Gå til innhold

Kjøp av kamera- Cannon EOS 450D

Anbefalte innlegg

ok. Blir en sykkeltur når jeg står opp og skal prøve og ta masse bilder.

Kommer til å bli masse prøving og feiling, men det

Men til behandling av kameraet. Så du skrev lenger opp om å rense linsen og kjermen, men hvordan er det med batteriet og delene i kameraet? Han i butikken sa at jeg burde la objektivet sitte på i vesken og ellers. Bare ta det av hvis det trengs for å slippe å slite ut objektivet og huset. Noe annet jeg burde passe på?

er det viktig å ta ut batteriet hvis jeg ikke skal bruke kameraet på en stund?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett og få støv inne i huset, så og ta av objektivet burde ikke gjøres mer en nødvendig, hvis man tar av objektivet burde det gjøres der det er minst støv og aller helst så burde huset holdes sånn at objektivfatningen peker nedover og bytt/monter så fort som mulig, pass på at objektivet også er rent før montering.

Det er en sensorrens funksjon i kameraet når den er i funksjon så skal objektivet peke nedover. Objektivet du har har en fatning i plast så den kan nok slites litt fortere ut enn en fatning i metall, men det tror jeg ikke er et problem de første 10 årene.

Kameraet må lagres/transporteres enten med et objektiv eller et lokk påmontert for og unngå store mengder med støv.

Samme hva du gjør så vil det etterhvert feste seg små partikler på sensoren så man burde en gang imellom blåse med en pumpe på sensoren for og fjerne disse støvpartiklene siden de kan sees tydelig på enkelte bilder, husk at objektivfatningen burde peke nedover og rengjøringen burde gjøres på den reneste plassen i huset "badet".

Ikke bruk trykkluft fra en kompressor da du kan skade sensoren, vær forsiktig så du ikke tar på speilet og mattskiven inne i kameraet, Du finner en "rens sensor" funksjon i menyene til kameraet som er for rengjøring.

Batteriteknologien avgir ikke syre så det og la batteriene stå i kameraet er ikke farlig, men ville nok ta det ut hvis det blir uker mellom bruk, det er også viktig og ikke la batteriene være tomme for strøm for lenge siden de kan ta skade av det.

Husk også og formater kortet i kameraet før bruk samt formater hver gang du er ferdig med overføring av bildene, hvis du bare sletter bildene så kan du få korrupte bildefiler etter en stund.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

i fotografering lager du tråder som omhandler fotografering.

Ha en emnetittel som gir en pekepinne på hva problemet er foreksempel "får for mørke bilder, hva gjør jeg feil".

Er det komposisjonen av bilder, hva du kunne gjort anderledes for og få mer liv i et bilde så kan du poste i BK "bildekritikk" men dette er for litt viderekommende :) "les retningslinjene før du poster bilder (maks 1280 piksel i lengderetning)".

Vil du bare vise frem bildene dine kan du enten gjøre det i månedstråden eller i nye BK.

Lenke til kommentar

Når du sier "men dette er for litt viderekommende" mener du da at jeg burde ha mer erfaring? Vil si jeg har en viss kunskap. Ikke storslagen prof fotograf, men vil si jeg tar greie bilder. Prøver å få noe spennende ut av de, tenker på hva jeg vil få med og hva som ikke vil passe. Om det bryter eller trekker for mye oppmerksomhet fra bildet.

To spørsmål til. Skal på seilkurs i morgen, da tenkte jeg å ta med kameraet(fordi jeg skal et sted etter det) men hvis anledningen byr seg, så kunne det blidt noen kule bilder fra båten. Spørsmålet er om det er dumt å ta med seg kameraet på sjøs med tanke på saltvann. Kan de skade kameraet(Kameraet kommer ikke direkte nær noe vann, men tenkte mer om det ligger salt i luften)? Noe jeg må tenke på hvis jeg skal ta bilder på sjøs(bortsett fra å miste det i vannet :p)

Siste spørsmålet: Hvis det regner en dag, og jeg finner noe jeg vil ta bilde av. Hvordan sikkrer jeg kameraet mot regnet og hvor mye skal det regne før det kan bli dumt å gå ut med det?

:)

-D02-

Lenke til kommentar

Det jeg mener med viderekommende er at bildene skal ha en misjon/tema og det er komponeringen av bilde som blir diskutert, hjelp er det bedre og lage en tråd direkte i "fotografering" med en forklarende tittel.

Jeg har brukt kamera på sjøen fra 70tallet og aldri hatt problemer angående elektronikk, men har hatt endel gjenstridige filter som saltkrystallene har krypet inn i gjengene og låst dette fast på objektivet.

Jeg har bestandig med et frottehandkle som jeg kan beskytte kameraet med samt tørke av sjøsprøyt, pakker kameraet inn i handkleet når jeg ikke bruker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...