Gå til innhold

Bærbar innen midten av august. Student + krav, maks 10.000

Anbefalte innlegg

Er student og trenger ny bærbar pc siden forrige er sliten.

Krav:

Kjører full officepakke, samt et par enkle windowsprogrammer som trengs på skolen. (Mac er i grunn litt utelukket, selv om man kan bruke bootcamp).

Skal kobles til minst 1 skjerm på hybelen, som kobles til og fra hver dag.

Vekt: lett (lettere enn en typisk 15")

Oppløsning: >1366 x 768 (med mindre det er god kombinasjon pris/generelt)

Størrelse: 13"/14", (muligens 15" hvis tynn og nett)

Lagring: SSD, kombinert ssd/hdd, evt STOR hdd (1TB)

Pris: 10000 maks, GJERNE mindre!

Gjerne sony, samsung eller asus

Batteritid: over middels

Kommer det noe revolusjon innen bærbare pc'er innen 1 mnd?

Eller kan jeg like gjerne kjøpe nå.

Man får vel også win8 rimeligere nå etter 1. juni, så multitouch styreflate er også et krav vil jeg si.

Kommer med forslag på maskiner senere i dag, skal i butikk for å se litt nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bare "skrive" ( office pakka) trenger du vel ikke å bruke 10 000 på en laptop) ?

Da hadde jeg gått litt ned på krava og evt kjøpt en desktop maskin ved en senere anledning

Ellers virker det som de nyeste ultrabook versjonene til både asus og samsung er glimrende maskiner.

http://www.dinside.n...ook-prime-ux31a

http://www.dinside.n...ries-9-np900x3c

men har du ikke bruk for veldig stor skjermoppløsing og den absolutt minimale vekten, ville jeg revurdert budsjettet litt og heller gått for en "plastikk fantastic" sliter til en 5-6000 som du sikkert kommer langt med, selv om den plastikken ikke er like shiny

Sett denne tråden for tips?

http://www.diskusjon...owtopic=1225711

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Beklager hui og hast-innlegg, skulle på farten.

Var og så litt på pc nå nettopp.

Må pønske litt på bruksområdet, hvordan jeg skal løse det. Har en meget habil stasjonær som i og for seg er min hovedbase. Men trenger en bærbar som kan erstatte noe av denne bruken "i uka" og til skolearbeid.

Ser for meg å kun ha denne på hybelen og på skolen, så kobler til skjerm og tastatur på hybelen.

Derfor er kravene i tillegg hdmi (evt vga, men helst hdmi) og minst to usb-porter.

Netbook blir for smått og ultrabook blir nok litt for lite muligheter.

Tipper jeg går for 14" eller 15" med normal oppløsning og prisklasse. Dog en "lettvekter".

Forslag så langt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752407#extra

http://www.dinside.no/881055/samsung-series-7-700z

Innspill på noen av disse eller alternativer? :)

PS. Legger til at jeg kommer til å bruke kun denne maskinen 4 dager i uka, og er en datanerd.

Dvs: ikke store behov for ytelse - ingen spilling eller photoshop eller programvare av det kalibere, dog musikk, film, maaange faner i fx + office og ymse kan finne på å virke samtidig.

Lenke til kommentar

Samsung maskinen er hakket vassere med det jeg klarer å se og Netshop har en demobrukt nå til 6995 vs den andre til 6300 så de 700 kronene i forskjell er den kanskje verdt.

Pros:

- raskere prosessor

- mer minne installert

- større harddisk

- høyere skjermoppløsning ( kanskje største fordelen)

minus:

-større vekt å drasse med seg hver dag om du må det.

Jeg hadde nok gått for den demobrukte maskina til 700 mer enn den fra komplett :)

Lenke til kommentar

Ingen fordel med å vente bare 1 mnd regner jeg med?

:) vet vi vel ikke helt enda.

Var litt i samme situasjon som deg - har ikke egentlig bruk for en bærbar med et veldig kraftig grafikk-kort. Så hvis en ser litt rundt finnes det en del modeller med e-450/dual core/apu oppsett som tåler ti timer faktisk bruk. Ikke "Macbook ti timer", men ni-ti timer med normal bruk på wifi/surfing, musikk/spotify i bakgrunnen.

Så for eksempel en u32u, eller noe liknende, er et godt kjøp her. Men det er to problemer - ikke veldig god på eksterne monitorer. Og det dukker opp en bedre versjon av e-450/brazos oppsettet om en måned eller to. Så det kan godt tenkes at det kommer noen veldig fine 13-tommer bærbare med matte skjermer, med enda bedre strømforbruk og som er tynnere enn de vi kan kjøpe nå. Samtidig er alle de billige asus-toppene med apuer som kom ut ikke så solide som de siste med intel/nvidia. Tastaturet for mye plastikk, litt harde og høye taster, osv.

Poenget er at de nye brazos chipsettene vil kunne kjøre komfortabelt med mye mindre kjøling enn et i3/620m oppsett, samtidig som selve hovedkortet tar mindre plass. Slik at om noen laptopmakere ønsket det, kan de lage et tynnere chassis fullstendig i plastikk, med et tynt aluminiumslag i tastaturet, for eksempel. Uten at det føles billig, eller blir varmt. Istedet for å bruke standard-bunnen til de gamle maskinene. Og da får du plutselig en dual-core som duger veldig godt, med mindre støy/varme, vekt, tykkelse, osv, enn en EeePc.. Kan lett bli snakk om 1kg, solid finish, og nyere matte skjermer med høyere oppløsning, i en pakke som vil koste rundt 5-6000, kanskje mindre.

Spørsmålet er hvor lang tid det tar før noen lager noe slikt.. Hører at det ligger igjen veldig mange billigtopper igjen i butikkene akkurat nå i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...