Gå til innhold

Kjøp av kamera- Cannon EOS 450D

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg slik at jeg skal på bilferie i Norge. Da jeg liker å ta bilder er dette en ypperlig anledning til å få tatt masse bilder, men problemet er at jeg ikke har egent kamera(bare på mobilen...) Kameraet vil bli brukt til mest landskapbilder.

Jeg fikk et tilbud på et Cannon 450D EOS som er kjøpt for to år siden og det er tatt 10 bilder med eller noe sånt. Med andre ord, det er i god stand.

Jeg kan få kjøpt det for 3500,-

Kort oppsumert:

Navn: Cannon 450D Eos

Følger meg: Linse og lader

12.2 mega piksler.

Pris: 3500. Kostet 7000 for to år siden.

Spørsmålet mitt er:

Er dette noe jeg burde gå for, eller finnes det bede alternativer til samme pris og vil dette kameraet funke fint for en relativt nybegynner?

Håper på raske svar da jeg må svare så fort som mulig : )

Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er totalt blank når det kommer til hva som er bra og ikke. Setter opp en liste over det jeg vil bruke det mest til, så hadde det vært fint hvis noen kunne tatt og sagt hva som er bra med hver av modellene osv. Litt mer detaljer så jeg kan bli mer bevist på valget. For sånn det er nå så blir det random hva jeg vile ha valgt.

Det jeg skal bruke det til i hovedsak er å ta bilder av natur og Panorama hvis det er funksjon som tilater dette.

Håper noen har lyst og tid til å svare litt detaljert til en nybegynner :D

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet, alle dagens kameraer er gode, så kjøp det du føler mest for.

Har du mulighet til og dra til en butikk og kjenne på kameraene er det lurt for kameraene er litt forskjellige og bruke/holde i.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om noen av de modellene har en innebygd panoramafunksjon, dette kan imidlertid gjøres manuellt ved at du tar bilder som overlapper ca 20% og helst på stativ. Bruk manuelle instillinger slik at man ikke får ulik eksponering på bildene. Deretter kan bildene enkelt kombineres i et bildebehandlingsprogram for å lage et panorama.

Lenke til kommentar

Kostet det 7000 for to år siden? Kjøpte mitt i 2009 og ga 5000 med 18-55, ekstra batteri, lader og to minnekort. I ettertid har jeg kjøpt canon 55-250 og sigma 10-20, hvor sigmaen er mye brukt til naturfoto. Til større panoramabilder er det en fordel med stativ.

Lenke til kommentar

Kostet det 7000 for to år siden? Kjøpte mitt i 2009 og ga 5000 med 18-55, ekstra batteri, lader og to minnekort. I ettertid har jeg kjøpt canon 55-250 og sigma 10-20, hvor sigmaen er mye brukt til naturfoto. Til større panoramabilder er det en fordel med stativ.

Tar jeg ikke helt feil så solgte faktisk binders/staple dette for 3-4år siden for svimlende 11000.-

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

450D ble introdusert i første kvartal 2008, så det er over 4 år gammelt. Det har samme billedsensor som nå fås i 1100D til 2990 inkl kitobjektiv. 3500 for en brukt 450D er for dyrt vil jeg mene. For under 5000 kroner får du et nytt 600D med kitobjektiv, det er en svært mye bedre deal.

Lenke til kommentar

Om du ender opp med å gå for Canon 1100D:

Pass på at du velger modellen hvor det medfølgende (kit) objektivet har IS (stabilisering).

Ser at Lefdal har tilbud på dette kitet til 2995: Veldig mye for pengene!

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Har sjølv 1100D, men kjøpte dessverre med kiten som ikkje har IS. Det fungerer fint men, IS er anbefalt siden om du tar bilder på "low shutter speed" eller mens du beveger deg så er det større sjanse at "shaking etc" øydelegger bildet.

Sammen med default 18 - 55mm kit kjøpte eg også Canon 55 - 250 IS som har fungert veldig bra.

Det er ikkje dei dyre modellane som gjer deg dei gode bilder, men personen bak kameraet. Sjølv om du skaffer 1100D, så kan du får mange fine bilder.

Her er nokre test bilder eg har tatt med 55 - 250 IS på Canon EOS 1100D

Eagle.JPEG

Red%20Panda.JPEG

Endret av MPC
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for hjelpe :)

Jeg tokk turen ned til FotoVideo i går og i dag og endte opp med å kjøpe Canon EOS 600D. Den satt perfekt i hånden, og det var nesten ingen tvil om at jeg kom til å velge den. Det som jeg var usikker på var om jeg skulle gå for 600D med standard objektiv eller 1100D med bedre objektiv. Valget ble som sagt EOS 600D med standard. Grunnen er fordi den satt bedre i hånden, og da har jeg mulighet til å heller bytte objektiv når jeg føler det er nødvendig. Er bedre det enn å ende opp med et hus som ikke sitter like godt tenkte jeg.

Kjøpte 16GB minnekort, bæreveske og camera conection kit så jeg kan overføre bildene til min iPad.

Nå er det ferdig ladet opp og har brukt det en liten stund. Mærker at jeg må sette meg mer inn i hva de forskjellige knappene og instillingene gjør.

Derfor lurer jeg på om noen har tips og ting jeg burde passe på/ prøve ut?

Rett og slett nybegynner tips som kan være greit å ha. Tar imot allt og håper dere kan dele noen tips :)

Har prøvd meg på panorering(eller hva det her) og det virker som en spennende teknikk. Noe spesefikt jeg burde vite om det? gjerne en link med mer info om det

-D02-

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer men et godt kamera.

Manualen er veldig kjekk, jeg har den bestandig i nærheten selv om jeg kan det meste :)

Det som er vanskeligst er og få fokuset på riktig plass, et speilrefleks har et mye mindre fokusområde en et billig kompaktkamera/telefonkamera så det er fort gjort og få fokuset feil, neste på listen er bevegelseuskarphet ved å lære/forstå sammenhengen lukker,blender,iso og sånt kan man unngå denne feilen.

Prøv og unngå grønn firkant "full auto", hvis du bruker P vil kameraet gjøre mesteparten av jobben men du har mulighet til og kontrollere blits,iso,fokuspunkt og hvitbalanse. Det beste er og bruke AV til vanlig fotografering og TV til action, M bruker du sammen med blitsen for og få bedre kontroll, du kan med fordel bruke blitsen ute i sollys for og unngå stygge skygger på personer.

Anbefaler og bruke et fokuspunkt og rekomponere bildet, laget en fremgangmåte i en annen tråd som omhandler 450D men fremgangsmåten skal være den samme på 600D.

Anbefalt tilleggsutstyr er: trebeins-kamerastativ, blåsepumpe "øreskyllepumpe fåes på apotek" for rengjøring av sensoren, mikrofiberklut/engangs-brilleservietter til skjerm/objektiver.

På sikt hvis dette fenger kan du se på en Canon 50mm f/1.8 til kreativ bildetakning og portretter, og en 55-250 IS for mer brennvidde "zoom" og en Canon 430EX II ekstern blits for og få mykere og mer blitslys. disse tre nevnte produktene er de som gir deg mest kvalitet i forholdt til prisen, du får billiger objektiver men da blir bildekvaliteten dårligere.

Og er det noe du lurer på angående fotografering så lag en tråd i kategori "fotografering" for hjelp.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Spesielt med når jeg bruker p Tv Av og M. Har lurt litt på de. Brukt A med grønn firkant rundt(regner det er den du tenker på?) og de under som er uten blits, Portrett, landskap og den for bilder av blomser osv. En ting jeg lurer på er. Hvordan er det å bruke de innstillingene kontra egne? Vil det være best å bruke P,Tv,Av og M i steden for de under der. Er litt usikker på valg av modus.

:)

Lenke til kommentar

Det hele er avhengig om du vil ha kontroll over hvordan bildene du tar blir eller om kameraet skal ha den kontrollen, når man kjøper seg et verktøy som faktisk digitalt speilrefleks "dslr" er anbefaler jeg at man setter seg inn i dette for og optimalisere kvaliteten på bildene.

Åkkesom så er det viktigeste og ta bilder uansett innstilling, når man begynner å sette spørsmål angående bildene man tar, det er da man har behov for å forstå hvorfor bildet ble sånn og hva man må gjøre for å unngå dette i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...