tobias1998 Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hei, jeg lurer på om det er mulig å bruke 12v lys (til bil, frontlys) og et ........ for å få det til å blike? Men hva skal jeg bruke for å få det til å blinke...? Er det noen som hvet det? Jeg har ikke veldig mye peiling med dette, men er dette noe et relé kan gjøre. og hvis det gjør det hvordan kobler man det? har lyst til å bruke 12v fordi det er mye billigere enn, en evt strobe. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Det går nok helt fint. Utfordringen med å bruke hovedlys fra bil (f.eks. 60W) er at dem trekker relativt mye strøm (ca 5A pr lampe). Dette gir en begrensning på maks 2-3 lamper per kabel (med vanlig tykkelse) og begrenser også maks antall lamper pr. rele. Er det mange nok, så vil du trolig også få problemer med å finne en likeretter som er stor nok. Er litt usikker på hvor lenge en vanlig billampe vil overleve en slik vedvarende blinking. Mener også at vanlige pærer er litt trege. Altså dem tenner ikke momentant og slukker ikke momentant. LED-lamper er mer effektive. Dem lever lenge, bruker lite strøm, samt er superkjappe. Tipper en 6W LED tilsvarer ca. 40W med glødelampe. Dersom du beskriver mer i detalj, så kan jeg skissere eller lage en en løsning for deg. Hvor lenge skal den være på, hvor lenge skal den være av. (for eksempel 1s på og 1s av). Hvor lange blinkesekvenser vil du kjøre og hvor lange pauser mellom hver sekvens. Om du for eksempel bare skal la dem blinke i 5 minutt for så å ha dem avslått en time, så kan en med fordel forsyne dem fra en batteribank med påkoplet ladekrets (så lades batteribanken i mellom sekvensene). Hvor mange lamper skal du kjøre over anlegget? Kan du bruke LED? Endret 13. juli 2012 av 77679857 Lenke til kommentar
tobias1998 Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Takk for svar. Tenkte aa bruke LED. Det holder nok med et par lamper. Det hadde vaert fint om du kunne si meg hvordan reler jeg burde bruke og hvordan jeg skal koble de. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Hva med en slik? Gir en veldig kul effekt Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 For eksempel dette blinklysreleet for bil: http://www.ebay.com/itm/3-Pin-Car-Flasher-Relay-to-Fix-LED-Light-Indicators-INDICATOR-Blink-Flash-12V-/320913070511?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4ab7e8d9af&vxp=mtr + inn på B, - inn på E. + ut på L, - ut på E. Men LED trekker så lite effekt at da kan du også bruke transistorer som rele. Styringen av blinktakten kan gjøres fra en liten 555 krets med diverse motstander og kondensatorer så kan du styre blinketakten selv. Google på "555 blink LED" så får du masse treff. For eksempel denne. http://www.instructables.com/id/Know-Your-IC-555-Timers/step3/Project-555-timer-Light-Blinker/ Større LED-lamper på 3-6 Watt trenger en ekstra transistor-driver. Eller dersom du er riktig så avansert, en ATtiny85 krets med transistordriver som er enda mer anvendelig og programmerbar. Da kan du programmere eksakt hvordan den skal blinke i de mest avansere mønster. Bare si ifra dersom du vil at jeg skal lage dette for deg. (Alternativ 1 gidder jeg ikke, den klarer alle selv). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå