Gå til innhold

Elektro VG2 som privatist

Anbefalte innlegg

Jeg har gått elektro VG1, data og elektronikk VG2, og dataelektroniker VG3, og jobber idag med telearbeid.

Jeg har lenge lekt med tanken om å få elektrikerfagbrev ved siden av fagbrevet som telemontør fordi jeg ser at dette ofte kan være veldig praktisk i enkelte prosjekter vi driver med, for ikke å snakke om at jeg da hadde blitt mer attraktiv hos arbeidsgivere. Jeg tenker da i første omgang på muligheten for å ta VG2 elektro som privatist, og senere få en grei deal med firmaet der jeg får lærekontrakt som elektriker til gode timesatser siden dette rent håndtverkermessig er veldig likt telearbeidet jeg allerede driver med.

Alle allmennfagene jeg trenger i VG2 er allerede bestått, noen som privatist, og noen da jeg gikk VG2 data og elektronikk. Jeg føler meg selv kompetent nok til å lese opp på dette på egenhånd uten nettstudier eller skole da jeg alltid har hatt interesse for elektro/elektronikk, og forstår elektrolitteratur veldig bra. Jeg har alltid fått 5-6 på de fleste prøver, og bruker mye fritid på å eksperimentere og lese om elektronikk.

Fagene jeg kan se at jeg må ha er da "Elenergisystemer", "Automatiseringssystemer" og "System og infrastruktur", og jeg tenker å skaffe VG2-bøker og NEK400 til å lese på dette.

Men det jeg lurer på er om det er noen som vet hvordan privatisteksamenene i disse fagene fungerer.

Er det snakk om en teoretisk, muntlig, eller praktisk eksamen?

Hvis det bare er en muntlig eller teoretisk prøve er det jo greit, for da kan jeg lese på dette på fritiden for så å melde seg opp til eksamen, men hvis man må bestå en praktisk prøve, blir det litt verre siden det kreves en del praktisk erfaring for at ting skal se bra ut og utføres skikkelig, og det kan man ikke lese seg til. Hvis det er tilfettet kan det hele dessverre bli mindre aktuelt med mindre firmaet er villig til å gi en hjelpende hånd og ta meg med på prosjekter som montering av tavle og annet, men håper helst på å klare meg på egenhånd.

Jeg mener også å ha lest et sted at man må lage en opplæringsplan til et fordypningsprosjekt der arbeidet som er gjort i den forbindelse skal presenteres til en sensor. Så med andre ord holder det ikke bare å ha god kunnskap, men man må også ha noe konkret arbeid å vise til utenom. Jeg klarer ikke å finne igjen denne informasjonen, og Udir sine sider er jo helt ubrukelige i disse dager under omstruktureringen deres (annenhver link bare tar deg til en 404 errorpage).

Så, er det noen som vet hvordan eksamen i disse fagene fungerer, og om det stemmer at man må ha et fordypningsprosjekt å vise til? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...