Mattadoni Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg er ute etter en laptop jeg kan spille med. Grunnet plassmangel har jeg desverre ikke mulighet til å kjøpe meg stasjonær. Jeg har sett på 2 forskjellige modeller av Alienware m17x. Forskjellen på de(slik jeg kan se) er at den ene er satt opp med 2 GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 7970M mens den andre har 2 GB GDDR5 NVIDIA® GTX 680M. Prisene på disse er 13 100 kroner for versjonen med 7970 og 13 780 kroner for versjonen med GTX 680M. Vet ikke så mye om dette, men jeg har innhentet meg noe informasjon og funnet ut av at begge disse 2 er gode skjermkort. Det jeg lurer på er hvilke av disse ville dere kjøpt? Vil jeg merke stor eller noen forskjell mellom disse laptopene? Er det mulig å koble disse til LED-tv og bruke denne som monitor, og vil dette egne seg til spilling? Er det noen rimeligere alternativer der man får mer for pengene? Håper noen kan hjelpe meg med dette! Oppsett med 7970m: Base Alienware M17x Base Operativsystem Windows® 7 Home Premium, 64-biters, Norsk Minne 8192 MB (2 x 4 GB) 1600 MHz tokanals DDR3 Tastatur Internal Norwegian Qwerty Keyboard Grafikkort 2 GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 7970M Harddisk 500 GB SATA-harddisk (7200 o/min) Optisk stasjon DVD+/- RW-stasjon (leser og skriver til DVD og CD) Lydkort Creative Sound Blaster Recon3Di with THX TruStudio Pro Software Trådløs tilkobling Intel® Centrino® Wireless-N 2230 with Bluetooth 4.0 Kabler Euro 2M 250V Power Cord Oppsett med GTX 680M: Base Alienware M17x Base Operativsystem Windows® 7 Home Premium, 64-biters, Norsk Minne 8192 MB (2 x 4 GB) 1600 MHz tokanals DDR3 Tastatur Internal Norwegian Qwerty Keyboard Grafikkort 2 GB GDDR5 NVIDIA® GTX 680M Harddisk 500 GB SATA-harddisk (7200 o/min) Optisk stasjon DVD+/- RW-stasjon (leser og skriver til DVD og CD) Lydkort Creative Sound Blaster Recon3Di with THX TruStudio Pro Software Trådløs tilkobling Intel® Centrino® Wireless-N 2230 with Bluetooth 4.0 Kabler Euro 2M 250V Power Cord Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Jeg trodde Dell tok kr 2870 mer for GTX 680M? For å svare på spørsmålene dine: i) Til den prisen, hadde jeg nok valgt det siste oppsettet. GTX 680M slår ofte HD 7970 på benchmarks, men ikke fullt så ofte i faktiske spill. I tillegg fungerer Optimus bedre enn Enduro (kanskje ikke avgjørende på en slik PC), mens flere spill er nVidia-optimaliserte. I tillegg har jeg noen ganger behov for CUDA og PhysX. ii) Det er fint mulig å koble disse til en LED-TV. GTX 680M er nesten som en nedklokket 670, og skal klare spill i full HD på relativt høye innstillinger. iii) Dersom du bruker Studenttorgets/Studentkortets rabatt, er alternativene ikke så mye billigere. Multicom med sine Clevo PC-er er et alternativ, ellers er vel MSI straks ute med 680M på sine PC-er. Vil du ett hakk ned i ytelse, får du laptop med GTX 675M til kr 15000 (Samsung NP700G7C hos Amentio.no). Endret 13. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 680M er nok beste valg, om ikke for annet enn at Optimus fungerer bedre enn Enduro. Hvilket kort som yter best er ikke godt å si, de ligger såpass nær hverandre at det er umulig å skille i praksis. @Pixma: 675M er langt tregere enn 680M og 7970M, du ser på nesten en halvering i ytelse fra 680M. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 680M er nok beste valg, om ikke for annet enn at Optimus fungerer bedre enn Enduro. Hvilket kort som yter best er ikke godt å si, de ligger såpass nær hverandre at det er umulig å skille i praksis. @Pixma: 675M er langt tregere enn 680M og 7970M, du ser på nesten en halvering i ytelse fra 680M. Det er jeg fullstendig klar over. Noen er villige til å spare nesten 3000 kroner på dette, hvilket var grunnen til at jeg presenterte trådstarter for muligheten. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 680M er nok beste valg, om ikke for annet enn at Optimus fungerer bedre enn Enduro. Hvilket kort som yter best er ikke godt å si, de ligger såpass nær hverandre at det er umulig å skille i praksis. @Pixma: 675M er langt tregere enn 680M og 7970M, du ser på nesten en halvering i ytelse fra 680M. Det er jeg fullstendig klar over. Noen er villige til å spare nesten 3000 kroner på dette, hvilket var grunnen til at jeg presenterte trådstarter for muligheten. Hæ? TS får M17x med 680M for 13 780 kr. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 680M er nok beste valg, om ikke for annet enn at Optimus fungerer bedre enn Enduro. Hvilket kort som yter best er ikke godt å si, de ligger såpass nær hverandre at det er umulig å skille i praksis. @Pixma: 675M er langt tregere enn 680M og 7970M, du ser på nesten en halvering i ytelse fra 680M. Det er jeg fullstendig klar over. Noen er villige til å spare nesten 3000 kroner på dette, hvilket var grunnen til at jeg presenterte trådstarter for muligheten. Hæ? TS får M17x med 680M for 13 780 kr. Oi, beklager, jeg leste kr 17 780. Gikk litt fort i svingene! Lenke til kommentar
Mattadoni Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Takk for gode svar, da har jeg vel fastslått at jeg ikke får noe maskiner med lignende ytelse til lavere pris. Og blir nok versjonen med 680M også, siden dere som har svart er enige om at denne er den beste?! Lurer også på det med å koble til led-tv, vil det fungere bra? Kvaliteten osv.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Takk for gode svar, da har jeg vel fastslått at jeg ikke får noe maskiner med lignende ytelse til lavere pris. Og blir nok versjonen med 680M også, siden dere som har svart er enige om at denne er den beste?! Lurer også på det med å koble til led-tv, vil det fungere bra? Kvaliteten osv.. Du bruker HDMI for å koble til TVen, det er et 100% digitalt signal og kabelkvalitet er irrellevant. Kvaliteten vil da avhenge av oppløsningen på bildesignalet du sender til TVen, TVens oppløsning, kildematerialets kvalitet og forbedringer gjort med programvare. Endret 13. juli 2012 av arni90 Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Nvidia er fremdeles konge på kvaliteten med dvi/hdmi ut, hvis det var det du lurte på. Er veldig enkelt og greit å sette bildet på en ekstern skjerm. Og du får ikke snodige farger, skalerings-artefacts, post-fiksing av bildet som smører bildet utover, umulige drivere det ikke går an å bruke, rare oppløsninger, umulighet for å skalere et 16:9 til 16:10 bilde, mister ikke lyden, eller mangler støtte for hdcp, osv. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Nvidia er fremdeles konge på kvaliteten med dvi/hdmi ut Hæ? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Vel, erfaringen min var slik - Eksempel: AMD a6 apu+radeon hd i crossfire. Du burde ha lite ressurs-problemer her, ikke sant, siden jeg har masse ram, osv. Men skal du ha det på en ekstern monitor, har du tre valg. 1. Forsøke å speile bildet. Går så lenge oppløsningen på den eksterne monitoren er mindre enn den interne, og du ikke kjører noe som krever noe særlig minne eller regnekraft - da stuper ytelsen. Skaleringen er grøt. 2. "Utvide" skjermen. Alt du kjører på den eksterne skjermen fungerer nå, men det skaleres ikke lett i forhold til oppløsningen på den nye skjermen. Istedet velger du oppløsning først, og så må du forandre internt i tillegg. Du kan ikke beholde intern oppløsning om ekstern er mindre. Hvis ekstern oppløsning er større, skaleres det veldig dårlig. Det er så knotete at du velger.... Alternativ 3. Slå av den interne monitoren, og bare bruke den eksterne. Det flotte ATI-filteret er det fremdeles, alt er grøt, fargene er strøket med vaselin. Og om du kjører ustandard oppløsning, så må du skalere over en lavere oppløsning som ligger inne. Dette må fremdeles gjøres manuelt, og du får ikke stabil kvalitet på bildet samme hva. Mistet også hdmi-lyd ut. -- Samme oppsett på et nvidia-kort - sett inn hdmi, velg "extend", ferdig. Klart bilde, riktig oppløsning på den eksterne skjermen, objekter skalerer på skjermoppløsningen istedet for utgangspunktet for skaleringen på den første skjermen. 1 Lenke til kommentar
Mattadoni Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Hei igjen, beklager å måtte lage liv i en gammel post igjen, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken bærbar jeg skal bestemme meg for. Er jo kommet ut en test av den Alienware pcen jeg har sett på nå, der den scorer bra. Samtidig fant jeg en annen gamerpc som jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med å sammenligne med Alienware, nemlig denne: http://www.netonnet....se/174560.4854/ Er ikke denne også et godt kjøp? Godt skjermkort, samt blu-ray, 3d? store harddisker osv... Syntes dette ser ut som en god pc, men har denne noen sider som er svakere igjen? Noen grunn til å heller velge den Alienware pcen jeg har nevnt helt fra starten av? Håper noen kan og vil hjelpe meg igjen. Takk for alle gode svar forresten. Prisen på denne er 11 990 kroner, mens Alienware vil være 13 780 kroner, vil de snaue 2000 kronene være verdt det? Endret 22. juli 2012 av Mattadoni Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Absolutt heller Alienwares PC med GTX 680M enn 6970M, til tross for prisforskjellen. Jeg vil tro de fleste er enige med meg her. Dessuten, uten at jeg vet hvordan du har klart det, har du fått en utrolig bra pris hos Dell. Konfigurasjonen din med GTX 680M pleier fort å havne nærmere kr 20000, enn den prisen du har fått. Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Hei igjen, beklager å måtte lage liv i en gammel post igjen, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken bærbar jeg skal bestemme meg for. Er jo kommet ut en test av den Alienware pcen jeg har sett på nå, der den scorer bra. Samtidig fant jeg en annen gamerpc som jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med å sammenligne med Alienware, nemlig denne: http://www.netonnet....se/174560.4854/ Er ikke denne også et godt kjøp? Godt skjermkort, samt blu-ray, 3d? store harddisker osv... Syntes dette ser ut som en god pc, men har denne noen sider som er svakere igjen? Noen grunn til å heller velge den Alienware pcen jeg har nevnt helt fra starten av? Håper noen kan og vil hjelpe meg igjen. Takk for alle gode svar forresten. Prisen på denne er 11 990 kroner, mens Alienware vil være 13 780 kroner, vil de snaue 2000 kronene være verdt det? Vet ikke helt om du er klar over det, men du kan sjekke hvor godt skjermkortene yter på notebookcheck sine sider. Samsung sitt skjermkort: http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6970M.43077.0.html Alienwaren sitt skjermkort: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-680M.72679.0.html NOTE: Bla helt nederst og der finner du hvor mange fps skjermkortene får i hvert enkelt spill. Og som du ser så yter GTX 680M mye bedre. Hadde det vært opptil meg så hadde jeg nok valgt Alienware-pcen. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Hei igjen, beklager å måtte lage liv i en gammel post igjen, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken bærbar jeg skal bestemme meg for. Er jo kommet ut en test av den Alienware pcen jeg har sett på nå, der den scorer bra. Samtidig fant jeg en annen gamerpc som jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med å sammenligne med Alienware, nemlig denne: http://www.netonnet....se/174560.4854/ Er ikke denne også et godt kjøp? Godt skjermkort, samt blu-ray, 3d? store harddisker osv... Syntes dette ser ut som en god pc, men har denne noen sider som er svakere igjen? Noen grunn til å heller velge den Alienware pcen jeg har nevnt helt fra starten av? Håper noen kan og vil hjelpe meg igjen. Takk for alle gode svar forresten. Prisen på denne er 11 990 kroner, mens Alienware vil være 13 780 kroner, vil de snaue 2000 kronene være verdt det? Vet ikke helt om du er klar over det, men du kan sjekke hvor godt skjermkortene yter på notebookcheck sine sider. Samsung sitt skjermkort: http://www.notebookc...0M.43077.0.html Alienwaren sitt skjermkort: http://www.notebookc...0M.72679.0.html NOTE: Bla helt nederst og der finner du hvor mange fps skjermkortene får i hvert enkelt spill. Og som du ser så yter GTX 680M mye bedre. Hadde det vært opptil meg så hadde jeg nok valgt Alienware-pcen. En gang i tiden var 6970M blant det aller beste. Som trådstarter kan se av linkene dine, er til og med løsningen med 675M hakket bedre enn 6970M til gaming. Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Hei igjen, beklager å måtte lage liv i en gammel post igjen, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken bærbar jeg skal bestemme meg for. Er jo kommet ut en test av den Alienware pcen jeg har sett på nå, der den scorer bra. Samtidig fant jeg en annen gamerpc som jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med å sammenligne med Alienware, nemlig denne: http://www.netonnet....se/174560.4854/ Er ikke denne også et godt kjøp? Godt skjermkort, samt blu-ray, 3d? store harddisker osv... Syntes dette ser ut som en god pc, men har denne noen sider som er svakere igjen? Noen grunn til å heller velge den Alienware pcen jeg har nevnt helt fra starten av? Håper noen kan og vil hjelpe meg igjen. Takk for alle gode svar forresten. Prisen på denne er 11 990 kroner, mens Alienware vil være 13 780 kroner, vil de snaue 2000 kronene være verdt det? Vet ikke helt om du er klar over det, men du kan sjekke hvor godt skjermkortene yter på notebookcheck sine sider. Samsung sitt skjermkort: http://www.notebookc...0M.43077.0.html Alienwaren sitt skjermkort: http://www.notebookc...0M.72679.0.html NOTE: Bla helt nederst og der finner du hvor mange fps skjermkortene får i hvert enkelt spill. Og som du ser så yter GTX 680M mye bedre. Hadde det vært opptil meg så hadde jeg nok valgt Alienware-pcen. En gang i tiden var 6970M blant det aller beste. Som trådstarter kan se av linkene dine, er til og med løsningen med 675M hakket bedre enn 6970M til gaming. BF3 er nesten spillbart på ultra med GTX 680M (33 fps, noe som er for lavt for meg da), så om man tar av AA vil man nærme seg 60 fps. Jeg pleier alltid å ta av AA uansett ettersom at jeg omtrent ikke merker noe forskjell og det øker fpsen betraktelig. Endret 22. juli 2012 av HawkeyeFtw Lenke til kommentar
Mattadoni Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Hei igjen, beklager å måtte lage liv i en gammel post igjen, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken bærbar jeg skal bestemme meg for. Er jo kommet ut en test av den Alienware pcen jeg har sett på nå, der den scorer bra. Samtidig fant jeg en annen gamerpc som jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med å sammenligne med Alienware, nemlig denne: http://www.netonnet....se/174560.4854/ Er ikke denne også et godt kjøp? Godt skjermkort, samt blu-ray, 3d? store harddisker osv... Syntes dette ser ut som en god pc, men har denne noen sider som er svakere igjen? Noen grunn til å heller velge den Alienware pcen jeg har nevnt helt fra starten av? Håper noen kan og vil hjelpe meg igjen. Takk for alle gode svar forresten. Prisen på denne er 11 990 kroner, mens Alienware vil være 13 780 kroner, vil de snaue 2000 kronene være verdt det? Vet ikke helt om du er klar over det, men du kan sjekke hvor godt skjermkortene yter på notebookcheck sine sider. Samsung sitt skjermkort: http://www.notebookc...0M.43077.0.html Alienwaren sitt skjermkort: http://www.notebookc...0M.72679.0.html NOTE: Bla helt nederst og der finner du hvor mange fps skjermkortene får i hvert enkelt spill. Og som du ser så yter GTX 680M mye bedre. Hadde det vært opptil meg så hadde jeg nok valgt Alienware-pcen. Takk skal du ha! Har sett disse sidene i diverse forum tidligere, men har ikke visst hva jeg skulle se etter Ser jo der at GTX 680m stort sett er mye bedre i de aller fleste spill ja. Da jeg "åpnet" denne posten igjen, tenkte jeg nok på 7970 og ikke 6970. Da er jo egentlig saken ganske klar. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå