Gå til innhold

Kraftig 15" til allround, med god batterilevetid? 10-15k

Zeph

Anbefalte innlegg

Finnes det maskiner på markedet som har god ytelsesamtidig som den har god batterilevetid?

Burde ikkje ein kraftig PC kunne skru ned forbruket ved lettare bruk og leve lengre enn 2-3 timar på batteri?

Maskina skal brukast til skule, multimedia og spel. Til skulebruk kunne eg klart meg med mindre ytelse, men eg vil gjerne kunne bruke den til litt spel og den slags og. Eg kjem og til å multitaske ein del samt kjøre litt tyngre program, så den blir fylt opp med minne og stappa i ein SSD.

Noko maskin dedikert til gaming har eg ikkje bruk for, men vil ha meir ytelse enn ein får frå dei tynnaste og lettaste maskinene. Den må og ha eit godt tastatur.

Viktig med god skjerm. FHD og matt. Sideinnsyn betyr ikkje noko.

Design betyr ingenting.

Samtidig må eg ha nok batterilevetid til å kunne fungere greit gjennom ein skuledag med lettare bruk og straumsparing.

Einaste produsent eg har sett som leverer større batteri er Sony. Har sett litt på S-serien med 3612QM, GT 640M og ekstra batteri.

Størrelse betyr for så vidt ikkje så veldig mykje. Om eg drar på ein PC som er 2 cm og 2 kg eller 3 cm og 3 kg spelar liten rolle. Har uansett ikkje tenkt å ta den med på fjelltur.

Pris betyr ikkje så veldig mykje. Viktigare at eg finn ein PC som dekker mine behov.

Lev eg i ei draumeverd som trur at dette finnes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sat og las på ein del testar. Mistenkeleg nok dukka stadig MBP opp med toppscore i den kategorien ja. Eg er ikkje noko Apple-fan og er veldig glad i Windows. Det hadde blitt eit lite nederlag å kjøpe ein MBP altså. Hadde eg fått den gratis så hadde eg tatt den. :D

Finnes det gode alternativ til MBP der ute? Som nemnt S-serien til Sony, Dell XPS. Kun Vaio som kan konkurrere om batterilevetida, med slice batteri.

Lenke til kommentar

5-6 timer? det må i så fall være med wifi avskrudd, minimum lysstyrke osv.

Ved normalt bruk, wifi på, surfe på nettet, office behandling osv med medium lysstyke på skjermen så holdt min knapt 3 timer på batteriet.

Tror du har funnet de beste kandidatene allerede, samsung chronos serien har også over snittet batteritid, men vil ikke kalle batteritiden "god".

Lenke til kommentar

Men hva med Asus N56VM? Har ikke den bedre batteritid enn storebror? I tillegg til at den har et mer "slim" design.

Ellers virker den nye Dell XPS 15 til å være lovende. (I forhold til trådstarters ønsker, mener jeg) Anandtech - Dell updates XPS 14 and 15

Sitat: "Not to be left out, the XPS 15 will also be enjoying the same chassis styling as the XPS 14 and its progenitor, the XPS 13, with the same aluminum and magnesium construction, backlit keyboard, and glass clickpad. The XPS 15 bumps the 900p display up to a full 1080p, 350-nit display with the same Gorilla Glass finish, but CPUs get a big boost to either an Intel Core i5-3210M dual core processor or an Intel Core i7-3612QM 35W quad core. We get the same combination of mSATA SSD and 2.5" mechanical hard disk option as the XPS 14, too, although we now have two SO-DIMM slots capable of supporting up to 16GB of DDR3-1600. The XPS 15 also benefits from an integrated slot-loading optical drive, offering either a standard DVD-RW or a blu-ray reader. Graphics get a boost with the XPS 14's GeForce GT 630M with 1GB of GDDR5 now coming standard, with a potential upgrade to the Kepler-based GeForce GT 640M with 2GB of GDDR5, an upgrade that should actually give the XPS 15 enough horsepower to do some light gaming at 1080p"

Dessverre (?) benytter Dell seg her av samme triks som Apple for å sikre god batteritid: Ikke utskiftbare batterier. Eller - man har nok opsjonen om å sende den inn til service for å få byttet batterier, om det behøves. Men dog.

Sitat: "In an unfortunate sign of the times, while both notebooks will supposedly offer an impressive amount of battery life (up to 11 hours on the XPS 14 and 8 hours on the XPS 15), they also feature integrated batteries that are not user-replaceable."

Endret av thomit
Lenke til kommentar

N56VM og N56VZ er aktuelle. Dei har sine negative sider, men det ser det ut som dei fleste har.

Fekk ikkje noko godt inntrykk av XPS. Den har glossy skjerm og er ganske dyr i forhold til ytelse. I denne testen klagar dei på dårleg tastatur.

Om eg må så vil eg nok prøve å prioritere skjerm og tastatur over ytelse og eventuelle andre problem.

Lenke til kommentar

Akkurat no ser eg på følgjande:

Sony SVS1511C5E - 10 403,-

Intel Core i7 3612QM 2,1 Ghz

12 GB 1333 MHz DDR3

GeForce GT 640M LE

Matt 15,5" 1920x1080

6-celler

Evt. tillegg: SSD

Cons: 640M, dyraste, lite batteri

Pros: Slice-batteri ved behov, 12 GB minne,

Notebookreview.com tråd

Asus N56VZ-S4027V - 9490,-

Intel Core i7 3610QM 2,3GHz

8 GB 1600 MHz DDR3

GeForce GT 650M

Matt 15,6" 1920x1080

6-celler 56Wh

Cons: Dårlig WiFi(?), viftestøy(?), lite batteri

Pros: 650M

Hurtigtest diskusjon.no

Review 1

Review 2

Test Hw.no

Notebookreview.com tråd

Samsung 700Z5CH - 9200,-

Intel Core i7 3615QM 2,3 GHz

8 GB 1600 Mhz DDR3

GeForce GT 640M GDDR5

Matt 15,6" 1600x900

8-celler 80Wh

Cons: 1600x900, dårlig skjerm(?)

Pros: Bra tastatur, 80Wh batteri, GDDR5

Hurtigtest diskusjon.no

Notebookreview.com tråd

Samsungen såg veldig bra ut, men det er tåpeleg at dei har putta inn ein dårleg skjerm. Det er ein av dei viktigaste komponentane i ein laptop.

Asus ligg kanskje best an akkurat no.

Lenke til kommentar

Vær obs på at GT 640M LE (i Sonyen) kan enten være et Kepler GK107, eller et Fermi-kort, tilsvarende et sted mellom fjorårets GT 550M/GT 555M. Du bør undersøke hva du får, med tanke på strømforbruk og dermed batteritid.

Dessuten; hvis Asus N56VZ ligger best an - hvorfor ser du ikke like gjerne på Multicom Xishan W150E ? Antagelig den beste skjermen av samtlige, GT 650M GDDR5, kraftigere (eller svakere) prosessor, null bloat-/crapware, plass til vanlig snurredisk ved siden av SSD.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Asus N56VZ-S4027V - 9490,-

Cons: Dårlig WiFi(?), viftestøy(?), lite batteri

Pros: 650M

Vil ikke si at viftestøy er noe problem med N56, vil snarere sette det på plussiden - at den er stillegående. Minst bråkete maskinen jeg har hatt ihvertfall. Faren min har fjorårets versjon av VAIO S, og jeg vil nok heller si at den bråker mer og blir varmere, tross mye lavere spesifikasjoner.

Sammenligner du N56 med 15" versjonen av S-serien vil jeg tro at du får mye mer for pengene hos Asus. 13" i samme serie er dog veldig spennende, der får du mye morro i lite format!

Ga deg noen flere inntrykk fra N56 i en annen tråd:

Kva erfaringar har du gjort deg så langt Fender77? Og eventuelt andre?

Tastatur, skjerm, støy, varme, batterilevetid, byggekvalitet, WiFi-signal.

Tastaturet er deilig å skrive på - lite svikt, passe avstand mellom tastene og god respons. Herlig spør du meg, og skjermen likeså. Den er lyssterk, har god kontrast og er takket være høy oppløsning veldig skarp. Beste skjermen jeg har hatt på en bærbar.

Støyer vil jeg knapt si at den gjør i det hele tatt, og den er til og med rolig under spilling om man lar være å dekke til luftinntaket. Her kan den dog bli ganske varm, ca. 70/80C på enkelte komponenter på det meste, noe som også kan merkes på venstresiden av tastaturområdet. Under "vanlig" bruk som surfing og dokumentbehandling forblir den dog helt kjølig.

Byggekvaliteten er jeg veldig fornøyd med. At store deler av maskinen er aluminiumsbelagt gjør at den kjennes dyr og eksklusiv, men også veldig solid. Skjermen er godt festet til resten av maskinen, og i motsetning til den to år gamle VAIOen min er den stiv og føles hverken løs eller slarkete. Det er som sagt også lite eller ingen svikt i tastaturområdet, dette bidrar på kvalitetsfølelsen.

Batterilevetiden er kanskje det største minuset med maskinen, på høy ytelse klarer den sjeldent mer enn et par timer, mens den på lav ytelse klarer opp mot fire. Med andre ord ikke veldig imponerende, men heller ingen katastrofe. En annen svakhet er harddisken, (modellen med 5400 rpm) som ofte føles ganske treg, men denne planlegger jeg å bytte ut med en SSD uansett.

WiFi-signalet har alltid vært tilstrekkelig for min del, men det er vel ikke det beste kortet som sitter i denne maskinen. Har også opplevd at maskinen detter ut av nettverket når jeg bruker noen av Asus sine medfølgende powerplans, men jeg antar at dette er en software relatert bug.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg har lenge sett etter en maskin som kunne levere et kompromiss mellom god ytelse i spill på den ene siden, og design og byggekvalitet på den andre, og i så måte opplever jeg denne som ganske perfekt. Estetikk er viktig for meg, så det var avgjørende med en pen maskin, og det er absolutt N56. Penere i virkeligheten enn på bilder.

Avslutningsvis er jeg også en av få (virker det som) som liker touchpaden. Den er deilig stor og veldig responssiv, lik de man finner på Apple sine maskiner. Krever dog noe tilvenning :)

Lenke til kommentar

Takk for svar både her og der LucarioX. Kommentarane var basert på ein omtale, og det var ikkje lagt så stor vekt på der heller. N56VZ ser ganske grei ut.

Vær obs på at GT 640M LE (i Sonyen) kan enten være et Kepler GK107, eller et Fermi-kort, tilsvarende et sted mellom fjorårets GT 550M/GT 555M. Du bør undersøke hva du får, med tanke på strømforbruk og dermed batteritid. Dessuten; hvis Asus N56VZ ligger best an - hvorfor ser du ikke like gjerne på Multicom Xishan W150E ? Antagelig den beste skjermen av samtlige, GT 650M GDDR5, kraftigere (eller svakere) prosessor, null bloat-/crapware, plass til vanlig snurredisk ved siden av SSD.

Takk for tipset når det gjeld GPU.

Når det gjeld Xishan så har eg sett på den både ein, to og tre gonger. Det som stadig held meg tilbake er denne omtalen der dei ikkje får 3 timar ut av batteriet ein gong. Knapt 2 1/2 time med WLAN aktivert. Eg fryktar dette blir litt for lite til ein heil skuledag. Ellers er Xishan veldig grei i forhold til at ein kan bygge den som ein vil og kjem utan bloatware. Stor pluss der. Men som sagt er batterilevetida det store ankepunktet. Det er og kommentert ein del viftestøy.

Lenke til kommentar

Etter det som blir sagt på forum rundt omkring, har Sony Vaio S kun 640M med kepler-arkitektur.

Det er derimot viktig å være obs på at selv om Sony sin norske nettbutikk har de to valgene 640M 1Gb og 640M LE 2Gb, der 640M i mange tilfeller ville være det beste valget grunnet høyere stock klokkehastighet, er begge variantene LE. Det eneste valget du har er altså mengden vram.

Det skal også sies at 640M LE som kommer med Vaioen har DDR3-ram, ikke DDR5.

Endret av knutanha
Lenke til kommentar

Hva tenker du om lenovo thinkpad t430s? Kan oppgradere til ekstra batteri,ram(opptil 16gb og ssd. Så og si lydløs, kraftig med i5,i7 IB, blir ikke varm og ikke minst for et deilig tastatur.

Dog hvist ikke du er ute etter en ultrabook da for denne er litt tykkere, men still tynn etter min mening. Kommer til et punkt hvor tynt man synes er konfortabelt, men kommer vell til hva man liker personelig.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Fysisk storleik betyr veldig lite. Eg får like godt plass til ein PC på 2cm som ein på 3cm i sekken.

Har sett ein del på Lenovo. Dei har mykje av det eg er ute etter. Bra skjerm, stille, stort batteri, godt tastatur, solid byggekvalitet.

Ankepunkta har heile tida vore låg ytelse i forhold til pris. 430s er 14", kanskje litt lite. Har ikkje Quad og kun 1600x900 (som sikkert er kurant for 14").

For 16 000 får eg ein T430s med i7 3520M, Intel HD 4000, 4GB minne og 180GB SSD.

For 11 000 får eg ein N56VZ med i7 3610QM, 650M, 8GB minne og 256GB SSD.

Har prøvd tastaturet på ein tidlegare modell av Lenovo. Det er fantastisk å skrive på i forhold til chiclet som av ein eller anna grunn har tatt over denne marknaden. Diverre har chiclet inntatt Thinkpad-modellane og. Det er kanskje av dei betre på marknaden, men eg har alltid likt den gamle typen best. Dei kunne godt fjerna styreknotten og gjort knappane på touchpaden litt meir straumlinjeforma.

Som alltid blir det eit kompromiss. Ytelsen kan eg for så vidt gå ned på, men eg har litt vondt for å legge på 5000-10000 samtidig.

Dei færraste av Lenovo har og numpad, som eg er glad i.

Skal eg ha 1080p på Lenovo må eg opp i 15 - 20 000 kroner. Det blir litt mykje. Om Lenovo er aktuelt så heller eg nok meir mot T530 og W530, sjølv om prisen går litt opp.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nokon som har sett noko nytt dukke opp i det siste? N56VZ står øverst for augeblikket. Har venta litt for å sjå om det kom noko nytt på marknaden, men eg har ikkje sett noko.

Ser ut som det blir kjøp av N56VZ og ein 256GB SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...