Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Touchpad går dit den selv vil - Sånn ca

Anbefalte innlegg

Heya! Har en Asus N43SN med en touchpad som ikke er helt samarbeidsvillig.

Hvis jeg f.eks drar pila sakte mot venstre, hopper pila 10-15px til høyre, så kjører den litt motvillig til venstre en stund, og brått hopper den 60-70px til venstre. Pluss at den har spasmer underveis.

OG DET ER SÅ FORBASKA IRRITERENDE!!

Den har vært sånn en stund, men føler nå at det nesten har forverret seg. Kan nesten virke som det forverres når maskinen "jobber" med noe. En tung nettside kan være nok innimellom. Dog ikke sikker på at dette er årsaken.

Hvis noen har noe peiling på hva som kan gjøres, så sier jeg takk takk! Har prøvd å rulle tilbake driver/oppdatere den og litt liknende for en stund siden uten at det hjalp spesielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager at jeg ikke har fått svart på dette tidligere, men har nærmest ikke hatt tid til å slå over på safemode. Trooooor det hjalp! Eller. Funket i selve safe mode. Den er like forferdelig nå som jeg er tilbake til normalen, men kunne ikke se noen spesielle "laggs" mens jeg testa i safe mode. Er dette bra? Haha. Det betyr jo at den fysisk funker som den skal kanskje da. Men.. Ideas?

Lenke til kommentar

Ikke noe problem.

Siden den fungerer i safe mode så betyr det nok at dette er en programvarefeil.

Mitt første forslag er å kjøre chkdsk repair ved boot på systemdisken. Hvis du ikke vet hvordan så har du instruksjoner her:

Klikk Startmenyen -> Alle programmer -> Tilbehør -> høyreklikk på Ledetekst og velg Kjør som administrator

Skriv inn (to mellomrom!):

chkdsk C: /r

trykk J (eller Y) for å kjøre ved neste restart. Restart deretter maskinen.

Løste chkdsk problemet?

Evt. har du testet om det er samme fenomen ved bruk av ekstern mus?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det er nok ikke det samme ved ekstern mus! Virker mye mer smooth i bevegelsene da. Den hopper og "dirrer" mer frem og tilbake med touchpaden.

Jeg trodde først chkdsk funket, (det tok lang tid forresten!! :O ) men det viste seg å bare være falske forhåpninger. Den er fortsatt like ille :p

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet problemet!

Grunnet irriterende fancy-midt-på-skjermen-effekt når jeg setter opp/ned volum/lyset på pcen, har jeg alltid avsluttet prosessen ATKOSD2.exe for å fjerne den. Når jeg ikke avslutter denne, virker det som det går greit! Jeg får heller holde ut med den hersens effekten, enn at jeg ikke klarer å treffe det jeg skal klikke på :p Takk for all hjelp isåfall!

Lenke til kommentar

Trykk Windows tasten + R på tastaturet. Skriv inn msconfig og klikk ok.

Klikk på Tjenester fanen, sett hake ved Skjul alle Microsoft tjenester, fjern hakene ved alle tjenester fra produsentene ASUS og ASUSTek unntatt tjenesten som heter ASUS InstantOn Service.

Klikk på Oppstart fanen og fjern hakene ved alle oppstartselementer fra produsentene ASUS og ASUSTek unntatt oppstartselementet som heter Wireless Console*.

Klikk OK og restart maskinen.

Fungerer touchpaden normalt nå?

Lenke til kommentar

Nei, den fungerer fortsatt ikke normalt :( Helt hoppende gal, enda.

Det med ATKOSD2 som jeg skrev om tidligere virket visst ikke likevel. Det bare virket som det funket fint, men etter litt så hoppet den rundt igjen..

Flere ideer? Får sjekke i Safe Mode snart igjen for å se om den virkelig fungerer der ordentlig.

Lenke til kommentar

Har det vært slik helt siden du kjøpte/fikk pcen? Hvis ikke, hva var det siste du lastet ned/endret på pcen før problemet oppstod.

Dette er vel det ultimate spørsmålet, hehe. Tror ikke det alltid har vært sånn! Litt usikker, selvfølgelig, men føler det har blitt verre med tiden. Siden jeg ikke helt vet når det oppstod er det veldig vanskelig å vite hva jeg installerte/gjorde FØR det oppstod.. Det er vel tid for en formattering av hele greia etterhvert likevel, men er jo ikke sikkert det fikser det av den grunn.

Lenke til kommentar

Gå inn på enhetsbehandling og slett touchpaden, evt prøv å rulle tilbake driver..

Ellers er en annen mulighet å prøve å få tak i en nyere driver ;)

Men siden den funker i safemode, så kan det jo hende du kan bytte til standard windows driver på den, og at dette da kan løse problemet.. mulig du mister scrolle funksjonen og evt andre funksjoner du har på touchpaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...