Gå til innhold

Solgt bil privat, uten EU godkjenning.


Thieves

Anbefalte innlegg

Solgte for 2-3 måneder siden en bil privat til en annen privat person.

 

Jeg la ut bilen på finn, og han prutet litt og kom å handlet bilen.

 

I dag fikk jeg telfon fra han om at han hadde fått avskiltningskrav pga. ikke gjennomført EU godkjenning. Og det hadde vist jeg sagt over telefon at den var tatt og at var i orden. Ikke det at jeg husker at jeg har sagt det.

 

Vi skrev ingen ting om det på kontrakten, så det blir vel bare ord mot ord?

 

Han mener at det er jeg som blir nødt til å betale for evt. mangler.

 

 

Hvordan blir dette? Har han noen sak, eller er det håpløst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det du sier muntlig er like gjeldene som det så står på papiret.

Jeg hadde iallefall ikke vært i tvil om jeg var kjøper, jeg hadde kjørt på at DU skal betale denne, for du sa det hva i orden.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Leste feil, så først nå at det var hun som påstod at du har sagt det over telefon, da blir det ord mot ord.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bevise at du ikke har sagt det, hun kan ikke bevise at du sa det ergo kommer hun ingen vei.

Hun burde ha fått det ned i kontrakten og dette er ting som hun strengt tatt svært lett kunne sjekket før hun kjøpte så det er bare og glemme det.

Lenke til kommentar

Det blir ikkje berre eit spørsmål om påstand mot påstand, det vil også være eit spørsmål om kva som er mest sannsynleg at blei avtalt.

Her vil f.eks prisen være aktuell, er det sannsynleg at kjøparen ville betalt det kjøparen betalte for ein bil som ikkje er EU godkjent, og er det sannsynleg at du solgte den billegare som ein slags kompensasjon på manglande EU kontroll.

 

 

Uansett så vil vell dette koke ned til dei feila som EU kontrollen avslørte, som selger så har du ei opplysningsplikt. Hovedspørsmålet er derfor om feila som blei avslørt er feil som du visste eller burde ha visst om (og derfor opplyst om) når du solgte bilen eller ikkje.

 

Er det snakk om eksisterande feil som du visste om så er det du som må dette utbetringane, men dersom dette er feil som har oppstått seinare eller som du umogleg kunne vite om så er dette kjøparen sin risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så vil vell dette koke ned til dei feila som EU kontrollen avslørte, som selger så har du ei opplysningsplikt. Hovedspørsmålet er derfor om feila som blei avslørt er feil som du visste eller burde ha visst om (og derfor opplyst om) når du solgte bilen eller ikkje.

 

Nå har trådstarter så vidt jeg kan se ikke forklart om det er blitt gjennomført en EU-kontroll hvor det er blitt påpekt mangler og at det pga. manglende utbedring at avskiltningsbegjæringen har kommet, eller om det rett og slett er manglende kontroll. Er det snakk om manglende kontroll så kan man ikke forvente at selger skal vite alt som eventuelt må utbedres for å få den EU-ok.

Lenke til kommentar

Er det snakk om manglende kontroll så kan man ikke forvente at selger skal vite alt som eventuelt må utbedres for å få den EU-ok.

 

Det vil være avhengig av kva type feil og mangler det er snakk om. Skjulte feil vil sjølvsagt ikkje selgaren kunne vite om, men det er også mange potensielle feil som selgaren har eller burde visst om.

Men dersom det berre er snakk om småplukk som kan forventast så er det sjølvsagt kjøparen som må ta dette.

 

Det virker også svært rart at kjøparen har kjøpt ein brukt bil utan å be om dokumentasjon på utført periodisk kontroll.

Lenke til kommentar

Dersom bilen ble solgt for to-tre måneder siden så betyr det at dette var i det samme tidsrommet som bilen skulle vært EU-godkjent.

 

Dvs, man får ikke avskiltingsbegjæring dagen etter at kontrollfristen gikk ut. Skal den godkjennes i mai uten at det blir gjort, så vil man i juni få frist ut juli på å gjennomføre kontrollen, og først i august vil det bli sendt ut begjæring om avskilting.

 

Så om vi spoler litt tilbake. Begjært avskiltet i juli. Dvs at siste frist sannsynligvis var ut juni. Mai var da sannsynligvis måneden etter at den egentlig skulle vært på EU-kontroll, som da blir april. To-tre måneder tilbake blir ca mai.

 

Altså, om ca tidspunktene stemmer, så ble bilen solgt etter at EU-kontroll skulle vært gjennomført. Og dersom selger ikke nevner dette eller skriver i annonsen at den ikke er EU-godkjent, så er det vel rimelig å anta at den er EU-godkjent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil være avhengig av kva type feil og mangler det er snakk om. Skjulte feil vil sjølvsagt ikkje selgaren kunne vite om, men det er også mange potensielle feil som selgaren har eller burde visst om.

Men dersom det berre er snakk om småplukk som kan forventast så er det sjølvsagt kjøparen som må ta dette.

 

Selvsagt, det er derfor jeg skrev "alt som eventuelt må utbedres".

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du skrev kontrakt, var dette en ferdigkontrakt? Noe om EU-kontrollen der?

Til min store forbauselse så nevner ikke Naf sin kjøp/salgskontrakt noe om EU-kontroll.

Lenke til kommentar

Her står det litt mer detaljer om salget: http://freak.no/forum/showthread.php?t=225842

Hei, solgt tidligere i år en bil til en fyr, privat.

I går ringte han flyforbanna fordi han hadde fått avskiltningskrav. Frist for EU kontroll var 30. April

Han mente jeg hadde sagt at EU kontroll var tatt og alt i orden, noe jeg ikke husker i det hele tatt, og har mine tvil på at jeg har sagt.

De fant litt mangel på bilen, og det var 4000,- som måtte betales for å få den godkjent. Jeg sa at jeg ikke ville betale dette, og da sa dem at de ville ta det til forbrukerombudet.

Har de en god sak mot meg? Blir det ikke bare ord mot ord? Vet at det man sier muntlig er like gjeldendes, men vist jeg mener at jeg ikke har sagt det og nekter for det så kan de vel ikke ta meg på det?

Lenke til kommentar

Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe vedkommende måtte kjenne til ved kjøpssituasjonen, jfr. kjøpsloven pgf 20 (1). Jeg anser det som en selvfølge at man sjekker lett tilgjengelige offentlige data, så som PKK-status, før man kjøper noe, herunder en bil.

 

Følgelig er ikke manglende EU-kontroll i seg selv grunnlag for innsigelser. Mangler som oppdages ved EU-kontrollen kan imidlertid være grunnlag for innsigelser mot kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...