Carl Sagan Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Hei. Skal bytte en knust skjerm i en laptop; og i den anledning skrudde jeg den pent opp for å få delenummer til skjermen. Har byttet skjerm på 10+ laptoper før, så alt gikk som smurt. Skjermen fungerte med unntak av et stort parti døde piksler. Når jeg koblet alt sammen igjen var skjermen totalt død. Det er en LCD med 1-CCFL bakgrunnsbelysning. Hva kan være årsaken? Koblet ikke ut bakgrunnsbelysningen, og rørte ikke inverteren under demonteringen. Testet inverteren med en generisk katode, og det fungerte ikke. Er dog ikke sikker på om inverterten takler katoden, så dette er ikke sikkert bevis på at inverteren er død. Ser ingen grunn til at inverteren skal ha tatt kvelden under (de)monteringen av skjermen; den er godt beskyttet i plastikk og ingen av kontaktene ble rørt. 1: I denne sammenheng er jeg også litt usikker: vil man kunne tyde farge, om enn svakt, fra skjermen om den ikke har bakgrunnsbelysning? Testet skjermkabelen, og alle pins hadde kontakt med jord med varierende resistans, så denne skal være OK. 2: Er det mulig å "knekke" baklyset i en slik skjerm? EDIT: Har selvfølgelig testet laptopen på ekstern skjerm. Endret 11. juli 2012 av Carl Sagan Lenke til kommentar
haffa14 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Du skal kunne se bilde på skjermen selv når baklyset/inverteren er gåent. Jeg ville sjekka om du ser noe, og hvis ikke er jeg redd for at du har fått ett defekt lcd panel. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Har ikke fått nytt LCD panel enda, skrudde maskinen opp for å finne modellnummer på skjermen. Har ikke bestilt ny skjerm, må vite om det er noe mer som er galt enn selve panelet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå