Astralnoise Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Har haugevis av tomme 12.7 hylser liggende, og tenkte jeg kunne lage shotglass av dem (fin gaveløsning). Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre med dem for at ikke drikken skal smake messing? Lakkere dem? Eller vil alkoholen løse opp lakken? Har forresten noen blåhylser stående, i plast. Lurte på om epoxylim vil smitte over i væske om man har det i? En gammel kar fortalte meg at han brukte epoxylim til alt, men jeg er ganske skeptisk. Endret 12. juli 2012 av Astralnoise Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg antar det er mye bly rundt tennsatsen og litt i selve messinglegeringen. Det kan potensielt gi blyforgiftning. Jeg ville ikke drukket noe av de hylsene, selv om det sikkert skal en del drikking til før man får farlige mengder bly i seg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Har haugevis av tomme 12.7 hylser liggende, og tenkte jeg kunne lage shotglass av dem (fin gaveløsning). Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre med dem for at ikke drikken skal smake messing? Lakkere dem? Eller vil alkoholen løse opp lakken? Som Simen påpeiker så vil det nok være ein del blyrester og andre giftstoff igjen i hylsene. Prioriteten bør derfor være å overflatebehandle hylsene slik at du kapsler inn giftstoffa, eventuell bismak må komme i andre rekke. Eg ville ha eksperimentert med keramikkglasur for å sjå om du får til å bruke det. Glasuren på keramikk er berekna for nærkontakt med mat, lakk er ikkje berekna til matbruk. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Synes dette høres litt tvilsom ut. Men, hvis du kutter hylsene før innsnevringen til hylsehalsen, skulle det ikke være noe bly igjen. Da står du igjen med avgasser fra kruttet og fra tennhetta. I tennhetta er det vel bl.a. kvikksølv, så den bør fjernes. Så kan du bade alt, i et kaustikk soda bad. Så polere alt i en poleringsmaskin, som brukes av hjemmeladere. Så, er det tetting av tennhettehullet. Trolig kan du lodde med tinn. Det er jo lommelerker, av tinn. Ville kanskje sjekket med en fysiker, eller en som kan mer om mulige skadestoffer. Ellers tror jeg ikke ren messing (blanding) og tinn er farlig. Da ville du sitte igjen med, blanke fine shott patroner. På kammeret. no er det nok flere, som har noe "peilig" på slikt. Endret 13. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) . Endret 15. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Flere medsoldater har brukt hylsene til 40mm GUR som shotteglass, funker fjell Bruker det ikke å henge igjen fosfor i bunnen etter sporlyset? I så fall bør de rengjøres godt! Synes dette høres litt tvilsom ut. Men, hvis du kutter hylsene før innsnevringen til hylsehalsen, skulle det ikke være noe bly igjen. Da står du igjen med avgasser fra kruttet og fra tennhetta. I tennhetta er det vel bl.a. kvikksølv, så den bør fjernes. Så kan du bade alt, i et kaustikk soda bad. Så polere alt i en poleringsmaskin, som brukes av hjemmeladere. Så, er det tetting av tennhettehullet. Trolig kan du lodde med tinn. Det er jo lommelerker, av tinn. Ville kanskje sjekket med en fysiker, eller en som kan mer om mulige skadestoffer. Ellers tror jeg ikke ren messing (blanding) og tinn er farlig. Da ville du sitte igjen med, blanke fine shott patroner. På kammeret. no er det nok flere, som har noe "peilig" på slikt. Takker og bukker! Jeg tenkte egentlig bare å finne et bruksområde til alt tomgodset jeg har samlet opp igjennom åra. RFK-hylser passer godt til å oppbevare vinflasker i om man tetter bunnen. Har brukt det som gave"eske" før. Gav også bort et par meter MG-bånd med tomhylser til til å henge på juletreet til søskenbarnet mitt, som er litt militærentusiast. Tanta ble ikke så happy for MG-bånd på juletreet sitt, men så iaffal tøft ut. Endret 13. juli 2012 av Astralnoise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå