke SSD disker er det som har vist seg som de beste og mest stabile? Og likeså for vanlig HDD disker? Corsair, eller Crucial? Samsung, Seagate, eller Western Digital? Her tar jeg gjerne imot anbefalinger og innspill.

Samsung 830, Crucial M4 og Intel 520/330.

HDDer er alle driftssikre i dag.

Lenke til kommentar

Støvet blir da og sette seg fast i vifte/grill til radiatoren til vannkjølinga i stedet. Du flytter problemet over til et annet sted med andre ord.

Støvfilter til kabinettet, og sjekke om det er under-trykk/overtrykk i kabinettet. Er det under-trykk i kabinettet vil luft bli sugd inn gjennom åpne kriker å kroker rundt om kring, og der er det mest sannsynlig ikke noe filter.

Ole :)

Endret av ole a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde poenget med vannkjøling var at det skulle være både stille og uten bevegelige deler jeg. Har visst misforstått den biten :) Har du noen kjapp og enkel forklaring på hva som skaper under kontra over- trykk i et kabinett?

Og ville det være galskap å f.eks inkapsle en PC i plast? Temperaturen inne i posen burde jo ikke stige vesentlig siden varmestråling ville gå igjennom. Og det burde vel ikke kondensere noe vesentlig heller?

Er forøvrig folket enig i anbefaling av Samsung 830, Crucial M4 og Intel 520/330 SSD'er? :)

Lenke til kommentar

Trodde poenget med vannkjøling var at det skulle være både stille og uten bevegelige deler jeg. Har visst misforstått den biten :) Har du noen kjapp og enkel forklaring på hva som skaper under kontra over- trykk i et kabinett?

Poenget med vannkjøling er større kjøleareal og muligheten til å kunne kjøle flere komponenter med samme kjøleribbe.

Pumpa har bevegelige deler, og du trenger fortsatt vifter om du ikke skal gå for bong eller passive radiatorer.

Og ville det være galskap å f.eks inkapsle en PC i plast? Temperaturen inne i posen burde jo ikke stige vesentlig siden varmestråling ville gå igjennom. Og det burde vel ikke kondensere noe vesentlig heller?

99% av kjølinga til en PC foregår gjennom varmeoverføring til luft gjennom kjøleribber, det høres ut som en særdeles dum idé å innkapsle en PC i plast.

Lenke til kommentar

Under-trykk : det blir ført mer luft ut en inn i kabinettet, overtrykk, mer luft inn en ut.

Hvis det er under-trykk, altså mer som blir ført ut, så vil det føre til at det kommer inn luft Andre steder en gjennom intake viftene.

Og ja, intel520/330 og Samsung 830 er tommel opp fra meg =) ikke vært borti M4'n så skal ikke si noe om den

Lenke til kommentar

Hvor varmt det ville bli inne i et rom ville jo avgjøres hovedsakelig av volum og hvor mye av denne varmen som kunne lekke igjennom. Hva om man eventuelt tettet PC'en utenfra, og la inn filtre kun der hvor luft ble byttet ut?

Og hvilken metode er å foretrekke? Under eller overtrykk? Den ene holder vel støv ute når maskinen er slått på, men kjøler dårligere? Og PSU'en blåser jo ut en hel del, så må det vel en god del vifter til bare for å nøytralisere trykk-effekten av den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...