Bjonski Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg kjøpte meg for 2 år siden en PC bygget rundt AMD til 12,000. Denne PCen føler jeg har gjort sitt og fungert ypperlig, men jeg merker at prosessoren er en flaskehals og jeg får derfor ikke en behagelig opplevelse i alle spill. Jeg vurderer derfor å bytte prosessor til Intel. Kan jeg benytte minnebrikkene jeg har i dag på et nytt Intel system? Jeg har 8GB av disse brikkene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594340 Prosessor: Intel® Core i5-3570K Processor Hovedkort: ASUS P8Z77-V, Socket-1155 Hvor mye "ytelse" vil jeg tjene på en slik oppgradering? og er det mulig å gjøre det billigere? Specs på nåværende maskin: AMD Phenom II X4 965BE ATI 5870 ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 8GB ram Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Jepp, du kan bruke det samme minnet om igjen. Hvor mye ytelse du vil tjene kommer an på spillet du spiller: i strategispill og MMORPG som Civ V og WOW vil det være en massiv forbedring, i FPS som BF3 vil det være en minimal forbedring. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg har testet ytelsen i BF3 og enkelte kjerner på prosessoren står på 100% noe som antyder at den er en flaskehals. Nå vurderer jeg heller å bare kjøpe en SSD for å se om det kan være en langt billigere måte å få litt bedre ytelse i spillene jeg spiller. (bla. The Secret World som har en del loading mellom områder osv). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg vil nok anta skjermkortet er det største flaskehalsen her. Det at prosessoren er hardt belastet vil jeg heller tro at et antivirus program eller noe annet tar ytelsen. Men rådet med SSD disk, vil kun gjøre at maskinen starter raskere. Men i spill her er nok minimal forskjell. Har du vurdert å overklokke? Evntuelt skaffe en god kjøler f.eks PHANTEKS PH-TC14PE om du ikke har noe tilsvarende fra før. Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Basic Kit er et godt tilbud. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Billigste løsningen er å overklokke maks-farten/p0 state på prosessoren. Det er egentlig det eneste du får som utgjør noen forskjell på et i5 oppsett - i spill - at du har høyere fart på "boost", ut av boksen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Billigste løsningen er å overklokke maks-farten/p0 state på prosessoren. Det er egentlig det eneste du får som utgjør noen forskjell på et i5 oppsett - i spill - at du har høyere fart på "boost", ut av boksen. Intels Sandy/Ivy Bridge-prosessorer er over 50% raskere MHz for MHz sammenlignet mot Phenom II X4, at de også klokker høyere og bruker mindre strøm understreker bare hvor mye mer penger Intel kan bruke på dette. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Helt sikkert riktig, det. Men det eneste som egentlig har noe å si i de fleste spill (som ikke er eksplisitt programmert til å dra nytte av flere kjerner) er at maks-hastigheten på den første kjernen er over et visst punkt. Så for eksempel hvis du bruker k10stat, "ungroup"er kjernene, og setter maks-state til 3Ghz (gitt at du har kjøling som er noenlunde grei), så er det plutselig snakk om veldig liten praktisk forskjell (1-2%) i spill som stuper på grunn av "for lite prosessorkraft". Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Er det stock på phenom x4'n? Mistenker at du kan tyne den en del. Men se om det går an å finne et program som kan sette en kjerne høyere enn de andre, med så høy busshastighet som mulig. Har det samme problemet på intel også - du får boost, men så lenge noe skjer på de andre kjernene (som det alltid gjør, på grunn av automatisk balansering av tråder), så går gjerne farten ned. Alternativ til å overklokke til det knitrer i bakelitten, mener jeg.. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg har tidligere klart å klokke den til 3.8 Ghz stabil, opp fra 3.4Ghz... Men i det siste så har jeg bare fått melding om at overclocking failed. Derfor har jeg ikke overklokket den. Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Mm. Kan hende kjølingen begynner å bli litt dårlig. Uansett, har du sett på buss-hastigheten? Prosessoren er satt opp til standard for lav buss-hastighet, og lav respons før alle kjernene er aktive, osv. Anbefaler deg å ta en titt på k10stat hvis du tror ting går litt seint. Ikke for å overklokke, men for å sette den høyeste front-bussen med laveste multipler.. f.eks. Installer hwinfo64 samtidig, så du har kontroll på temperatur, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå