Gå til innhold

opplyse personnummer (trafikkskole)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

samt at det skal kjøres ut poitiattester.

Say what?

Kjøreskolen overleverer informasjonen de har fått fra elev til Statens Vegvesen. Statens Vegvesen tar igjen kontakt med politiet for å få (attest/vandelsattest/whatever) for at elev skal kunne stille til oppkjøring.

Lenke til kommentar

JAvel, det ble jeg aldri opplyst om. Det er vel også slik at man selv må skrive under for å få en politiattest? Ellers så kan hvem som helst be om å få en attest av deg, så lenge de har personnummeret ditt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig du er av eldre kalliber, hva vet jeg. Slik var i hvertfall gangen hos meg. Det gikk via Statens Vegvesen, og de er jo ikke "hvemsomhelst" som du beskriver der. Tipper at Statens Vegvesen har autoritet til å be om attest hos politiet.

Lenke til kommentar

JAvel, det ble jeg aldri opplyst om. Det er vel også slik at man selv må skrive under for å få en politiattest? Ellers så kan hvem som helst be om å få en attest av deg, så lenge de har personnummeret ditt?

Det er noe du godtar når du skriver under søknaden om førerkort, men det er altså Statens Vegvesen (via politiet) som skal sjekke vandelen din, ikke kjøreskolen. Men kjøreskolen skal derimot dokumentere og arkivere hvilke obligatoriske kurs og opplæringstimer du har hatt, og da må de kunne identifisere deg med ikke bare navn og adresse, men også personnummer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva tror du de kunne gjort med personnummeret ditt uansett? Er ikke sånn at man får tilgang til bankkontoen din med et personnnummer. Ei heller er det regnet som hemmelig.

Neja jeg veit om folk som selger personnummere.

Men tror nok det går greit.

Lenke til kommentar

Hva tror du de kunne gjort med personnummeret ditt uansett? Er ikke sånn at man får tilgang til bankkontoen din med et personnnummer. Ei heller er det regnet som hemmelig.

Tja. Prøv å ringe banken din, gi dem fødselsnummeret ditt og spør etter f.eks. saldo, siste bevegelser eller om de kan sperre et betalinskort. Gjett hva som skjer.

Litt on topic: Det er helt vanlig at trafikkskolene spør om dette.

Lenke til kommentar

Tja. Prøv å ringe banken din, gi dem fødselsnummeret ditt og spør etter f.eks. saldo, siste bevegelser eller om de kan sperre et betalinskort. Gjett hva som skjer.

Litt on topic: Det er helt vanlig at trafikkskolene spør om dette.

Jobbet med lignende og vet at det innen bank og forsikring er normalt å bruke personnummer for verifisering, men iht. rutinene er det flere kontrollspørsmål som skal stilles. Kun personnummer er egentlig ikke nok. Der jeg jobber suppleres det med fullt navn og adresse og ved tvilstilfeller spørres det om siste transaksjon, beløp på siste fakturabetaling etc. Dog finnes det alltid folk som er slappere på dette enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men navn og adresse finner man på nett gjennom skattelister, telefonkatalog eller andre ting. Poenget mitt står fortsatt.

For en tid tilbake var det vel også noen nettsider man kunne skrive inn personnummeret på og få opp fullt navn og adresse. En kar lagde også et program som hentet ut dataene, og det finnes nesten garantert kopier av folkeregisteret slik det var da. Men akkurat det er ikke så relevant i denne saken.

Lenke til kommentar

§ 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1) noens personlige forhold, eller

2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40, endret ved lov 11 juni 1982 nr. 47.

Mine uthevninger. Som du ser så er det ingen som er plikta til å unngå at andre får vite personnummeret til ein anna person. For å få personnummeret til ein person er det berre å ta kontakt med din kommune.

Personnummeret er ikkje lenger eit hemmelig nummer som kan brukast til vertifisering av ein person. Personnummeret er eit reint unikt ID nummer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får da gjort mye rart med personnummeret til en person så det er ikke noe du burde stå å rope ut midt i gata, ringer du f.eks til banken så får du nå gjort litt av hvert med å oppgi personnummeret, eller kanskje de setter opp en konto på komplett, bestiller med faktura med din adresse som faktura adresse og leverings adresse til et sted den andre karen har kontroll på så du er uvitende til du får purring i posten.

Er mye mer man kan ramse opp ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...