Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male innedør av furu fyllingsdør og slett finerte i eik


Anbefalte innlegg

Maler stue og gang hvitt og i den forbindelse skal dørene males hvite.

 

2 typer dører. Vanlig furu dører med speil som i sin tid ble lutet og lakket. Er nå gulnet og mer slitt.

 

De andre dørene er helt glatte uten speil og er trolig slett finerte dører i eik noe alla http://www.norskdor.no/bilder/dor_finerte_stor4.jpg

 

Til furu dørene som vel egentlig heter furu fyllingsdører lik denne http://www.norskdor.no/bilder/dor_furu_stor03.jpg bare at de vi har er først lutet og så lakket om hverandre i flere strøk.

 

Vi har allerede jotun kvist og sperregrunning http://www.alttilbolig.no/dropp-kvistlakken.4957434-112282.html

 

Jeg tenker at furudørene bør behandles med denne i 2 strøk etter at dørene er pusset selfølgelig.

 

Etterpå ønsker vi samme farge som resten av veggene og der har vi brukt norsjø bindoplast 7 i hvit antikk som jo er vannbasert. Går dette bra?

 

Så gjelder det de slette finerte dørene i eik. Hva må gjøres med disse før evt bruk av norsjø bindoplast 7 malingen?

Må de pusses? Klarer ikke kjenne hva fabrikken har gjort med disse dørene. Om de er lakket etc. Overflaten er ihvertfall glatt. Og anbefales det evt en annen maling på disse?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke svar på spørsmålet, men et tips:

Hvis dørene er fra en eller annen gang på 70-tallet og nyere er hengsler og mål på dørblader godt standardiserte, og da kan det nesten lønne seg å bytte dørbladene, om man regner om tida man bruker på å pusse og male gamle dører. Slette hvite dører får man fra ca 500 kr, formpressede ørlite mer.

 

Hvor gamle er dørene, og har de snap-in-hengsler, eller er det sånne som må løftes av hengslene?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å bruke kvistlakk på så gamle dører. de kvistene som ikke har rørt seg på så mage år, vil ikke røre seg så mye framover. Jeg vil uansett anbefale at du grunner alle dørene skikkelig.

 

Den som er lutet må du pusse ned før du bruker sperregrunning. De andre holder de mest sannsynlig at du bruker heftegrunning. Så vidt jeg vet er både sperregrunning og heftgrunningen til jotun vannbasert og det vil ikke være noe problem å bruke vannbassert maling. Men du må være forberedt på å bruke 1 strøk grunning og 3 strøk maling.. og da blir dette igjen et kostnadspørsmål opp mot å kjøpe nye ferdigmalte dører.

 

Edit: Fargene blandes etter NCS-koder og det skal ikke være noe problem å få samme farge overalt.

Endret av m0ffe
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å bruke kvistlakk på så gamle dører. de kvistene som ikke har rørt seg på så mage år, vil ikke røre seg så mye framover. Jeg vil uansett anbefale at du grunner alle dørene skikkelig.

Angående kvistlakk, så ville ikke jeg vært så konsekvent, med å fraråde bruk av et spærresjikt. Dørene er gamle, men hvis de har vært behandlet med spritbassert lakk (og trolig kvistlakk), har lakken forseglet kvaen i kvistene. Etter nedpussing, kan denne fremdeles "tyte" frem, da kvisten ikke er tørket ut. Hadde furudøren vært beiset med vannbassert beis, ville kvistene ha tørket ut for lengst. I slike tilfeller kan en "skippe" sperresiktet. En erfaren maler, ville sett omdet var behov, eller ikke. Men til "vanlige folk, bør en være forsiktig med å fraråde bruk av kvistlakk. Kvistlakk brukes primært ikke for å "holde" på kvisten, men for å lage et tett sperresikt, så ikke kvaen i kvisten tyter ut under maling/lakk! Men "kvist og sperregrunning", gjør samme jobben. Så han bør bruke det, hvis han skal rehablitere furudørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...