Gå til innhold

[Løst] partisjon og windows.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter her på maskinen min med ubuntu og har bestemt meg for å dualboote med windows. Men jeg har noen problemer.

Jeg har en partisjon på 190GB for backtrack 5 som jeg lagde til ved siden av ubuntu. Men nå har jeg bestemt meg for å bruke denne partisjonen for windows, så jeg startet opp gparted og formaterte partisjnoen til ntfs og satt i windows cd'en, men jeg kunne ikke innstallere på partisjonen fordi at partisjonen ikke var funnet?

Så jeg prøvde å slette den og så formatere den via windows cd'en og innstallere, men fikk ikke innstalert då heller pga. samme feilmelding i tillegg til at windows ikke kunne slette partisjonen for å lage en ny...

Så jeg tenkte å bare fjerne partisjonen og lage en helt ny en, men det går ikke ettersom det er en partisjon etter denne som er i bruk av OS'et... Antar at denne er til bootloaderen.

Bilde:

1227044.jpeg(viser hvilken partisjon det er snakk om)

1227045.jpeg(viser feilmelding ved sletting av partisjonen)

Kan noen hjelpe meg, er ganske amatør på partisjoner?

Mvh

Fylling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sda2 er en Extended partisjon, som inneholder flere logiske partisjoner.

Det er ikke mulig å installere Windows på en logisk partisjon.

Feilmeldingen sier at for å slette sda5 så må du slette sda6 først. Spørs da om Linux tillater at du sletter swap partisjonen?

Lenke til kommentar

Du kan boote fra Live CD/DVD/USB og slette partisjoner derfra. Deretter oppretter du nye partisjoner for swap og windows. Etter installasjon av windows mister du Ubuntu inntil du installerer Grub på nytt. Dette gjør du også fra Live CD/DVD/USB.

sudo mount /dev/sda1 /mnt

sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda

Lenke til kommentar

Fikset! Takker meget for svar! :)

Jeg deaktiverte swap partisjonen til linux, slettet den og fikk så muligheten til å reformatere sda2 til ntfs, dette ble gjort og windows innstallert. Måtte selvfølgelig fikse grub men det ble gjort med boot-repair fra en liveCD med ubuntu. Ellers er det bare å "kanskje" lage til en partisjon for virtuelt minne for ubuntu. Men det går fint! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...