AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hei, jeg har den del kviser og fant ut noe om Roaccutan, men står at man først må ta blodprøve. Er det sant? Vis i såfall, så lurer jeg på om de finner ut at jeg prøvde hasj på fest en gang og sier det til mor eller far. Er 1uke siden foresten. Fylte 17 for 3mnd siden? Anonym poster: c3ae3045c4c1f26a555000cb497fd369 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 De sjekker ikke for hasjbruk om det ikke er dette du skal ta blodprøve for, da dette er for mer detaljerte blodprøver. Leger har uansett taushetsplikt. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Det stemmer at man ved oppstart av Roaccutan (isotreinoin) tar blodprøver ved oppstart, samt hver fjerde uke. Da isotretinoin er en analog til vitamin A, har den en god del bivirkninger, og brukes derfor stort sett bare ved nodulocystisk/arrdannende akne, eller der annen adekvat behandling ikke er tilfredsstillende, og er ofte spesialistbehandling (av hudlege). Som Extremer sier, vil man ikke kunne se at du har prøvd hasj på en blodprøve til det ovennevnte formålet. I tillegg har legen taushetsplikt - når du er 17, også ovenfor foreldre (jf. pasrl. §§ 3-6 og 3-4 første ledd, hlspl. § 21, strl. § 144, samt Dnlfs Legers etiske regler). Ett unntak er likevel at legen kan gi informasjon til foreldrene når du er under 18, dersom informasjonen er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, jf. pasrl. § 3-4 tredje ledd. Dette vilkåret hadde neppe vært oppfylt her. Endret 12. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå