Lavendula Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg gikk studiespes/realfag på videregående. Andre året på vgs hadde jeg valgfagene internasjonal engelsk, kjemi1, R1 matte og fysikk 1. Siste året på vgs hadde heg valgfagene kjemi 2, biologi 2 og biologi 1. Jeg strøk på kjemi 2 eksamen på siste året og må derfor ta det opp igjen, men jeg har tenkt å ta opp et annet fag istedet for kjemi 2 siden jeg ikke trenger det faget for videre studier uansett. Noen som vet om dette lar seg gjøre? eller må man absolutt ta opp det faget man har strøket i `for å få vitnemål`? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Du får vitnemål, så lenge faget du tar i stedet for kjemi 2 oppfyller kravene til generell studiekompetanse, jf. Forskrift til opplæringslova § 3-43 først ledd: Førstegongsvitnemål, jf. § 7-2 i forskrift 31. januar 2007 nr. 173 om opptak til høgare utdanning, blir gitt til den som ved utløpet av normal tid i tråd med fastsett opplæringsløp i læreplanverket, har bestått vidaregåande opplæring som gir generell studiekompetanse. Det er mogleg å føre karakterar som er oppnådde etter normal tid ved særskild eksamen etter § 3-33, utsett eksamen etter § 3-35 og ny eksamen etter § 3-36 eller § 3-37 på førstegongsvitnemålet. Endret 12. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Er det ikke slik at man må fortsette med to programfag fra andreklasse i tredje? Endret 13. juli 2012 av Henrik B Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Er det ikke slik at man må fortsette med to programfag fra andreklasse i tredje? Jeg svarte på generelt grunnlag (har ikke god oversikt over fag og regler etter Kunnskapsløftet). Skrev derfor at faget trådstarter erstatter kjemi 2 med må gjøre at vedkommende fremdeles oppfyller kravene til generell studiekompetanse, hvilket er et vitnemålskrav i studiespesialisering. Endret 13. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Stemmer det som blir sagt, at du må ha 2 programfag over 2 år. Jeg gikk i den fella, ville velge bort FY2, men neida xD Lenke til kommentar
Lavendula Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Er dere sikre på at det er to programfag man må ha over to år eller to realfag? Jeg har allerede biologi 1 og 2 over to år og har hatt engelsk 2. året på vgs og vil nå ta opp engelsk på 3 året så da må det gå... ? Lenke til kommentar
Lavendula Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Valkyrex, hvilke andre fag hadde du og hva fortsatt du på? Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Her er litt info angående dette med valg av programfag på VGS (funnet på sider til forskjellige videregående skole): "To av fagene fra ditt valgte programområde må du fortsette med på Vg3." "Minimum to fag fra samme programområde må du ha på både vg2 og vg3." Jeg hadde matte R1 + R2, Fysikk 1 + 2, og Teknologi og forskningslære 1. Endte opp med at jeg måtte fortsette med R2 og FY2. Lenke til kommentar
Lavendula Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Så man må forsette med to av realfagene? akh lykken er aldri på min side.. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Du må fortsette med to programfag innenfor samme programområde over to år, så ja, du må fortsette med to av realfagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå