Gå til innhold

Bolig, hvordan få lån i Norge?

Anbefalte innlegg

Husk at det på ingen måte er en menneskerettighet for en ungdom med fagbrev å få boliglån.

Dersom du bare har kr 5000 i EK kan_jeg_garantere at du ikke får boliglån med mindre du får hjelp av foreldre el. l. Vil ikke anbefale DNB sin BSU 2.0 da denne låser pengene dine og ikke gir deg skattefradrag. Du kan få god rente på andre typer konti også.

Slik ville jeg gjort det:

1: finn en jobb

2: lei en billig leilighet. Husk at transport er dyrt, spesielt bil.

3: opprett bsu-konto

4: sett opp et budsjett, og finn ut hvor mye du kan sette av til sparing i måneden. Veldig lurt å makse BSU pga skattefradrag.

Når du har spart et par hundre tusen går det nok fint å få lån. Du sa jo at du hadde mulighet til å få en godt betalt jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 19 år nå og kjøpte en leilighet i Trondheim sentrum for 2.000.000 kroner sammen med kjæresten min og min storebror i fjor (jeg og kjæresten min på 18, broren min på 20 år). Ingen av oss hadde BSU eller egenkapital (penger på konto).

Foreldrene mine stilte som "kausjonister" - det vil si at banken tar en sjekk på mine foreldres økonomi, slik at de står ansvarlige for lånet dersom vi kjøpere ikke fikk betalt lånet måned for måned.

Bolig- og leieprisene øker betraktelig år for år, og lite tyder på at prisene vil gå drastisk ned med det første. Å leie er synonymt med å kaste penger ut av vinduet uten å investere i noe, så prøv å unngå det. Mitt råd er at du kontakter foreldrene dine, eller noen andre i nær slekt som du stoler på, og de stoler på deg, for å prøve å få til en slik avtale. Du må selvfølgelig overbevise kausjonistene om at du faktisk klarer å betale ned måned for måned, i og med at de gjør deg en bjørnetjeneste ved å stille ansvarlig for lånet.

Du kan prøve å overtale kausjonistene med at boligprisene stiger, og at dette kan være et investeringsobjekt for dere alle. Når du flytter ut om et par år, så er det ikke vanskelig i det hele tatt å få noen til å leie, enten om det er studenter eller nyetablerte.

Jeg bodde i min leilighet i 1 år - nå skal vi leie ut leiligheten for 14.000 kroner i måneden i 5 år. Etter 5 år er en del av leiligheten nedbetalt, å vi vil stå igjen med en del penger etter salget.

Så en lettvint vei til å få egen leilighet og tjene penger om en del år er å få noen til å stille som kausjonist. Ting går i alle fall på skinner for meg etter mine foreldre stilte som kausjonister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...