Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trøbbel med vekter - påstår jeg blir utestengt fra kjøpesenter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en drittsekk. Vektere har ikke lov å ransake deg, det er det kun politiet som har.

 

Jeg hadde gjort følgende. Bett dem om å kontakte politiet for ransaking og stelt i stand ett skikkelig helvete. Jeg skal love deg at det siste wanna-be politiet (vekterne) vil er å drite seg ut foran det _ekte_ politiet.

 

Kanskje det hadde tatt litt mer tid, men da hadde du i alle fall forlatt senteret med ett skikkelig smil om munnen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig:

 

Serveringslovens, paragraf 16:

Sitat Når politiet finner det påkrevet, skal det ved serveringsstedet holdes ordensvakter godkjent av politiet. Politiet kan som grunnlag for godkjenningen kreve gjennomført kurs.

Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om godkjenning av ordensvakter.

Personer som gjentatte ganger har brutt serveringsstedets ordensregler eller forstyrrer ro og orden i virksomheten, kan i særlige tilfeller nektes adgang for kortere eller lengre tid. Beslutning om bortvisning skal være skriftlig, begrunnet og angi hvor lenge utestengingen skal vare. Beslutning om bortvisning foretas av politiet. Sitat

– serveringsloven

 

Dette er ikke et kjøpesenter, men ja. Reglene på et kjøpesenter er vel ikke så mye strengere enn på et serveringssted? Les spesielt siste seting.

 

Kan sikkert lete opp mer, men nå skal jeg ut på restaurant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke et kjøpesenter, men ja. Reglene på et kjøpesenter er vel ikke så mye strengere enn på et serveringssted? Les spesielt siste seting.

 

Det er en mer naturlig slutning å trekke at lovgiver har funnet det naturlig å fastsette dette i loven nettopp fordi hovedregelen er den motsatte, og man har ikke ønsket at hovedregelen skal gjelde serveringssteder. Bestemmelsen ble tatt inn i en tidligere forskrift til den gamle hotell- og serveringsvirksomhetsloven på grunn av de særlige kriminalitetshensyn som gjorde seg gjeldene for denne bransjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort følgende. Bett dem om å kontakte politiet for ransaking og stelt i stand ett skikkelig helvete. Jeg skal love deg at det siste wanna-be politiet (vekterne) vil er å drite seg ut foran det _ekte_ politiet.

Eneste du ender opp med er å drite ut deg selv, ingen andre. Politiet må ikke være til stede for en ransakelse, da det du beskriver vil gi vekter hjemmel i lov til å ransake deg for sin egen sikkerhet(Dvs. "stelle i stand ett skikkelig helvete").

Hvis du er sammarbeidsvillig hele veien(Dvs. ikke voldelig, trussler av alvorlig sort e.l.) med unntak av at du ikke ønsker å tømme lommene dine, har ikke vekter denne muligheten og må derved vente på Politi. You decide.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

wannabe politiet, nøtter...

 

Gir meg ende over. Snakk om å ta alle under en kam.

 

hahaha... er lidt enig ! De er sgu latterlige største delen af dem.

Der er sikkert et bare stille og rolig vektere som er ganske laidback, men de fleste tror jo de er noget :hrm:

Man ser det jo på de. De har flere ting i beltet end det virkelig politi og går med armene en ½ meter fra kroppen. Men men... så lenge de ikke røre mig, så skal nok også nok lad de være i fred :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...