Okapi Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg har eid denne maskinen en stund nå, siden august i fjor tror jeg, men i det siste har den vært ganske slitsomt å ha med å gjøre. Tidvis, uten varsel, slår den seg av plutselig, som om jeg skulle ha kuttet strømmen. Jeg har forsøkt med og uten batteri, med to forskjellige ladere, ørten stikk i flere hus, med samme problem. Event Log gir meg Event ID 41 ("The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding crashed or lost power unexpectedly.") som egentlig ikke sier meg altfor mye. Ellers installerte jeg nettopp en temp monitor, og med Pidgin og Chrome oppe (et par tabs, inkludert dette forumet og en Youtube-video), observerte jeg at tempen på CPU lå på drøyt 90 grader, med peak på 95. Uten å ha altfor mye peiling virker dette noe høyt. Ellers dukker problemet opp både i rom på 30 grader og kjellere på 15, både med maskinen på fanget og på skrivebord. Tenkte jeg skulle høre med butikken til uka (er på ferie nå, skulle helst brukt denne dingsen), men i mellomtiden, er det noen som har noen ideer, evt. forslag til feilsøking? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er mange som klager på overheting av netbooks og teknologi fra AMD er generelt ikke kjent for å være den kjøligste. Med tiden så legger det seg et belegg med støv på kjølevifta som reduserer effektiviteten på kjølingen. Bruk en laptop kjøler og/eller skru av dekselet over minnet. Evt. bruk dette programmet: http://code.google.c.../brazostweaker/ Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Om temperaturen er forholdsvis uendret i varme og kalde rom, så ville det jo være logisk å tenke at noe har tettet seg inni der ja. Butikken kan sikkert renske den for deg, men da må du jo betale, siden nedstøving ikke er en garantisak. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Har testet litt mer nå, og det ser definitivt ut som det er et varmeproblem. Den oppfører seg helt fint så lenge det er snakk om minimal last, men så snart jeg fyrer opp Youtube eller lignende fyker den forbi 90 grader og tar gjerne kvelden. Nå, med Chrome kjørene på en håndfull forumtråder ligger den jevnt på drøyt 70 grader. Det er fortsatt endel mer enn forventet, er det ikke? Når det gjelder rensing, hvis det er det som må til, kan jeg vel strengt tatt gjøre det selv, men da ryker kanskje reklamasjonsretten? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Du kan ikke reklamere på noe du ødelegger i forbindelse med at du åpner pc'en. Instruksjoner for å åpne din pc: http://www.insidemyl...c-1215b-laptop/ Man bruker ikke støvsuger inne i en pc pga. problematikk med statisk elektrisitet. Bruk trykkluft på boks: http://www.gamezone....dg2=36&prdg3=24 Såkalt uønsket programvare (malware) kan også være årsak til at en pc blir varmere enn normalt. Opprydning av innholdet på pc'en kan også hjelpe. Avinstaller programmer som ikke brukes. Slett midlertidige filer og historien i nettleseren. Evt. reinstaller Windows. Endret 13. juli 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå