Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venner med eksen når man er i et nytt forhold?


Gjest medlem-278404

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-278404

Hva tenker dere om å være venner med eksen når man er i et nytt forhold? Da tenker jeg venner - som å ha kontakt og å finne på ting sammen; dra på kino, spise lunsj etc.

 

Ville dere akseptert at kjæresten deres gjorde dette? Og er dette noe dere kunne gjort hvis dere fikk ny kjæreste? Ville det føltes naturlig?

 

For meg ville det ikke det. Ville føltes feil med alene kvalitetstid med eksen når jeg har gått i et nytt forhold. Kunne kanskje vært gode venner før jeg gikk meg en ny en, men ville uansett føltes unaturlig og urettferdig over kjæresten min med mindre han hadde hatt null problemer med å akseptere dette.

 

Veit at det er flere som gjør det, så lurer på hva dere egentlig tenker om det? Hvor vanlig er dette? Og hvor vanlig er det å akseptere det - at det føles helt naturlig?

 

Veit at jeg ikke ville likt det hvis jeg var i en slik situasjon. Veit ikke om jeg ville taklet at kjæresten min skulle flydd rundt med eksen. Men samtidig; kunne jeg nektet han siden han ser på henne som bare en "venn"? Er jeg for streng da?

 

Dette er sikker veldig individuelt, men spør likevel. Kom gjerne med opplevelser dere har hatt når det kommer til dette.

Endret av medlem-278404
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det kommer ann på forholdet mellom meg og eksen før vi ble sammen.

Jeg har ekser jeg ikke har kontakt med lenger, og ekser jeg er kjempegod venn med.

 

Visst typen min har en eks han ikke fungerte med som kjæreste, men som god venn, så aksepterer jeg det.

For visst hun er en god venn, så ønsker hun ham alt godt og lykke i fremtiden.

Det er ikke riktig av meg å ta fra ham en venn, bare fordi de hadde en greie tidligere.

 

Men jeg kan forstå deg. Har måtte svelge småsjalusi og klappe meg selv i ansiktet, visst jeg tenker det er urettferdig. Det er jo mer urettferdig for han kanskje?

 

Jeg vet ikke. Er ikke flink på slike forholdsgreier :p

 

Men vet at ordet "eks" blir mye misbrukt. For jeg trodde det var betegnelsen på en du har vært gift med.

Er vel derfor det kanskje følger med litt negative bølger i ordet "eksen"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-278404

Jeg mener det kommer ann på forholdet mellom meg og eksen før vi ble sammen.

Jeg har ekser jeg ikke har kontakt med lenger, og ekser jeg er kjempegod venn med.

 

Visst typen min har en eks han ikke fungerte med som kjæreste, men som god venn, så aksepterer jeg det.

For visst hun er en god venn, så ønsker hun ham alt godt og lykke i fremtiden.

Det er ikke riktig av meg å ta fra ham en venn, bare fordi de hadde en greie tidligere.

 

Men jeg kan forstå deg. Har måtte svelge småsjalusi og klappe meg selv i ansiktet, visst jeg tenker det er urettferdig. Det er jo mer urettferdig for han kanskje?

 

Jeg vet ikke. Er ikke flink på slike forholdsgreier :p

 

Men vet at ordet "eks" blir mye misbrukt. For jeg trodde det var betegnelsen på en du har vært gift med.

Er vel derfor det kanskje følger med litt negative bølger i ordet "eksen"

 

Skjønner hva du mener, men ville du fremdeles vært kjempegod venn med disse eksene hvis en du ble sammen med ikke med ønsket det?

 

Jeg mener man burde kunne holde seg unna eksen sin hvis din nåværende kjæreste ønsker det. Kan være mer urettferdig ovenfor kjæresten din å ikke respektere at h*n ikke vil at du skal ha kontakt med eksen.

 

Man har trossalt vært i et forhold sammen; hatt sterke følelser for hverandre, og delt mange minner. Blir det slutt, mener jeg man burde kunne legge personen bak seg, og heller konsentrere seg om ditt nåværende forhold.

 

Er eksen såå viktig for deg at du ikke kan kutte personen ut til fordel for kjæresten du har nå, er det noe som ikke stemmer i mine øyne. Kan også skape problemer for ditt nåværende forhold hvis det er et problem for den du er sammen med.

 

Men ja, kan jo sees på som urettferdig hvis man går godt over ends som venner - men ikke som kjærester. Da burde man hvertfall forklarer dette til kjæresten sin, og forsikre seg om at hun forstår og at det ikke skaper sjalusi.

 

Takk for svar :-)

Endret av medlem-278404
Lenke til kommentar

Ja det kan jeg forstå. Men hadde jeg hatt type nå, så hadde det vært en person som skjønner at jeg skiller ikke mellom ekser og venner.

 

Når jeg har gått ut av et forhold så fokuserer jeg ikke på at det er en eks, men en helt vanlig venn.

Jeg har mange bestekompiser jeg "får lyst på" innimellom og motsatt. Men jeg har ikke hatt noe kjæresteforhold med dem.

 

Men hadde jeg hatt type, så hadde jo de lystene ikke eksistert lenger.

 

Jeg tror likevel ikke at man noen gang glemmer en man har hatt noe spesielt sammen med.

Det er ikke meningen heller, for minnene er der og former deg som person, etter erfaringene du fikk gjennom forholdet. Alt blir på en måte en liten del av den du er.

 

Uansett så syns jeg at venner fortjener å komme først.

Litt sjalusi er lov, men det skal ikke gå utover tilliten.

Har han ikke tillit til meg, så fortjener han meg ikke.

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på forholdet man er i nå, og hvordan forholdet til eksen var/er. Men om det er slik at den nåværende kjæresten man har ønsker at man ikke skal treffe eksen alene burde det absolutt prioriteres. Det er et forståelig ønske i mine øyne, og om det ikke kan respekteres bør man kanskje revurdere hvem som betyr mest av nåværende kjæreste og eks :)

Lenke til kommentar

Vel, dersom man kjenner seg selv godt nok til å faktisk kunne si sikkert at man aldri ville være utro med eksen sin så mener jeg det ville vært urettferdig av den nye dama di å tvinge deg til å velge.

 

Sett at det var en guttevenn som den nye dama di ikke tålte trynet av, hadde du droppa han fordi den nye dama sa det?

 

I det tilfellet at eksen din er *kun* en venn som du absolutt ikke kommer til å ha lyst til å tafse på igjen, så burde det være greit, mener jeg. Av og til kan det være vanskelig å være 100% sikker på dette, og det er sannsynligvis det den nye dama er redd for.

 

Det burde være et gjensidig nivå av tillit i et forhold. Hun burde være i stand til å stole på deg, og du må da også klare å stole på henne i like stor grad. Det kan hende du må jobbe ekstra godt med å bevise for henne at hun kan stole på deg om du tenker å fremdeles møte en av eksene dine, men jeg mener at det absolutt burde være mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...