Gå til innhold

Alternativer til Macbook Pro 15" (ikke retina)

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter at min 5 år gamle Dell XPS 14.4" begynte å dette fra hverandre, tenkte jeg det kanskje var på tide å se på ulike muligheter for en ny laptop.

Laptopbruken min er først og fremst knyttet til skole (universitet), hvor jeg for det meste bruker pcen til:

- Generell programmering og scripting

- Kjøre beregninger i Matlab / R *

- Tekstbehandling (Latex/Word)

- Surfing/lesing av pdfer

* Når det kommer til beregninger har skolen egne pcer til dette, så jeg har ikke noe spesielt krav til prosessor. Jeg ønsker derimot en dedikert grafikkløsning for GPU+MatLab.

De kravene jeg har her er at skjermen skal ha grei oppløsning (1000+ piksler på kortsiden, 900+ dersom prisen er veldig mye bedre), i tillegg til at touchpad og tastatur bør være så godt som mulig.

Når det kommer til dataspill, har jeg en stasjonær pc til dette. Jeg ønsker derfor ikke noen ekstrem spill-pc. Jeg bruker derimot laptopen til å spille litt med venner i feriene, og den må derfor kunne dra spill som League of Legends og de fleste strategispill greit (ingen krav om alt på maks).

Etter en del snakk med venner som har macbook, endte jeg opp med å kikke litt på utvalget de har. 15-tommeren de har faller fint innenfor kravmengden min. Jeg har hatt en Macbook Air stående på kontoret på jobben i sommer, og jeg har generelt sett ikke noe i mot OSX som operativsystem (på noen felt (f.eks surfing) synes jeg faktisk det er mye bedre enn windows).

Den jeg har sett på er Macbook Pro 15" med 2.3 GHz i7 med skjermen som har 1680 x 1050 piksler.

Oversikt over de ulike MBPene

Til nå har jeg brukt å kjøre Windows og en tilfeldig linux-distro i dualboot. Windows til spill, og linux til alt annet. Jeg ser ikke noe i veien for å gjøre noe lignende med bootcamp.

Det eneste ankepunktet jeg har, er at prisen føles litt stiv i forhold til hva man får. Er byggekvaliteten (som jeg ser på som relativt viktig) og komplettheten man får ved å kjøpe mac nok til å rettferdiggjøre prisen?

Jeg har sett litt rundt etter andre laptoper med lignende hardware (både 14 og 15-tommere) men sliter litt med å finne produkter som samtidig ikke ser ut som avfall.

Derfor spør jeg dere her på forumet om dere kunne bistå litt med hjelp til å finne alternativer til Macbooken, eller eventuelt overbevise meg om at Mac er veien å gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste ankepunktet jeg har, er at prisen føles litt stiv i forhold til hva man får. Er byggekvaliteten (som jeg ser på som relativt viktig) og komplettheten man får ved å kjøpe mac nok til å rettferdiggjøre prisen?

Jeg har sett litt rundt etter andre laptoper med lignende hardware (både 14 og 15-tommere) men sliter litt med å finne produkter som samtidig ikke ser ut som avfall.

Derfor spør jeg dere her på forumet om dere kunne bistå litt med hjelp til å finne alternativer til Macbooken, eller eventuelt overbevise meg om at Mac er veien å gå.

Personlig synes jeg at det man betaler ekstra for Mac generelt ikke er verdt det.

Sånn sett får man ofte mer for pengene om man er flink til å plukke selv en god bærbar , gjorde et kjapt søk i Prisguiden og endte opp med en god del spennende bærbare.

Lenke til kommentar

Mye bra der, men de fleste er alt for store for meg. Jeg vil ikke gå over 15", og helst ikke over 2.5 cm i bredden med skjermen lukket. Hadde det ikke vært for sistnevnte hadde nok Asus N56VZ som ble testet her på hw for ikke lenge siden vært perfekt. Etter litt filtrering sitter jeg igjen med Vaio-serien til Sony, Dell sin XPS samt en HP-sak.

XPSen føles nesten enda dyrere enn MBP med tanke på hva man får kontra pris. Jeg likte heller ikke utseende på HP-en. Av disse virker derfor Vaio-serien som det beste valget for meg. Er det noen som har erfaring med Vaio med tanke på konstruksjonskvalitet, bruk av tastatur / pekeflate og skjermkvalitet?

Endret av knutanha
Lenke til kommentar

Sony har alltid vært kjent for bra kvalitet på sine maskiner. 15'' S-serien er bygd i magnesiumlegering, som faktisk er lettere og sterkere enn aluminium. Muligheten for ekstrabatteri (slice) gjør også disse svært interessante om man vil ha lang batteritid. Det eneste jeg ikke liker med Sony er mangel på DP. De er også lettere enn vanlig MacBook Pro.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det eg likte med Vaio S var at den kan konfigurerast ganske mykje i forhold til mange andre. I tek.no sin test får den skryt for godt tastatur og god skjerm. Veldig praktisk å kunne doble batterilevetida om ein har behov for det og.

Prøver å finne noko om byggekvaliteten på Vaio. Er nokre modellar som har fått litt kritikk.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett en del på Sony sin Vaio S-serie. Det eneste jeg stusser på er prisen de skal ha for en SSD. For å oppgradere fra en 320 GB HDD til en 128 GB SSD skal de ha 2130 kr. Og for 256 GB SSD tar de 4500 kr. Greit nok at de tar litt for arbeidet, men de prisene er jo helt latterlige. Så at det var tilsvarende på andre produsenter.

Noen som vet hvor enkelt/vanskelig det er å skifte harddisk på en Vaio S selv?

Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør, jeg hadde i alle fall ikke kjøpt den vanlige Macbook Pro 15" nå. Du får mye mer for pengene med Retina-utgaven etter min mening. Med studentpris koster retina rundt 16 000 kroner, og da får du veldig høy oppløsning som gir deg mer plass å jobbe med, slankere formfaktor, et kraftigere grafikkort enn i den vanlige pro-en og ikke minst en 256 GB SSD.

Hvorvidt du bør kjøpe PC eller Mac skal ikke jeg svare på.

Lenke til kommentar

Svært enkelt så vidt jeg forstår. Du trenger å fjerne 2 skruer på dekslet under for å komme til batteri, skifte minne og harddisk. Selve hardisken er noen skruer i tillegg - men det er kurrant å gjøre. Videoen viser full demontering, så du trenger bare å se på deler.

http://www.youtube.com/watch?v=vYRmk6jLL30&feature=related

At oppgraderingspriser er latterlige er jeg enig i - særlig når man tenker at dette faktisk ikke er noe ekstra arbeid. Minne og harddisk settes ikke i før maskina er bestilt til vanlig.

@Jakoozie:

Du får ikke mer plass å jobbe på - fordi OSX på retina versjonen reskalerer - alle ikoner er faktisk 4 ganger så store når det gjelder piksler. Det blir skarpere - men ikke flere elementer på skjermen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Angående retinaskjermen til MBP15. Hvordan skalerer windows 7 på så høy oppløsing? Et annet problem er spilling, som garantert ikke kan gjøres i native oppløsning, går ut i fra at det beste kanskje er å rendre i 1440x900 siden det er halv-native.

Etter at jeg fant ut om studentpris til MBP må jeg innrømme at retina er fristende, men så er det alle de tingene man kan bruke de 6000 kr ekstra man måtte gått ut med i forhold til Vaio S.

Angående gjør-det-selv SSD-swap, har det noe å si for garanti når man åpner laptopen utover bytt-minne-dekselet?

Edit: Burde ha sett videoen, siden minnet og disken var i samme rom.

Endret av knutanha
Lenke til kommentar

Windows 7 skalerer elendig - så du må trolig rendre i 1440 x 900. Spilling fungerer jevnt over greitt - i redusert modus. Har ikke prøvd det på retina skjerm, men på 2540 x 1440 for å simulere effekten av skalering.

Generelt er skalering et problem - særlig på tredjepart programvare. Apple løser dette relativt intelligent på retina når OSX er OS, men med litt uklare symbol og tekst som resultat på en god del applikasjoner (Office for Mac, Photoshop 6).

I realiteten må nesten alle applikasjoner endres for virkelig å kunne bruke høyoppløste skjermer. Derfor er det etter min mening faktisk litt for tidlig for retina skjermer. Om OS-et ser alldeles nydelig ut - skarpt som bare det, er det jo håpløst om applikasjonen man bruker faktisk ser dårligere ut. De fleste av oss ser jo faktisk i hovedsak applikasjonene. Men i løpet av 6 - 12 mnd tror jeg situasjonen er annerledes. Windows 8 gjør glimrende skalering i Metro grensensittet, men det ser ikke ut til at det er noe revolusjon i vanlig dektop modus.

Lenke til kommentar

Det eg finn av negative punkter for Vaio er byggekvalitet (dårlige hengsler på lokket), varme og støy frå vifta.

Har lest en god del sider i denne tråden om Vaio S nå. Det virker som om de "dårlige hengslene" på 2012-utgaven er laget sånn med vilje for å hindre slitasje ved å legge inn fleks. Den føles derfor ikke fullt så stiv som f.eks. en ThinkPad, men skal visstnok tåle mer. Det er dog mulig det er andre problemer med hengslene jeg ikke har kommet over.

Når det kommer til varme/støy, har jeg fått inntrykk av at dette er et større problem på de eldre S-modellene enn 2012-versjonen. (Basert på hva jeg leser rundt om på forum, og det kan jo være både sant og usant)

Angående GPU/CPU-valg for en eventuel Vaio, heller jeg mot quad-core og 2GB 640M LE. Jeg har fått inntrykk av at sistnevnte er en nedklokket versjon av 640M, som er det andre valget (men denne kunne kun kombineres med dual-core). Noen som har erfaringer med LE, og hvor lett det lar seg klokke, evt om det er lurere med 640M pluss dual-core?

Lenke til kommentar

Fin tråd, takk for den knutanha. Du som har lese ein del der, har du kome over negative sider ved 2012-modellen?

Numpad er fint å ha.

Lurer litt på kombinasjon av GPU og CPU eg og. Ikkje så stor prisforskjell frå i5 og 640M til i7 og 640M LE. Kva utgjer 1GB forskjell i grafikkminne om PC-en har 12-16 GB ellers?

Lenke til kommentar

Fin tråd, takk for den knutanha. Du som har lese ein del der, har du kome over negative sider ved 2012-modellen?

Numpad er fint å ha.

Lurer litt på kombinasjon av GPU og CPU eg og. Ikkje så stor prisforskjell frå i5 og 640M til i7 og 640M LE. Kva utgjer 1GB forskjell i grafikkminne om PC-en har 12-16 GB ellers?

Har sett en del folk som synes tastaturet blir litt "skeivt" i forhold til skjermen på grunn av numpad. Selv ser jeg ikke på det som noe problem da jeg ofte har savnet numpad på laptoper jeg har brukt. (Skriver en del tall som matematikkstudent :) ).

Nå har jeg lest litt mer om CPU/GPU. Det virker som begrensningene Sony setter på kombinasjoner av CPU/GPU/SSD ikke er relatert til plass/strømforbruk, men heller for å enklere kunne produsere laptoper ved å gjøre enkelte hardwarekombinasjoner er mer vanlige. Når det kommer til ytelse mellom LE og standard 640M så ser det ut til at begge er Kepler-arkitektur, så det kommer vel an på om du føler du trenger 2 GB grafikkminne. Det skal nevnes at siden LE har en lavere klokkefrekvens, så vil den bruke en del mindre strøm og være mye kjøligere. Siden LE (ut i fra hva jeg har lest) kan klokkes rimelig enkelt opp til 640M uten å få varmeproblemer, tror jeg den fort kan være det beste valget.

Litt rankings fra notebookcheck.com:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html (Filtrer med "kepler")

Her kan man se at forskjellen i ytelse fra 650M (som er i MBP) til 640M og 640M LE er ganske stor (henholdsvis 83% og 68% av poengsummen til 650M i 3dmark12). Jeg har fått inntrykk av at rankingene de har på notebookcheck ikke alltid representerer den faktiske ytelsen og at Vaio S yter bedre i praksis.

For å se ytelse i spill:

http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html

På sistnevnte har jeg hørt mye forskjellig om at det ikke stemmer så bra i forhold til praksis. Det uansett en god indikasjon på de relative ytelsesforskjellene.

Når det kommer til CPU så er jeg usikker på om det i det hele tatt er verdt å oppgradere fra i5 til i7 og eventuelt i7-Quad. Kostnadstillegget er ganske stort (over 1000 kr) for bare noen få prosent ytelsesøke. Forskjellen opp til quad fra dual-i7 er en del bedre med tanke på ytelse per krone, men jeg er usikker på om jeg trenger det. Fordelen med quadcore er jo muligheten for bedre multitasking.

MBP har en del bedre prosessor enn det er mulig å få til Vaio S, men igjen vet jeg ikke om det trengs med tanke på at jeg kjører alle tunge regneoppgaver på en ekstern server.

Helt til slutt: Jeg tror man bryter garantien med å skifte SSD selv, men det ser ut til å være ganske enkelt å sette tilbake den gamle disken dersom noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar

Eg synest det er greit å ha ein del å gå på i forhold til multitasking. Fint å kunne ha ein del ressurskrevjande program oppe samtidig utan at alt går i sirup.

Vil ein ha 650M så er N56VZ eit alternativ.

Så lenge ein ikkje må fjerne klistremerke eller noko sånt burde det vel gå greit med harddiskbyte i forhold til garantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...