Elvis Plesly Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hei, kjøpte nylig 16 GB 1600 MHz ram brikker fra Corsair, men på BIOS står det at det er 1333 (eller noe) MHz. Hvordan oppdatere? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Bytte hovedkort. Inntil da vil nok brikkene kun kjøre på 1333. Det er normalt å kjøpe RAM tilpasset hovedkortet. Hvilke type som er kompatibel finner du i manualen for kortet. Hvis du fortsatt har problemer så bør du poste merke & modell for hovedkortet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Hei, kjøpte nylig 16 GB 1600 MHz ram brikker fra Corsair, men på BIOS står det at det er 1333 (eller noe) MHz. Hvordan oppdatere? Det kan tyde på at den automatiske gjenkjennelsen av RAMen ikke fungerte riktig - og at du dermed har fått så mest mulig "standard" instillinger som mulig som default i stedet. Du kan rette det ved å : -Sette RAM instillingene manuellt i BIOS. Det er ikke så vanskelig om du vet spesifikasjonene til brikkene. eller - Oppdatere BIOS/UEFI til nyeste versjon. Nyere versjoner legger som regel med mer og mer støtte for auto-oppdaging av RAM og nyere modeller som har kommet ut i nyere tid. Ofte vil dette fikse den automatiske gjenkjenningen. Cerwell: Wut? bytte hovedkort? Det var vel litt drastisk eller? De aller aller fleste hovedkort skal ikke ha noe problem med å kjøre 1600Mhz (og langt mer enn dette), selv om de evt. ikke har offisiell støtte for det. Den eneste problemstillingen jeg kan se som kunne være relevant var om hovedkortet var så billig og usofistikert at det ikke faktisk hadde muligheter for manuelle RAM-settings, men så dårlig støtte har jeg nesten aldri sett i et hovedkort. -Stigma Endret 12. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Hei, kjøpte nylig 16 GB 1600 MHz ram brikker fra Corsair, men på BIOS står det at det er 1333 (eller noe) MHz. Hvordan oppdatere? Det kan tyde på at den automatiske gjenkjennelsen av RAMen ikke fungerte riktig - og at du dermed har fått så mest mulig "standard" instillinger som mulig som default i stedet. Du kan rette det ved å : -Sette RAM instillingene manuellt i BIOS. Det er ikke så vanskelig om du vet spesifikasjonene til brikkene. eller - Oppdatere BIOS/UEFI til nyeste versjon. Nyere versjoner legger som regel med mer og mer støtte for auto-oppdaging av RAM og nyere modeller som har kommet ut i nyere tid. Ofte vil dette fikse den automatiske gjenkjenningen. Cerwell: Wut? bytte hovedkort? Det var vel litt drastisk eller? De aller aller fleste hovedkort skal ikke ha noe problem med å kjøre 1600Mhz (og langt mer enn dette), selv om de evt. ikke har offisiell støtte for det. Den eneste problemstillingen jeg kan se som kunne være relevant var om hovedkortet var så billig og usofistikert at det ikke faktisk hadde muligheter for manuelle RAM-settings, men så dårlig støtte har jeg nesten aldri sett i et hovedkort. -Stigma Hovedkortet er ASUS z77 V så det skal takle 1600, står også det i info. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Hovedkortet er ASUS z77 V så det skal takle 1600, står også det i info. ja, som sagt, jeg vet ikke hvorfor han i det hele tatt nevnte å bytte hovedkort... Sett manuelle innstillinger i henhold til spesifikasjonene (minste fellesnevner av de du bruker) på minnebrikken som sagt - eller som jeg også nevnte kan du sjekke om en BIOS oppgradering fikser den automatiske oppdagelsen. -Stigma Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Har samme hovedkort som deg, samme skjedde med RAM'en min. Men som Stigma sier så er det bare å sette 1600mhz i bios'en. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Hvor finner jeg de innstillingene? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvor finner jeg de innstillingene? I BIOS (evt. UEFI på nyere kort). skal du ha mer detaljert info om dette så er det bedre at du googler opp en guide for BIOS-typen du bruker enn at jeg skal begynne å lage en guide fra scratch. Det er stort sett ikke værre enn at du finner menyen som inneholder innstillingene for minnet og endrer settingene der. Menyene er normalt rimelig logisk lagt opp. -Stigma Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis du ikke fant ut av det, så må du altså inn i Advanced Mode i UEFI -> Ai Tweaker -> Memory Frequency. Bytt fra Auto til 1600 MHz. Hos meg så ble også "Turbo Ratio" innstillingene satt til Manual etter at jeg byttet til 1600MHz. Er bare å sette den tilbake til Auto etterpå. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Hvor finner jeg de innstillingene? BIOS-typen -Stigma Tenker du på BIOS versjon eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå