Gå til innhold

Vitnemål?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk studiespes/realfag på videregående. Andre året på vgs hadde jeg valgfagene internasjonal engelsk, kjemi1, R1 matte og fysikk 1. Siste året på vgs hadde heg valgfagene kjemi 2, biologi 2 og biologi 1.

Jeg strøk på kjemi 2 eksamen på siste året og må derfor ta det opp igjen, men jeg har tenkt å ta opp et annet fag istedet for kjemi 2 siden jeg ikke trenger det faget for videre studier uansett. Noen som vet om dette lar seg gjøre? eller må man absolutt ta opp det faget man har strøket i `for å få vitnemål`?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vitnemål, så lenge faget du tar i stedet for kjemi 2 oppfyller kravene til generell studiekompetanse, jf. Forskrift til opplæringslova § 3-43 først ledd:

Førstegongsvitnemål, jf. § 7-2 i forskrift 31. januar 2007 nr. 173 om opptak til høgare utdanning, blir gitt til den som ved utløpet av normal tid i tråd med fastsett opplæringsløp i læreplanverket, har bestått vidaregåande opplæring som gir generell studiekompetanse. Det er mogleg å føre karakterar som er oppnådde etter normal tid ved særskild eksamen etter § 3-33, utsett eksamen etter § 3-35 og ny eksamen etter § 3-36 eller § 3-37 på førstegongsvitnemålet.
Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at man må fortsette med to programfag fra andreklasse i tredje?

Jeg svarte på generelt grunnlag (har ikke god oversikt over fag og regler etter Kunnskapsløftet). Skrev derfor at faget trådstarter erstatter kjemi 2 med må gjøre at vedkommende fremdeles oppfyller kravene til generell studiekompetanse, hvilket er et vitnemålskrav i studiespesialisering. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Her er litt info angående dette med valg av programfag på VGS (funnet på sider til forskjellige videregående skole):

"To av fagene fra ditt valgte programområde må du fortsette med på Vg3."

"Minimum to fag fra samme programområde må du ha på både vg2 og vg3."

Jeg hadde matte R1 + R2, Fysikk 1 + 2, og Teknologi og forskningslære 1. Endte opp med at jeg måtte fortsette med R2 og FY2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...