Gå til innhold

[Løst] Nettverksuttak(koblingsboks) fra Claes Ohlson


Anbefalte innlegg

Holder på å pusse opp nå og skal legge nettverkskablene sjult.

Problemet er denne koblingsboksen hvor det ikke er signal ut fra andre siden.

 

Om dere ser på bilde 5 er routeren koblet til Rj45 til høyre.

Den grå kabelen som kommer ut av boksen på "sørsiden" er jeg på nett.

 

Den hvite kabelen som går ut på "nordsiden" er ikke på nett.

 

Jeg koblet som det fremkommer av koblingssjema bilde 2 (Rak kabel, andvend T568B i begge endene.

Jeg koblet fra routeren i Rj45 til venstre, da var det ikke signal ut ffa noen av sidene.

 

Hvorfor er det ikke signal ut fra begge ender i koblingsboksen?

post-277821-0-67789800-1342112764_thumb.jpeg

post-277821-0-29665800-1342112765_thumb.jpeg

post-277821-0-85314400-1342112765_thumb.jpeg

post-277821-0-53357000-1342112766_thumb.jpg

post-277821-0-06864900-1342112767_thumb.jpeg

Endret av labbus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har koblet feil. For det første skal du hente signalet fra routeren inn på plintene, og ta det ut videre via uttaket (RJ45).

For det andre er det to uttak, du har kun koblet på kilden (ruter) på det ene uttaket, derfor har du kun kontakt på den ene plinten.

 

Den høyre kontakten er koblet til den nederste plintraden, den venstre kontakten er koblet til den øverste plintraden.

 

Den grønne på bilde nr 4, hører til en annen boks ikke sant?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Du har koblet feil. For det første skal du hente signalet fra routeren inn på plintene, og ta det ut videre via uttaket (RJ45).

For det andre er det to uttak, du har kun koblet på kilden (ruter) på det ene uttaket, derfor har du kun kontakt på den ene plinten.

 

Den høyre kontakten er koblet til den nederste plintraden, den venstre kontakten er koblet til den øverste plintraden. Det du må gjøre er å plinte på begge kablene på den nederste raden, hvis du absolutt skal ha det "motsatt" :p

 

Den grønne på bilde nr 4, hører til en annen boks ikke sant?

 

Ok, om jeg sammenkobler oppe og nede får jeg da ut signaler fra begge Rj45 punktene?

Den ene enden går til Pc`n den andre enden skal gå til Tv, reciever Ps3 mm..

 

Takker for svar

 

Den grønne er til laptopen. Vil ha det kablet pga hastigheten

Lenke til kommentar

Virker som du jobber med dette til daglig. For meg er det første gangen jeg gjør dette.

 

Forklar nå (inn med teskje) hvordan jeg skal koble det. Altså en kabel fra routeren innpå boksen(den en Rj45). Deretter skal jeg ha signaler utfa begge plitradene som du kaller de pluss utfra den andre Rj45.

Endret av labbus
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ønsker en kabel fra routeren ned til den ene Rj45, de kablene som går utfra boksen går andre steder der jeg ønsker nettilkobling. Den andre Rj45 skal kobles til min stasjonære PC.

 

Da kan jeg ikke skjønne annet enn å sammenkoble oppe og nede i koblingsboksen, så er alt på nett.

Endret av labbus
Lenke til kommentar

Hehe, stemmer at jeg jobber med det daglig :)

 

Altså en kabel fra routeren innpå boksen(den en Rj45). Deretter skal jeg ha signaler utfa begge plitradene som du kaller de pluss utfra den andre Rj45.

Nei. Kabel fra ruteren, som går rett inn på én av de radene. Det er to rader, som hører til hvert sitt RJ45-uttak, er du med?

 

For å ta i bruk begge uttakene, trenger du to kabler fra ruter. For å ta ibruk kun det ene uttaket, trenger du én kabel fra ruter.

 

Når du har koblet kablen(e) inn på den aktuelle raden, har du signal på det tilhørende uttaket.

 

Jeg skjønner hvordan du vil ha det, men for å "splitte" et inernettsignal via én kabel så holder det ikke med en slik koblingsboks, da må du ha en switch som jeg lenket til over.

 

Og det er ikke slik at kabelen fra ruteren skal inn på RJ45. Den skal inn og kobles inne i boksen. RJ45 er der du henter ut signalet videre, til f.eks. PS3.

 

post-106660-0-03669300-1342115510_thumb.png

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du sier, men kan likevel ikke forstå hvorfor jeg ikke kan koble på 8 ekstra ledninger for å sammenkoble oppe og nede på boksen(sammenkoble plintene) er det ikke lovlig eller no??

Endret av Hårek
Unødig å sitere innlegget over
Lenke til kommentar

Joda, men da vil ingenting funke.

 

Se for deg en lastebil som skal levere en sofa til en adresse. Lastebilen kjører fra lageret, og plutselig kommer han til et veikryss (der du kobler på 8 ekstra ledninger) der ingen av de to mulige veiene er skiltet.

 

Plutselig tar lastebilen feil vei, og kommer ikke frem. I verste fall kommer kun deler av lastebilen fram.

 

Skjønner du? Den eneste måten man kan "forgrene" et signal ut ifra én kabel er med en switch. En switch inneholder elektronikk som klarer å gjøre dette. En slik boks inneholder ikke noen form for elektronikk, den inneholder kun en kretskort som sender signalene videre ut fra RJ45-punktene.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg har en slik switch på den andre siden av stua. Fra denne switchen har jeg koblet til Tv`n, recieveren, blueray og playstation. Denne switchen er oxo kjøpt på Claes o. fungerer utmerket.

 

mao. Hva er egentlig forskjell på en switch og en forgreningskontakt?

Lenke til kommentar

Det er ikkje ulovlig, det vil bare ikkje fungere. Eneste måten, som sagt før, å bruke en kabel frå routeren til å levere nett til flere enheter er å bruke en switch.

 

Enheten bruker alle lederene til å kommunisere med routeren.

 

Om du kobler flere enheter via samme kabel, uten noen form for switch i mellom, vil alle prøve å sende data over samme lederene og rotueren vil ikkje kunne skjønne noen ting.

 

Lagde en enkel tegning som enkelt viser korleis det kan bli koblet opp.

 

post-75882-0-24894300-1342116394_thumb.png

 

Dei svarte kablene er dei skjulte inn i boksene, dei grå er vanlige nettverkskabler videre ut i frå koblingsboksene

Endret av dotGif88
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger må vi si det, du skal ikke koble kabelen fra ruter inn på RJ45. Du skal koble den inn på plintene inne i boksen. Hvis jeg har forstått tegningen din rett så vil det ikke fungere, da du som sagt ikke kan splitte (Y-kontakt) et nettverkssignal.

 

Dersom firkanten på tegningen din hadde vært en switch, så hadde du kunne koble (nesten) akkurat slik.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...