Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et blinkrele som man kan bestemme blinkehastigheten selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlige blinkreleer til biler bestemmer hastigheten ut i fra belastningen.

(Det blinker fortere om en lyspære har gått)

Om du bruker et slikt, og setter på en lampesokkel og et rele til (ikke blinkrele, men vanlig) som driver hva nå en du vil ha til å blinke, kan du få forskjellig hastighet ut i fra hvilken pære du setter i sokkelen.

Husker ikke helt, men tror det normalt er 3 blinklyspærer a 10W, also en 30W belasting som gir "normal hastighet", og 20 W last gir raskere blink, 10W gir ganske panisk blink.

Lenke til kommentar

Vanlige blinkreleer til biler bestemmer hastigheten ut i fra belastningen.

(Det blinker fortere om en lyspære har gått)

Om du bruker et slikt, og setter på en lampesokkel og et rele til (ikke blinkrele, men vanlig) som driver hva nå en du vil ha til å blinke, kan du få forskjellig hastighet ut i fra hvilken pære du setter i sokkelen.

Husker ikke helt, men tror det normalt er 3 blinklyspærer a 10W, also en 30W belasting som gir "normal hastighet", og 20 W last gir raskere blink, 10W gir ganske panisk blink.

Det er ikke korrekt. Det er ganske lenge siden slike relèer ble brukt, men man kan vel få tak i dem likevel fortsatt. Vanlige blinklysrelèer siste 20 år har vært av elektronisk type, men de inneholder en pærefeildetektor og dobler frekvensen hvis strømmen igjennom den blir for lav. Dette gjøres av en ferdig blinklysstyreIC-krets som styrer et relè.

 

Dvs. frekvensen er hardkodet, og er enten i to steg (vanlig blink, og raskblink) eller tre steg (nødblink, vanlig blink og raskblink).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Vanlige blinkreleer til biler bestemmer hastigheten ut i fra belastningen.

(Det blinker fortere om en lyspære har gått)

Om du bruker et slikt, og setter på en lampesokkel og et rele til (ikke blinkrele, men vanlig) som driver hva nå en du vil ha til å blinke, kan du få forskjellig hastighet ut i fra hvilken pære du setter i sokkelen.

Husker ikke helt, men tror det normalt er 3 blinklyspærer a 10W, also en 30W belasting som gir "normal hastighet", og 20 W last gir raskere blink, 10W gir ganske panisk blink.

Det er ikke korrekt. Det er ganske lenge siden slike relèer ble brukt, men man kan vel få tak i dem likevel fortsatt. Vanlige blinklysrelèer siste 20 år har vært av elektronisk type, men de inneholder en pærefeildetektor og dobler frekvensen hvis strømmen igjennom den blir for lav. Dette gjøres av en ferdig blinklysstyreIC-krets som styrer et relè.

 

Dvs. frekvensen er hardkodet, og er enten i to steg (vanlig blink, og raskblink) eller tre steg (nødblink, vanlig blink og raskblink).

 

Godt verden går fremover. Jeg skrur mest veteranbiler, så dette har jeg ikke fått med meg.

Men men - kan i alle fall få to forskjellige hastigheter fra et blikrele da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...