Gå til innhold

Mistet raid oppsett etter windows oppdatering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg godtok oppdatering av windows vista på min gode gamle stasjonære pc.

Etter oppdateringen kunne selvfølgelig ikke pcen starte. Den leter etter \windows\system32\winload.exe

Har 3 HDD,

2 160 GB

1 400GB, men denne kan vi glemme fra nå av.

De 2 160 GB stod i raid oppsett. 130 fra hver var i RAID 0, for programmer og OS, resterende 30 var i raid 1, for backup av bilder osv.

Brukte vel intel raid controlleren for dette.

I tidligere tilfeller hvor raid oppsettet ikke har funket har det som oftest vært pga bios hvor jeg har resettet og glemt å sette hdd mode til raid igjen. Det står det i nå.

harddiskene blir funnet i oppstarten, men det blir ikke funnet noen RAID volume. Jeg kan lage nye, men er redd all gammel data da blir borte...

Er det noen som har tips/råd?

HW:

hovedkort: Asus maximus formula 2 x38 (eller noe)

ellers er vel care..

Trenger litt hjelp!!

Mvh Tobbesen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får det ikke til å stemme at du har satt det opp slik du sier. Såvidt jeg vet går ikke det ann.

Du har mest sannsynlig satt opp begge diskene i enten RAID 1 eller 0. Hvis det var RAID 0 er det ingen vei tilbake. (Uten masse masse styr)

Det at du sier at du hadde partisjoner på 130+30 ( = 160) tyder på at det var RAID 1, så det ser ikke så mørkt ut.

Var det Raid 1 burde det gå å sette kontrolleren over i ahci eller putte en disk i en dock, og inneholdet burde dukke opp.

Hvis ikke test å scan disken med et data recovery program og se om den finner noe.

Hvis du lager nytt volum er de gamle dataene dine borte.

Lenke til kommentar

Jeg hadde i raid 1 og 0, på de samme diskene.

Er ikke noe problem for meg å sette det opp igjen med intel matrix greiene som kommer etter bios.

Kan forsåvidt installere windows på 400 GB disken og kanskje bygge opp igjen med noe programvare? Hvertfall kopiere over viktige data :)

Men hadde vært mest behagelig å gjenopprette det opprinnelige raid oppsettet..

Lenke til kommentar

Riktig skjønner.

Hva sier Intel controlleren om diskene og volumet.

Finner den volumet, og hvilken status har den(Normal, Degraded, osv)

Hva sier den om diskene, (Non RAid eller Raid member, eller error detected)

Raid 0 partisjonen din og den dataen, er tapt.

Men den partisjonen som var raid 1, burde dukke opp på begge diskene hvis du kobler de på en annen maskin, eller hvis du legger inn os på 400gb disken.

Det som er interessant er jo finne ut hvorfor raidet failet. Hvis det bare er en disk kan du bytte den ut med en annen og lage raid 0 partisjonen på nytt for å så installere windows igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...