Gå til innhold

lån til boligkjøp (fastrente vs flytende,avdragsfrihet)

stinis87

Anbefalte innlegg

Hei!

Er førstegangsetablerer og ønsker å ta opp et lån på rundt 2000 000 ved hjelp av startlån+privat bank. har regnet masse på betjening av denne summen og det skal la seg gjøre men det er på smertegrensen min. Burde jeg binde renten min siden økonomien min ikke er så sterk i forhold til størrelsen på lånet? Boligen ser jeg for meg blir et 5 års perspektiv, om jeg da har bundet renten for 10 år må jeg da bryte fastrente avtalen om jeg skal selge boligen innen 10 år? Hva med avdragsfrihet? har ikke skjønt helt fordelene og ulempene..

Håper noen kan hjelpe en som ikke har helt peiling:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
har regnet masse på betjening av denne summen og det skal la seg gjøre men det er på smertegrensen min.

Er det noe jeg har lært, så er det en ting hva du regner deg frem til at du kan betale, en helt annen ting er hva banken regner.

Kan si såpass at de slo av 600 000 av det jeg mente og vett jeg kan betale (jeg vett fordi jeg har leid tidligere og at god kontroll over hvor mye penger som gikk til hva).

Lenke til kommentar

Det høres ikke helt bra ut å leve på smertegrensen nå i disse dager med veldig lav rente. Mener du økonomisk smertegrense, eller smertegrensen for hva du er villig til å ofre av økonomisk frihet? Det er ikke noe kult å belaste økonomien så mye ved å bo, at du sitter med klump i magen når du tar en utepils med kamerater 1 uke før lønning.

Lenke til kommentar

ja kjenner meg godt igjen i det der..var i en bank tidligere hvor de tilbød 1.85 mill..etter å ha betjent det lånet sitter jeg igjen med 5000 kr i måneden etter alle utgifter, så hvorfor kan jeg ikke låne mer liksom...håpløst opplegg..og da jeg sa til han duden i banken at sifo-budsjettet dems regner med 18 000 kr i året på mobil og internett selv om min jobb betaler disse tingene for meg så sa han "det er jo småpenger"...synes 1500 kr i måneden ekstra på å betale lån er betydlig jeg men..skal liksom ikke være lov å eie bolig for oss unge idag om vi ikke har en onkel som heter skrue..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det høres ikke helt bra ut å leve på smertegrensen nå i disse dager med veldig lav rente. Mener du økonomisk smertegrense, eller smertegrensen for hva du er villig til å ofre av økonomisk frihet? Det er ikke noe kult å belaste økonomien så mye ved å bo, at du sitter med klump i magen når du tar en utepils med kamerater 1 uke før lønning.

Vist han har regnet korrekt har han tatt høyde for at han skal kunne betale 5% ekstra i renter, dette er det banken også gjør.

Angående binding av renter, så finnes det flere artikler om dette: http://www.dinside.no/880329/bor-du-binde-renten

Avdragsfrihet hadde jeg styrt unna, for da er du avhengig av boligen skal stige i verdi og iallefall ikke synke i verdi.

Da sitter du fort igjen med mer lån enn du har i verdier.

Lenke til kommentar

JaBBe: jeg mener smertegrense slik at jeg selvfølgelig ikke kan dra ut å spise på restaurant hver dag men at jeg lever helt greit..er jo villig til å leve litt strammere et/par år og heller få en finere bolig som ikke ligger i "gokk". Jeg er nyutdannet slik at lønnen vil jo øke raskt ilag med erfaringen også.

ja håpet er jo at jeg skal få låne mer om jeg velger fastrente slik at jeg slipper å ta høyde for renteøkninger. men er det noen som vet hva som skjer om jeg vil selge bolig før bindingsperioden er over? kan jeg overføre lånet til en annen bolig slik at jeg slipper å betale for å komme meg ut av avtalen?

ps: med smertegrensen ville jeg heller ikke ha tålt store renteøkninger, derfor jeg lurer på om fastrente er det beste alternative for meg..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Lånet er vel med sikkerhet i boligen/leiligheten, så når du skal ha den en ny bolig må du betale ned det gamle lånet først for å få et nytt lån.

Da vil jeg neppe tro at du kan videreføre renten over på et nytt lån.

Lenke til kommentar

Sakset fra dnb.no:

"Slik fungerer fastrentelån:

Du kan sikre deg mot fremtidig renteoppgang ved å avtale fast rente med oss for en gitt periode. På den andre siden, så får du ikke fordel av en rentenedgang i avtaleperioden.

Bytter du bolig i bindingsperioden, så er det mulig å ta med seg lånet til ny bolig.

Du kan ha fast rente på hele eller deler av boliglånet."

Jeg vet ikke om du har snakket med banken, eller hva slags startlønn du har, men skal du ta 2mill alene må du tjene rundt 600k i året, og stille med 300k i EK hvis banken følger "normale føringer". Startlån er vel brukt opp i landets kommuner, og du havner vel egentlig ikke under "hvem kan få startlån" hvis du tjener såpass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...