Gå til innhold

Skjermkort/GPU

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal bygge en pc selv. Og jeg lurer på hvilket skjermkort jeg burde velge. Jeg trenger ikke det beste selv om det kanskje ser sånn ut i forhold til de andre delene jeg har valgt. Jeg vil bare at det skal fungere greit nok. Skjermkortene utvikler seg mye og jeg vil ha en slags midlertidig løsning som funker bra. Og si hva dere vil, men jeg velger AMD prosessor fordi den er kraftig og billig i forhold til tilsvarende Intel. Men tilbake til skjermkort. Jeg kan vel greie å skrape sammen litt penger til det, men vil ikke blåse penger rett ut av vinduet. Er overklokking av skjermkort aktuelt? Så hvilket skjermkort vil passe best og gi tilstrekkelig ytelse? 1, 2, 3, START! :)

Prosessor: http://www.komplett....aspx?sku=650172

Hovedkort: http://www.komplett....aspx?sku=637651

RAM: http://www.komplett....aspx?sku=640643 16gb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg velger AMD prosessor fordi den er kraftig og billig i forhold til tilsvarende Intel

Den er strømslukende og dyr i forhold til tilsvarende fra Intel, AMD er fullstendig ute av racet mot Intel i dag og har ikke noe som klarer å stille opp mot budsjettmodellene til Intel engang (kilde.) Inntil AMD lanserer en skrivebordsprosessor som har enkelttrådet ytelse i nærheten av Intel har de i beste fall et nisjeprodukt for kompresjon/kryptering av filer og virtuelle maskiner.

On Topic:

Når du ikke nevner hva du har tenkt å bruke PCen til er det vanskelig å anbefale et skjermkort, men på det maksimale av hva en FX-8150 klarer å pushe effektivt for spill hadde jeg parret et HD 7870, for å få et bilde på skjermen kjøper du et Geforce 210

Om overklokking er aktuelt eller ikke kan ikke jeg svare på, men vær klar over at strømforbruket på en FX-8150 går gjennom taket når den overklokkes.

En strømforsyning som er kraftig nok for å kjøre 7870 + FX-8150 uten overklokk er denne, med overklokk må du opp på denne.

Lenke til kommentar
jeg velger AMD prosessor fordi den er kraftig og billig i forhold til tilsvarende Intel

Den er strømslukende og dyr i forhold til tilsvarende fra Intel, AMD er fullstendig ute av racet mot Intel i dag og har ikke noe som klarer å stille opp mot budsjettmodellene til Intel engang (kilde.) Inntil AMD lanserer en skrivebordsprosessor som har enkelttrådet ytelse i nærheten av Intel har de i beste fall et nisjeprodukt for kompresjon/kryptering av filer og virtuelle maskiner.

On Topic:

Når du ikke nevner hva du har tenkt å bruke PCen til er det vanskelig å anbefale et skjermkort, men på det maksimale av hva en FX-8150 klarer å pushe effektivt for spill hadde jeg parret et HD 7870, for å få et bilde på skjermen kjøper du et Geforce 210

Om overklokking er aktuelt eller ikke kan ikke jeg svare på, men vær klar over at strømforbruket på en FX-8150 går gjennom taket når den overklokkes.

En strømforsyning som er kraftig nok for å kjøre 7870 + FX-8150 uten overklokk er denne, med overklokk må du opp på denne.

Det er langt i fra sant hva du sier om AMD. Det er sant at de bruker mye strøm. Men de har også god ytelse til gjengjeld. Ta Ivybridge VS. Trinity. Kjøper du Ivybridge sparer du strøm. Men Trinity har bedre ytelse, ihvertfall på spill.

Men nå er jeg veldig usikker på om jeg skal gjennomføre dette kjøpet. Jeg vurderer Retina MacBook Pro. Den har bra ytelse og fordelen med mac er at den har lavt verditap. Men jeg er helt på jordet her. Aner virkelig ikke. Trenger tips

Lenke til kommentar

Det er langt i fra sant hva du sier om AMD. Det er sant at de bruker mye strøm. Men de har også god ytelse til gjengjeld. Ta Ivybridge VS. Trinity. Kjøper du Ivybridge sparer du strøm. Men Trinity har bedre ytelse, ihvertfall på spill.

Men nå er jeg veldig usikker på om jeg skal gjennomføre dette kjøpet. Jeg vurderer Retina MacBook Pro. Den har bra ytelse og fordelen med mac er at den har lavt verditap. Men jeg er helt på jordet her. Aner virkelig ikke. Trenger tips

Vel, jeg linket til en kilde som sa akkurat hvor langt bak AMD ligger på skrivebordsmaskiner. At AMD har bedre integrert grafikkort på Trinity-brikkene sine hjelper ikke på at Bulldozer er en flopp og egner seg kun for meget spesialiserte bruksområder.

Det er rimelig rart å sammenligne en Macbook Pro Retina med en stasjonær da. Har du vurdert hva du ønsker deg?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Vel, jeg linket til en kilde som sa akkurat hvor langt bak AMD ligger på skrivebordsmaskiner. At AMD har bedre integrert grafikkort på Trinity-brikkene sine hjelper ikke på at Bulldozer er en flopp og egner seg kun for meget spesialiserte bruksområder.

Det er rimelig rart å sammenligne en Macbook Pro Retina med en stasjonær da. Har du vurdert hva du ønsker deg?

gidder ikke diskutere off-topic, men på komplett har billdozer 5/5 av flere kjøpere. Jeg har så godt som bestemt meg. Det blir rMBP. Jeg har egentlig vært motstander av Apple en god stund. Og elsker Android. Skjønner ikke helt hvordan jeg kom på dette med rMBP, men blir nok bra nok for et par spill. Diablo 3 blir jo smooth.

Lenke til kommentar

gidder ikke diskutere off-topic, men på komplett har billdozer 5/5 av flere kjøpere. Jeg har så godt som bestemt meg. Det blir rMBP. Jeg har egentlig vært motstander av Apple en god stund. Og elsker Android. Skjønner ikke helt hvordan jeg kom på dette med rMBP, men blir nok bra nok for et par spill. Diablo 3 blir jo smooth.

Brukeranmeldelser på Komplett tilsier kun om delen ofte kommer død eller ikke....

Les her og se hva jeg mener: http://www.anandtech...fx8150-tested/8

Du kjøper ikke en Retina Macbook Pro for å spille spill, det er som å kjøpe en Ferrari når du trenger en Pickup.

EDIT:

MBP Retina egner seg godt for: CAD, 3D-modellering, og andre oppgaver som drar nytte av den ekstreme oppløsningen. Om du kun skal spille vil du få langt mer ut av en Alienware M17x eller Multicoms P150E

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo få eller ingen av de bruker anmeldelsene på komplett, eller andre nettbutikker for den del, som har noe som helst snøring på hva de snakker om, ihvertfall sjelden.

Skal man ha amd så er det vel nesten bedre å satse på forrige 6 kjerner(1090etc) eller phenom II eller noe?

Men slike ting får man vel neppe kjøpt mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg stusser på er at du spørr etter hjelp/tips. Og når du får det går du rett i forsvar for å begrunne at du allerede har gjort et valg. Hva er vitsen i å spørre da?

Alle tester jeg også har lest kommer Intel mye bedre ut. Skal selv også oppgradere om dagen og jeg kommer uten tvil til å gå for Intel. :)

Ønsker jo bare å hjelpe deg til et godt kjøp, men det er jo du som tar valget om hvor du legger penga dine til syvende og sist. Lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...