Gå til innhold

På jakt etter nytt objektiv (Nikon)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag Nikon D90 med 18-105mm VR + 50mm 1.8

Jeg er på jakt etter et objektiv, men er litt usikker på hva. Jeg liker å ta naturbilder, landskap og generelle bilder og tenker da på et std. objektiv uten så mye zoom, men et lysfølsomt objektiv. Tenker også på å ta det med på ferie og ta "typiske feriebilder" og omgivelser osv.

Samtidig savner jeg det å kunne zoome mye inn og har lekt med tanken av nærbilder av f.eks fly og fugler m.m

Jeg ønsker å bruke 5-8000kr ca på et nytt objektiv.

Av zoom-objektiver har jeg sett på:

Nikon AF-S DX Nikkor 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Er det noen som har noen erfaringer med dette som de kan dele ?

Har noen andre andre anbefalinger på zoom-objektiver og objektiv uten stoor zoom-range?

Er det noen filtere dere også vil samtidig anbefale meg å skaffe? Har ingen pr. dags dato

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hva du ønsker å oppnå, vanligvis når man ikke vet hva man vil så bør man la være å "oppgradere" eller kjøpe noe :-)

Når jeg brukte D90/18-105mm VR så brukte jeg endel annen optikk og mine 2 favoritter da var:

Nikkor 70-300 VR

Nikkor 35mm F1.8G

Benytter idag litt andre kameraer (Nex7/Olympus e-m5) men også Nikon D7000 med 2.8 pro optikk serien, har fortsatt de nevnte objektivene der og synes de gir veldig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Edit:

Etter å ha lest anmeldelser og sett bilder her og der som er tatt med disse objektivene, ble det:

Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G

Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Takk for innspillet

Endret av Mr_Moody
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er bare bortkastet penger hvis du ikke vet om du har brukt for et filter eller ikke.

Det er to typer filter som er greie og ha.

PL-filter "sirkulært polariseringsfilter" bruker man for og fjerne refleksjoner fra metall, vann og glass, fungerer og bra til og forsterke overganger i skyer samt at fargene blir varmere, men dette filtret brukes kun i enkelte situasjoner og ikke hele tiden siden det stjeler endel lys.

ND-filter "nøytralt gråfilter" brukes for og få veldig lange lukkertider, brukes veldig mye for og oppnå effekten "slørete vann" har også begynt å bli populært til videofilming med digitalt speilrefleks "dslr".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...