Gå til innhold

Hvor mange lukkersykluser skal egentlig en lukker tåle?

Anbefalte innlegg

Ja hvor mye skal en lukker egentlig tåle, da såklart sett i sammenheng med estimatet kamera er testet for?

Tenker iforhold til hva en kan få igjen på garanti/reklamasjon. Fordi slik jeg forstår det er det ingen direkte garanti når produsent opplyser/reklamerer med f.eks. 150 000 sykluser. Da er det jo heller ikke noe vanntett argument i en eventuell reklamasjon-sak. Blir det egentlig bare en sak om kjønn, der det kan bli sett på som normal slitasje pga. mye bruk, selv om det er innenfor produsentens estimat?

Begynte bare å tenke litt på dette når jeg så telleren min begynte å nærme seg 8000 bare etter 2-3 måneder. Det kommer nok ikke til å bli brukt på langt nær så mye i fremtiden, men 50 000-60 000 lukkersykluser de neste 4,7 årene blir det nå kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den sier vel bare noe om gjennomsnittet basert på data fra hva andre brukere melder om? Ikke noenting om hvordan det fungerer i en reklamasjonssak, og hva som fra produsent og butikk sin side er innenfor grensen. Hvor sterkt står egentlig estimatet for hvert kamera i praksis? Skal et kamera som er testet til 150 000 faktisk holde så lenge, og kan det brukes som argument, hvis lukker blir ødelagt før den tid? Eller er det kanskje mer et spørsmål om å reklamere for kamera, enn noe reelt holdepunkt for forbruker?

Lenke til kommentar

Vel, slik jeg har oppfattet rådene fra forbrukerrådet gjelder følgende:

2 års garanti

Alle feil som ikke skyldes brukerpåførte uhell slik som støt/vann osv, dekkes til det fulle. Kjøper må betale frakt for sending av produktet til verksted, men verksted må betale frakt tilbake. Det vil si at lukker, speil og alt annet vil bli dekket uansett dersom det er slitasjeskade.

5 års reklamasjon

Her gjelder de samme reglene som over da et kamera, SPESIELT i prisklassen 5000-30000kr er ment å vare MER enn 2 år. Med dette menes at alle kameraets funksjoner skal fungere feilfritt og at det er ment at det skal gjøre det i mer enn 2 år.

Det vil si at hvis lukkeren ryker etter feks 3 år, selv om den har oversteget grensen på 150 000 eksponeringer, så skal du ha garanti i prinsippet. Men er lukkeren oversteget feks 600 000 vil det nok på skjønn, vurderes til at man ikke får det dekket da den i et slikt tilfelle har vart 4 ganger lengre enn forespeilet ved kjøp. Og det er jo ganske ekstremt. Men si 200 000 da, det burde være "lite nok" til at det blir vurdert som en reklamasjonssak.

Så basically, i prinsippet, skal du ha det som oppleves som garanti i 5 år, selv om det heter reklamasjon :)

Men en litt kjip trend viser at nordmenn er veldig konfliktskye når det gjelder å kreve det man har krav på. Vedrørende feks mobiler er det mange som blir lurt trill rundt av selgeren (mange elkjøp saker i media på dette) når dem kommer inn for å levere mobil med feil. Kunder kan få svar der de blir fortalt at skaden har kommet pga støt, selv om dem aldri har mistet dem i bakken engang. Si at skaden i dette tilfellet var ustabilt OS på mobilen. En typisk reaksjon på dette er da at man krymper litt sammen og sier ok og går ut igjen fra forretningen uten å kreve garanti fordi man tror den ikke gjelder.

Så moralen er egentlig bare det at man ofte har mer garanti og reklamasjon enn det man selv tror, gjerne fordi man vil unngå konflikter med selger osv.

For eksempel hadde jeg aldri gitt meg om feks blitzsko festet sluttet å virke etter 4 år. Fordi reklamasjonen på den gjelder fortsatt, men lukkeren hadde jeg vært mer forsiktig med å kreve reklamasjon på om jeg hadde feks hatt 350-400 000 eksponeringer. Da hadde jeg heller spurt fint og referert til noen paragrafer. Hadde ikke dette hjulpet hadde jeg bare gitt meg der og da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...