Delvis Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) På en Dell Dimension 9100, hadde jeg Windows 8 en stund. Før det var det et engelsk Xp. Nå innstallerte jeg et Norsk Win XP professional sp3 på den, og da var drivere som til skjermkort, lydkort, nettverkskort m.m. borte. Bare noen gule spørsmålstegn som man ser på bildet nedenfor. Hvor er de blitt av..? Eneste jeg har klart få installert på nytt igjen er nettverkskortet. De andre greiene får jeg ikke akseptert innstallering av, selv om det ser ut til å være riktige drivere hentet fra Dell for maskinen. Bare feilmeldinger "kan ikke innstallere maskinvare" osv. og et gult utropstegn der det skulle være installert. Akkurat samme problemet fikk jeg på en Acer med Vista, der jeg installerte Xp på en egen partisjon. Noen som vet hva som er feil? Endret 13. juli 2012 av Delvis Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Ingenting feil. Når du installerer win så kommer det uten endel drivere, bl.a til nettverk, lyd og skjermkort/GPU. Synes det er best selv, da får jeg hentet ned og lagt inn siste versjon selv isteden for å fylle maskinen med utdaterte drivere. Mange vil dukke opp via windows update etterhvert, noen henter du selv fra produsentens nettsider, og andre kommer idet du plugger ting til maskinen. Det er forøvrig greit å formatere harddisken før du legger inn os. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Ingenting feil. Når du installerer win så kommer det uten endel drivere, bl.a til nettverk, lyd og skjermkort/GPU. Synes det er best selv, da får jeg hentet ned og lagt inn siste versjon selv isteden for å fylle maskinen med utdaterte drivere. Mange vil dukke opp via windows update etterhvert, noen henter du selv fra produsentens nettsider, og andre kommer idet du plugger ting til maskinen. Det er forøvrig greit å formatere harddisken før du legger inn os. Trodde også det, bare at det vil ikke lye her når jeg gjør det. Feks: Det er et ATI raedon x850 skjermkort. Når jeg går til ATI og velger det riktige der (readon x8xx, win xp osv) og skal installere, kommer det bare meldinger om at "programmet ikke har bestått logoen/Xp.. kan skade..anbefaler sterkt stoppe innstallere.. fortsett om du vil likevel"..noe sånt osv Har prøvd installere likevel, og da virket det forsåvidt, men lager masse kluss ved oppstart, at "framework 2 0" kreves (er jo alt innstallert og nyere også) så det er noe som ikke stemmer. Lignende med lydkortet: fikk installert riktige, men ingen lyd. Formaterte hardisken først ja. Trodde kanskje det var jeg ikke skulle gjort, men da var altså det riktig da det hvertfall Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Velkommen til .NET framework helvetet forresten. Nei, du kan ikke bare ha 4.0 og tro at alt den gamle støttes, det er heller ingen skikkelig versjonskontroll på .NET, så her må du grave fram de gamle og installere dem i rekkefølge. Om du IKKE installerer 2.0-3.0-4.0 i rekkefølgen så kan du forvente deg en masse kluss som dwm.exe krasj (Desktopen funker ikke korrekt i Win 7) eller andre rariteter. Årsaken er at .NET serien bygger på det gamle og krever det gamle dessverre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 I utgangspunktet skal vel skjermkortet legge inn nødvendige ting, inkl. .net, men mulig det "forventer" at det er en versjon der fra før. Aldri hatt det problemet selv, har latt win legge inn det som dukekr opp i win update og så har jeg lagt inn siste driverversjon til nettverk, skjermkort, lyd, mus og tastatur. Skriver og skanner har hentet ned siste driver når de plugges til. Videre så har jeg lagt inn "det vanlige" med silverlight, flash og java. Nå er det vel også slik at når ting ikke funker, så sendes det en feilrapport til microsoft, som sender en løsning tilbake. Nå er vel ikke XP støttet lenger, men mulig dette går automatisk. Skjermkortdriver lastes ned fra AMD http://www.amd.com/uk/Pages/AMDHomePage.aspx Klikker du på support & drivers så kommer du til en side hvor du kan velge den driveren du trenger. Catalyst software suite stod i versjon 10.2 på siden, men ikke oppdatert siden 24. Februar 2010. Får du feilmeldinger når du skal innstallere noe, så er det nok en grunn til det og da må den grunnen løses først. MULIG det hjelper å vente til xp har oppdatert seg helt, er vel endel MB som skal lastes ned, husker jeg siste gangen jeg gjorde det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Ja fikk skjermkortet driver på plass i går, etter mange forsøk. Mulig oppdatering ja. Nå er det bare en ting som gjenstår: å få lyd. Lydkortet ble inst., men ikke den der det står "Lydkontroller for multimedia", om det det er det som gjør det. Vet ikke hva som skal installeres på den? Lydkortet er et sånt "sigma" et eller annet. Også der det står "Sm-busskontroller" er fortsatt gul. Vet ikke hva som skal installeres der heller. Ellers er det framwork net 4.0 bare, som kommer med win update på nytt og nytt, men lar seg ikke innstalle. Så man får tilbakemelding fra microsoft om man klikker send? Det har jeg aldri opplevd, men takk for tipset ( kommer ikke det valget på den framework 4.0 altså) Får prøve å få dette på plass, for nå har jeg fått et ekte win xp pro med nøyle. Skal nemlig selge maskinen tenkte jeg, og da må det nesten fungere ordentlig Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Hadde noen kryptiske drivermangler til laptopen når vi la inn win 7 i sin tid, men det har gjevnt og trutt dukket opp drivere slik at mangel for mangel har forsvunnet. Den siste som kom var vel en ricoh minnekortleser som stod i laptopen. Har aldri klikket send, men når noe har krasjet er det problemrapporter og her har det dukket opp løsninger når ting har krasjet...normalt at det finnes nyere drivere. Husker ikke hvordan dette er på xp men på win7 går det automatisk. Lydkort, ja. Normalt legegr jo windows inn en default lyddriver. For å få resten så må du nok inn på sigma sine sider og finne driveren til ditt kort. Du må finne ut hvilken modell det er. Er pc kjøpt ferdig bygget så kan du google modellnr og finne ut av hva de har satt inn i den. Alternativt må du åpne og se om det er noe motellnr på kortet. Hadde et soundblaster i gamle dager, og de hadde et slags serienummer man tastet inn på soundblaster sine sider og fikk da tilgang til driveren. Ser at creative har kort de kaller sigma men aner ikke om det er noe slikt du har. http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=56632 SM-Busskontroll virker å ha med lesing av temp og styring av vifter, eller chipset driver. Det er nok mer info om du går inn på siden til hovedkortprodusenten og ser hvilke drivere de har. Er du heldig, er det drivere merket med sm-busskontroll Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Hmm. Intressant du nevner det, for det er noen Creative høytalere til denne. Det er disse SBS 230. Det var noe innstallert for dem tidligere husker jeg, men finner ikke noenting på nettet. Når det hjelder hovedkortet, ser det ut vanskelig finne noen side med drivere. Men kortet skal være et "X8582", men skjønner ikke helt hvilket merke det er Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Har du prøvd og laste ned driverene direkte fra dell? http://www.dell.com/support/drivers/no/no/nodhs1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Har du prøvd og laste ned driverene direkte fra dell? http://www.dell.com/...rs/no/no/nodhs1 Ja har prøvd en del av de uten at de virket, det er så mye forskjellig der. Tror jeg prøvde den for lyd tidligere, men skal sjekke den igjen pånytt i morgen. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis jeg ikke tar feil kan du prøve og søke etter drivere på dell.no med et service nummer som skal stå bak på pcen din. Da trur jeg du vil få en liste med drivere som er mere spesifisert til din pc. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 http://www.intel.com/support/chipsets/sb/cs-013541.htm Ser ut til å fikse sm buscontrollen.... Lyddriveren må du jo finne ut av hva du har av lydkort først, enten i maskinens spesifikasjoner (google modellen) eller om det er noe info på dell sine sider. Er det noe soundblaster så hadde de et system i gamle dager hvor man kunne taste inn et idnr som stod stemplet på kortet og dermed bli sendte rett til riktig driver. Eventuelt kan du prøve med et av de driverprogrammene som skal kunne sjekke maskinen og foreslå manglende drivere. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 http://www.intel.com...b/cs-013541.htm Ser ut til å fikse sm buscontrollen.... Lyddriveren må du jo finne ut av hva du har av lydkort først, enten i maskinens spesifikasjoner (google modellen) eller om det er noe info på dell sine sider. Er det noe soundblaster så hadde de et system i gamle dager hvor man kunne taste inn et idnr som stod stemplet på kortet og dermed bli sendte rett til riktig driver. Eventuelt kan du prøve med et av de driverprogrammene som skal kunne sjekke maskinen og foreslå manglende drivere. Yess! - Dette takker jeg så mye for nå er alle drivere på plass. Den chipset greia fixet buss-controllene, og det virket bra prøve et slikt program: Driver detective. Trodde de programmene bare var sånt dritt jeg, som finner masse galt for å få deg til å kjøpe de. Og trodde ikke de gav svar på hvilke drivere man skulle ha. men det gjorde hvertfall dette! Det var Creative sound blaster ja, og da kom lyden på plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå