Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bilstereo :)

M91

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er vel det samme spørsmålet som går igjen ganske ofte, men for oss som er nye i området er det vanskelig å sammenlikne og se likheter i andre tråder. Hadde vært utrolig kjekt med noen korte tips! Har bittelitt peiling på anlegg fra før, men ikke nok. Og har lest igjennom noen tråder, men sitter fortsatt med noen spørsmål.

Jeg har nylig kjøpt meg en Mazda 3 ifra 2004, som har svært dårlige høyttalere fra før. Jeg er litt kresen på noe jeg liker å kalle "3D lyd effekt", men som strengt tatt kanskje går mer på bra stereo effekt. Jeg har ikke hørt på så mye forskjellig, men skal ta meg en tur til TVboden på Svinesund i helga, for de som veit hva det er, og høre litt på hvordan div. høyttalere låter. Men for å komme til poenget, bilen min kan idag spille av CDer, og ingenting annet. Den ser sånn ut. Blir det stress å få montert og/eller byttet ut det lille CD hullet jeg har med noe jeg kan koble mp3 spillere til? en AUX kabel stikkende ut hadde jo vært kjekt egentlig, så jeg kan spille av ting fra alt mulig av telefoner, mp3spillere o.l... Det neste er egentlig om strøm etc. er et vanlig problem. Jeg ønsker ikke noe gigantiske greier som tar alt for mye plass, men noen livgivende høyttalere og en passende bass. Kan godt ha mulighet til å skrus høyt i volum for korte show-offer, men kommer hverdagslig til å ha på et vanlig, komfortabelt volum. Har prøvd å finne ut noe om batteriet mitt, men jeg veit ikke om det er forskjell på de greiene, og isåfall fant jeg ikke noe info hittil. Helt til slutt, hvor mye jobb blir denne prosessen? Jeg tror jeg vil sende inn bilen til et verksted å få fikset dette, da jeg egentlig ikke kjenner så mange mekanikere. Har noen kompiser som mener de greier det etter å ha delevis og med hjelp montert dette på sin egen bil, men føler meg sikkrest med skikkelige folk.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta spilleren først, så kan du benytte en slik ramme: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_544/products_id/9143 og montere en vanlig spiller. Du vil også trenge noen overganger, men det finner du på samme plassen. Eller du kan kjøpe et slikt adapter: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_544/products_id/2878 og koble til via aux eller iphone, ipad, ipod.

Det beste med tanke på lyd og mulighet for ekstern forsterker osv, blir å bytte spiller ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt på så mye forskjellig, men skal ta meg en tur til TVboden på Svinesund i helga, for de som veit hva det er, og høre litt på hvordan div. høyttalere låter.

Kjør også til Nordy Digital (http://nordby.se/shop/seeshopspage/86) og hør på høyttalerne i bilstereo tavla der.

Jeg har vært der og hørt på dem. Det ble selvbetjening siden de som jobbet der tydeligvis var opptatt...

Lenke til kommentar

Hei igjen - takk for tips så langt :) Jeg kommer nok til å sjekke finn.no før jeg kjøper noe ifra en butikk, men er jo greit å halveis sjekke hvordan div. anlegg høres ut i aksjon!

Åjaaa, så det er sånn det funker å bytte ut dashboard greia! Flotte greier :D Forhørte meg med pappa igår kveld om han tilfeldigvis hadde noe som helst peiling på sånne ting. Det hadde han ikke.. Men han spurte om noe jeg ikke har tenkt på. Det er jo allerede ledninger til de nåværende høyttalerene.. Funker de til et nytt og bedre anlegg? Eller er det dette jeg leste litt om igår som kan begynne å brenne ellerno fordi de ikke er beregna til å frakte så mye strøm?

Og høyttalerene i bilen - er det veldig mange forskjellige størrelser på de? Er ikke så gira på tanken på å sage og borre hull inni bilen.

Lenke til kommentar

Eller er det dette jeg leste litt om igår som kan begynne å brenne ellerno fordi de ikke er beregna til å frakte så mye strøm?

Det er lurt å velge komponenter (høyttalere og forsterker) slik at man slipper å bytte ledninger.

Det er også lurt å velge størrelse på høyttalere slik at de passer uten større tilpasning der de eksisterende høyttalerene sitter.

Mazda 3 har som standard 5x7" (tommer) høyttalere i dørene. Høykvalitets høytalere for å erstatte disse "finnes kun i" 5,25" og 6,5". Disse kan installeres med litt ekstra arbeid. Minst arbeid er det å kjøpe og monter adaptere som løser problemet. Pass på at de nye høyttalerne ikke er for dype til å få plass.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for tips begge to :)

Transmedia er jo en super side! Og ser at de selger egne ting til alt mulig. Lurer på om jeg bare rett og slett skal sende en mail til de og få anbefalt en "pakke" med alt som er. Stedet de holder til på er jo ikke mer enn 30-40 min unna meg uansett, så kan jo kanskje få dem til å fikse alt :) Blir vel kanskje litt dyrt, men jeg får heller prøve å spare penger på områder jeg har litt peiling, og betale det det koster for det andre. Kommer tilbake hvis det skjer noe annet - takk for tips og hjelp fra begge :)

Lenke til kommentar

Hvordan går det?

Har du vært og hørt på høyttalere?

Du bør også huske på at kvaliteten på forsterkeren har mye å si.

Tips: I følge noe informasjon jeg fant på nettet (husker ikke hvor) så mener jeg at bilen din allerede har høyttalerledninger fram til dekselet på innsiden av speilet. Det vil derfor være mulig å bytte til orginalt deksel for å montere diskanter. Jeg så dessverre ikke noen informasjon hvor man monterer delefiltrene i det systemet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei :)

Har snakket litt med forhandlere rundt omkring.. Ser ut som det blir fra carsound.no ... Tror det skal ganske mye til før jeg blir missfornøyd uansett, med tanke på det jeg har nå :p Men er det dyrt / stress å få et verksted til å plugge inn annlegget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...