Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Laseroperasjon, LASIK eller LASEK?

piccolo

Anbefalte innlegg

Jeg var på forundersøkelse i dag på Memira angående laseroperasjon. Det viste seg at jeg er kandidat til en operasjon ettersom jeg har veldig tykke og fine hornhinner.

Jeg fikk anbefalt LASIK, men jeg er veldig skeptisk til "å skjære" et lokk i hornhinnen siden det kan løsne seg om en gnir seg veldig i øyene. Fordelene med LASIK er at det er betydelig mindre legeperiode og en har 100% syn et par dager senere. Mens med LASEK er det litt mer smerte i 2-3 uker og kanskje større muligheter for infeksjon o.l siden det er mer et åpe sår etter en operasjon. Jeg ser også at synslaser.no ikke lenger anbefaler korrigering ved bruk av LASEK.

Så jeg lurer på om det er noen her med erfaringer fra desse operasjonene.

Endret av piccolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fordel til med PRK er at du da beholder mye mer av hornhinnen til eventuelle etterkorrigering, og at det er lavere risiko for keratoconus. Det er også lavere risiko for tørre øyne og smerter i forbindelse med det. Det du har skrevet opp er også riktig. Det er mulig for deg og også ta en forundersøkelse hos andre som tilbyr korrigering. Det er mer enn tykkelsen, pupill-størrelsen er også veldig viktig i forhold til nattsynet. Det er masse og tenke på, og masse tid til å vente på bedre utstyr, som også har stor betydning, i tillegg til selve metoden. Det er også viktig at en er gammel nok. Du bør nok ha hatt stabilt syn i 5 år.

Lenke til kommentar

Om det med utstyr: Jeg ville faktisk undersøkt akkurat hva slags utstyr de hadde, og søkt opp det. Det har konsekvens i forhold til hva slags odds du har for å få det aller beste resultatet. Nyere er stort sett bedre. Noe av det første utstyret som ble brukt til laseroperasjoner i Norge omkring 1998 var B&L sine technolas maskiner. Så vet jeg Algretto sine Wavelight maskiner ble populære. Det samme ble laser flapp. Jeg vet at Alcon hadde et dårlig rykte i forhold til problemer på sine Ladarvision maskiner. Hvordan Allegretto teknologien har utviklet seg etter at Alcon gapte over Allegretto (som ved oppkjøpet hadde et bedre rykte enn Alcon) vet jeg ikke. En av konkurrentene heter VISX. Hva som er best på markedet nå aner jeg ikke. Ut ifra det jeg har lest er risikoen for komplikasjoner noe sånn som 15-20 % (om en ikke tar med tørre øyne som har enda større risiko), et av de største problemene går på det med redusert kontrast i synet, som er mer en kvalitativ, enn en kvantitativ ting i forhold til hvor mange linjer du kan lese. Etterpå. Om synet glipper, fungerer heller ikke kontaktlinser som før. Kontaktlinser er fint fordi da kan en justere synet hele tiden til å bli 100 %. Jeg tror også du får bedre syn med RGP linser, enn hva du kan forvente deg med en laserkorreksjon.

!

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på nettet og de fleste vil anbefale LASEK foran LASIK. Det blir nok litt lengre legetid, men det har jeg ikke noe imot i forhold til hva som kan skje om denne "flappen" skulle løsne ect. Har vært litt krise bare når linser faller ut, så dette vil jeg rett og slett ikke oppleve! Jeg spiller fotball, og kontaktsport generelt er viktig for meg, så tanken på at en dult/takling kan ødelegge synet mitt for livet er ikke noe stas.

Jeg har hatt stabilt syn i noen år nå så det er derfor jeg vurderer å korrigere synet mitt permanent. Er så lei linser pga tørre øyner, bestilling, pris og vedlikehold. Briller fungerer greit, men tenk å bare våkne opp å ikke gjøre noe som helst, eller tenke på synet mitt? Det hadde vært herlig! Jeg ser at Synslaser har det nyeste innen utstyr, men de holder bare til i Oslo og Tromsø. De virker dog veldig seriøse, og er et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er det beste utstyret. Det er mulig Alcon (kjøpt opp av Novartis) sin videreutvikling av Allegretto sine maskiner (kjøpt opp av Alcon) er det beste akkurat nå (wavelight ex 500), eller det som kommer til å bli mest utbredt. Det er ihvertfall sikkert at technolas 217 og ladarvision serien er utdatert. Jeg vet ikke hva VISX har kommet med. Jeg tror ikke utstyret synslaser bruker så veldig utbredt. En fordel med synslaser er sikkert at de har gode rutiner for PRK. Mange vil sikkert annonsere med at de har det beste utstyret, hvor de f.eks har oppdatert utstyret til å kunne lage en laser flapp, uten det andre utstyret er oppdatert. Jeg tror kvaliteten på utstyret ikke nødvendigvis betyr så mye heller. Det jeg har lest om er at noen som er uheldige kan få en de-sentrert korreksjon, og jeg går ut ifra at den risikoen er minst med det mest moderne utstyret. Jeg tror det med hvor god tracking utstyret har er utrolig viktig, jeg tror det mer moderne utstyret er raskere og mer idiotsikkert. Jeg vet noen systemer bruker topografi, mens andre systemer ikke gjør det. Begge deler regnes som skreddersydd. Kalibrering og vedlikehold betyr sikkert også mye.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg var på forundersøkelse i dag på Memira angående laseroperasjon. Det viste seg at jeg er kandidat til en operasjon ettersom jeg har veldig tykke og fine hornhinner.

Jeg fikk anbefalt LASIK, men jeg er veldig skeptisk til "å skjære" et lokk i hornhinnen siden det kan løsne seg om en gnir seg veldig i øyene. Fordelene med LASIK er at det er betydelig mindre legeperiode og en har 100% syn et par dager senere. Mens med LASEK er det litt mer smerte i 2-3 uker og kanskje større muligheter for infeksjon o.l siden det er mer et åpe sår etter en operasjon. Jeg ser også at synslaser.no ikke lenger anbefaler korrigering ved bruk av LASEK.

Så jeg lurer på om det er noen her med erfaringer fra desse operasjonene.

Du mener vel at de ikke anbefaler Lasik?

Jeg laseropererte øynene ved Argus i Bergen for over tre år siden ved bruk av metoden ASA, Advanced Surface Ablation, en type Lasek. Meget fornøyd med resultatet.

Jeg valgte ASA for å unngå risikoen for skade på øyet ved uhell. Jobbet i Forsvaret på den tiden. Den ekstra smerten i etterkant i forhold til ved Lasik var plagsom i rundt en uke, men altså ikke mer enn det.

Min mor ble avvist hos Argus, fordi risikoen for komplikasjoner var for høy. Hvilket vitner om seriøsitet. Andre aktører er sikkert også gode.

Da jeg ble operert hos Argus hadde de en garanti om at hvis jeg skulle få behov for en ny operasjon i fremtiden, skulle jeg få den gratis. Fikk dog aldri en skriftlig bekreftelse på det. Sørg for å få en slik.

Vurdert å ta ett øye av gangen?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk anbefalt LASIK, og det finner jeg merkverdig etter det jeg har lest rundt om på nettet. Fysisk sport skal vel i seg selv være et kriterie for å ta LASEK?

De har vel noe med at LASIK er dyrer og de tjener vel mer penger på det. Det skal også legges til at en laseroperasjon er rett og slett som et salg av et produkt, (slik som beskrevet i videoen i innlegget til festen) og det er veldig lite seriøsitet rundt det. Bedriften vil selvsagt tjene mest mulig, og da vil de selge deg det de mener er best i forhold til pris. Men som kjendt, så er ikke det dyreste alltid det beste. Ved laseroperasjon har en ikke offentlig helsevern til å "backe" deg opp og det medfører veldig lite oppfølging og dårligere kvalitetssikring; som med andre ord betyr at en tar sjangse på eget initiativ. Det skal også sies at det finnes mange langte flere seriøse aktører, også her i Norge.

Hvordan fungere det å ta ett øye av gangen? Det blir vel veldig ekkelt å gå rundt med supersyn på det ene og dårligt på det andre.

Endret av piccolo
Lenke til kommentar

Jeg ønsker bare å presisere. Det er ikke noe annet enn Lasik med kniv eller med lasersnitt og PRK. Alt det andre er bare fancy navn, på nærmest like prosedyrer som PRK. Lasek er bare et forsøk på å kommersialisere prk, muligens noe med at noe av det som skrapes av legges tilbake og brukes som bandasje, uten at jeg skjønner helt hva nytten skal være. Det er veldig mange som har fått problemer med PRK også (hvis det var mine øyne ville jeg aldri operert dem, men hvis jeg var tvunget, ville jeg gått for PRK uten tvil. Motivasjonen for å ta ett øye om gangen vil være at synet vil være dårlig lenge etter PRK, og at en da kanskje vil fungere bedre). Det er mye av grunnen til at Lasik finnes. Fordi PRK ikke har samme pengemaskin potensial.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...