stgs Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Hjelp meg, jeg trenger råd om hvilket kamera jeg skal kjøpe. Jeg skal kjøpe nytt kamera og i den anledning trenger jeg litt hjelp til å velge. Jeg hadde et canon mv 550i, men det ble stjålet så no trenger jeg et nytt. Jeg har sett at det skives mye negativt om Canon mv650i her på forumet ang. lyd støy og lurer på om det er noe som bare gjelder for mv 650i eller om kritikken også gjelder mv 550i. ettersom at jeg har hatt et mv550i så mener jeg at det ikke var så værst jeg, men jeg har jo ikke hatt noe å sammenligne med da. Ok tilbake til det jeg engentlig lurer på så er det om det er noen som kan hjelpe meg med å ta et valg mellom Canon MVX 150i og Sony DCR- TRV80. Håper på hurtig hjelp Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Jeg kjøpte først Canon MVX150i, men leverte det tilbake etter noen dager og kjøpte meg Sony TRV80. Det jeg ikke likte med Canon sitt kamera var at det hadde en sjenerende støy fra motordrevet som ble fanget opp av mikrofonen. Men jeg vil tippe at ditt gamle Canon kamera hadde ett større problem med dette, så hvis du ikke ser på det som et problem så er det greit. For meg var det ikke aktuelt, støyen kunne høres til og med ved kraftige diskusjoner foran kamera. Tror det må være fest for at du ikke skal kunne høre støyen Sony sitt kamera fanger også opp litt støy fra motordrevet, men betydelig mindre og en jevn liten dur. Mens på Canon sitt kamera kan du faktisk høre tannhjulene gå rundt, irriterende som pokker Okei så var det resten av kameraet. Canon har 16X zoom mot Sony sin 10X. 16X er helt klart veldig kjekt å ha, men vanligvis klarer du deg meg 10X. Bildekvaliteten er litt bedre på Sony sin modell, men jeg tror ikke du merker stort forskjell. Sony sin nattmodus er langt bedre enn Canon sin. Sony gir deg ett nesten helt grønt bilde som i en natt kikkert, men bildet er klart og du ser hva som skjer. Dette fungerer langt bedre enn Canon sin løsning hvor lukkertiden økes og bildet blir helt slow motion og uklart. Skal du filme i mørke omgivelser så er ikke Canon MVX150i et valg en gang. Sony bruker touch screen for å manøvrere i menyene, mens Canon har goe gammeldagse knapper. Begge deler fungerer veldig bra. Ellers har begge lading av kassett fra undersiden som er litt plagsomt. Kameraene er ellers ganske like. Støy fra motordrevet, nattfunksjon og zoom er egentlig faktorene som du må velge utifra. Prisen til Sony sin modell er jo også litt høyere. Sony sitt kamera har også 2 megapixel oppløsning på stillbildene, mens Canon har 1,3. MEN bildene er dritdårlige sammenlignet med ett skikkelig stillbilde kamera, så det har ingen betydning for meg. Jeg kjenner flere som har billige Canon kameraer og ikke har merket noe til støyen før jeg har gjort dem oppmerksomme på den. Da har de også irritert seg og mange har gått ut og kjøpt ett nytt kamera Min erfaring er at Canon produserer bra stillbilde kameraer til under 10.000, men er ikke så flinke til å lage videokameraer til den prisen. Men valget er ditt, lykke til. Håper dette hjalp litt. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Skulle bare legge til at jeg tror widescreenfunksjonen til TRV-80 er utrolig bra i følge andre brukere. Det er visstnok flere piksler som er i bruk ved WS enn ved vanlig 4:3, det vil jo i praksis si at kameraet kommer til å vare mye lenger (når du først har begynt å filme 16:9 er det forferdelig "trangt" å gå tilbake til 4:3) Til Canons fordel må jeg si at jeg nettopp har hatt et videoprosjekt her på skolen (høyskolen i lillehammer). Og en av teknikerne klarte ikke å skille videokvaliteten på MVX150 fra et PD150 (som er den semi-proffe toppmodellen fra Sony) dette var selvfølgelig fordi vi filmet i dagslys, hadde opptakene vært gjort inne hadde det selvfølgelig vært klart som natt & dag. lykke til. Jeg ville valgt TRV80 pga 16:9-funksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå