Gå til innhold

Redde data på formatert harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har et problem her jeg, og setter veldig stor pris på at du forsøker å hjelpe :wink:

Da jeg skulle formatere og legge inn Windows på nytt gikk det slik at feil harddisk ble formatert, den der alt jeg skulle ta vare på lå, og etter den ble formatert ble windows installert der.

Så oppdaget jeg jo at det var jo feil jævla harddisk som var fomatert! :evil: Jeg rebootet og startet opp fra den som ikke ble formatert slik at jeg kan prøve å bringe tilbake mest mulig av det som var på disken som ble formatert, før mere skade skjer..

Så er mitt store spørsmål og bønn:

Hvilket program er best til slike ting ? (bør være et gratis, eller, ja.. du skjønner..)

En av dere der ute som svarer kommer til å bli min helt asså!

Veeeldig fint om dere forteller hva jeg kan bruke, hvordan jeg skal bruke det og slikt :yes:

Send gjerne en PM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formatere feil partisjon, det er jo en klassiker. Hva skjedde? Kanskje du har C: som NTFS og D: som FAT, og så går du i DOS og skriver "format c:"? Vips, så er D: nyformatert.

Et generellt råd: Ikke bruk DOS til å formatere. Det er som regel totalt unødvendig. Formater fra installasjons-CD'en eller fra Windows.

Lenke til kommentar

Selv om man formaterer skal det være mulig å hente ut data igjen. Ingen ting blir helt borte før man øderlegger disken eller no.

Hvordan er jeg ikke helt sikker på, men det finnes sikkert noe programmer for det. Eller så er det muligheter for å sende den inn, men det koster fletta.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale GetDataBack for å finne igjen data fra harddisken, men det er ikke gratis. Det finnes sikkert gratis programvare som også kan gjøre jobben.

Dersom du innstallerte Windows på den formaterte disken, kan det bli vanskelig å få tak i data som er blitt overskrevet.

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle innspill hittil :)

Jeg vet jeg ikke kommer til å få tilbake alt ja, Windows ble jo installert før jeg skjønte tabben, og nå står det 1.7GB brukt, så.. (det er en 80GB disk, der det var 40-50GB ting jeg skulle ha..)

Nå kjører jeg såklart fra en annen disk, også den 80GB, og jeg har nok av plass til filene jeg forhåpentligvis skal hente ut.

Uansett, jeg kommer til å bli fantastisk glad bare jeg får tilbake noe av det viktige.

Jeg vil liste opp de jeg har lastet ned å testet til nå:

- Recover My Files 2.18 : Ser ut til å være et veldig bra program, men det er bare demo! :( Så jeg får ikke lagret filene den finner, bare se at de ennå er "i live"...

- GetBackData for NTFS : Virker som et greit progrgam med også dette er bare en demo, så heller ikke her kan jeg lagre filene igjen. :(

- PC Inspetor File Recovery : Dette ser faktisk ut til å være helt gratis, og skal liksom gjøre den jobben jeg forventer men jeg skjønner ikke bæret her. :oops:

- Easy Recovery "Trail" : Ja som navnet sier er dette bare en testversjon, og dermed fikk jeg ikke lagret en eneste fil her heller..

- Final Data Standard 2.0 DEMO : Nok en demoversjon

- VirtualLab Client : Dette er et noe snodig program som for alt i verden må på internett hele tiden, men det sjekker jo harddisken og finner filene, ja jeg får tilogmed se "preview" av bilder og textfiler som var på disken før den ble formatert (noe tåpelig preview da siden den viser halve bildet bare, og med store røde bokstaver i midten som sier man må betale snart, men men)

Så.. jeg har kommet fram til at alle programmer som ser ut til å klare dette fint koster penger! (untatt PC Inspector File Recovery, men her skjønner jeg ikke mye) Men problemet mitt er ikke at jeg ikke VIL betale for dette, jeg kan gjerne betale sålenge den får tilbake filer, men heller at det er jo ingen plass i byen noen selger slikt, og jeg ikke interessert i å betale over internett eller vente 14 dager på å få det i postoppkrav fra utlandet, jeg trenger det nå!

Ikke meningen å bli sint her nå men det er så frustrerende å miste sine bilder og alt mulig.. Skal sette meg ned nå å lese litt om PC Inspector File Recovery og se om jeg blir noe klokere, håper dere fortsetter å komme med tips til programmer jeg kan prøve meg på :p

(send også gjerne PM om dere har noen supre tips :wink: )

Takk for støtte sålangt :woot:

Lenke til kommentar
Formatere feil partisjon, det er jo en klassiker. Hva skjedde? Kanskje du har C: som NTFS og D: som FAT, og så går du i DOS og skriver "format c:"? Vips, så er D: nyformatert.

Nei. Det som uheldigvis skjedde var at jeg skulle formatere min S-ATA harddisk. Jeg satte inn XP-cd'n og skulle til å formatere. Der kom det opp bare en harddisk som jeg kunne velge å formatere, og siden det hver gang tidligere jeg har formatert bare har vært en harddisk å velge, som også alltid har vært den eneste rette, så satte jeg til å formatere den, av gammel (u)vane. Så når 50% var formatert begynte jeg å tenke noe slikt "#¤%& #¤#¤ #%&¤%& jeg har jo 2 harddisker nå, det dukket bare opp en HD, feil HD! og jeg hører jo at det er jo feil fordømte harddisk som jobber med å formatere" Nemlig! Det var jo den harddisken det alt jeg skulle ta vare på lå som ble formatert, av grensesnitt paralell ATA.

Aaaargh! For en idiotisk feil. Naturligvis dukket ikke S-ATA-disken opp, som et valg over de jeg kunne formatere i den talentløse installasjonsprosessen til win XP.

(Ja jeg vet den skal dukke opp men da må man pakke inn en diskett å hamre løs på diverse taster, noe jeg glemte litt av)

Nå savner jeg bare filene ja.... :cry:

help!

Lenke til kommentar

Takker for forklaring. Den var grei å ha til listen over store fallgruver.

Når det gjelder å handle software, så er farene med betaling over internett utrolig overdrevet. Har selv brukt Visa i årevis uten problemer. Man kan ikke avstå fra å bruke noe fordi om det er f.eks 0.00001% sjangs for at man blir svindlet.

Lenke til kommentar

Lone Desert-fish, så lenge du ikke slow-formaterte hele disken så skal all data som ikke ble overskrevet da du installerte windows på den feile disken fremdeles være mulig å få fatt på igjen.

Personlig annbefaler jeg getdataback, så lenge du enten betaler for det fulle programmet, eller ikke har moralske motsetninger mot å cracke programmet.

Hvis du trenger mer spesifik hjelp som du tror vil gå utover forumets "Ikke omuntring til piratkopiering" regel, så ta kontakt med meg via en personlig beskjed i stedet.

Håper jeg ikke trakker på noens tær nå :wink:

-Stigma

Lenke til kommentar

Først vil jeg nå si tusen takk for all hjelp og alle innspill jeg har fått.

Både her i tråden og i private meldinger.

Dere er toppen :yes:

Med hjelp fra dere kom jeg fram til to programmer som kunne hjelpe meg:

- Recover 4 all: Dette programmet kunne desverre ikke finne noen ting på en formatert harddisk, men jeg kom jo på at mange av filene som forsvant i formateringen også hadde ligget på den disken som ikke ble formatert (altså den som egentlig skulle formateres), og dermed kunne dette programmet brukes til å gjenopprette en del av filene :) Her fikk jeg tak i de fleste (85% cirka) av bildene jeg selv har tatt.

- GetDataBack for NTFS: Dette programmet var det flere som anbefalte meg og jeg fikk etterhvert tak i en "lur" versjon som kunne brukes uten å betale for. Jeg tenkte å bruke det til å redde alt som kunne reddes fra den harddisken jeg var så uheldig å formatere, der alt som egentlig skulle tas vare på var. MEN, hvorfor dere folk liker den kan jeg bare ikke fatte. Hos meg fikk den nesten ikke redda noen filer i det hele tatt, den fant jo en hel masse dokumenter, filmer og bilder - ja, men ikke et eneste bilde kunne vises av dem og dokumentene var bare rare symboler. ALLE av dem faktisk. Bare en del av filmene som ble funnet av programmet var det som ville virke. Alle bilder, alle dokumenter - vil ikke virke/vises. Skal jo ikke være slik? VirtualLab Client klarte jo å vise meg preview av bildene så de er jo ikke ødelagte. Så jeg trenger deres hjelp til å forstå programmet.

Så jeg er nå endelig litt fornøyd siden jeg har fått tilbake deler av fotosamlingen min men har ennå noen spørsmål til dere:

-Hvordan fungerer GetDataBack egentlig? Jeg får det vist ikke helt til..

Håper noen kan svare på det, for hos meg klarer jo ikke dette programmet å få tilbake et eneste bilde, eller tekstdokument, og det finner heller ikke musikk.

(legger til: fant ut at man må fikse i en ini-fil for å kunne finne musikk)

Jeg er fremdeles åpen for å teste andre programmer som klarer dette og jeg blir veldig glad for alle svar jeg får. Takk! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...