EsAa Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Hei. Har seg slik at jeg er litt usikker på engelsk uttale. Bruker "BBC Learning english" som hjelpemiddel. Likevel er det ikke lett å forstå når en skal uttale den lyden til det ordet og den andre lyden til det ordet. Spørsmålet mitt er om det finnes noen faste regler på det. Kan det ha noe med antall stavelser? Eller avsluttende bokstav i ordet? Eks.: /hvordan ordet uttales/ Sea /si;/ Head /hed/ Som dere ser, så blir ea uttalt på to forskjellige måter. Er det noen regel på hvorfor eller er dette bare noe man må lære? Bare lurer? EsAa Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Dette er nok noe du bare må lære. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det meste lærer man av å faktisk bruke språket regelmessig. Enten man ser på film, eller bruker det selv, så lærer man å gjenkjenne hvordan ord skal uttales. For eksempel det engelske ordet "lead". Dette har flere betydninger, og uttales på forskjellige måter. Når man bruker ordet som "lede", eksempelvis "I will lead the charge", så uttales det "lid". Når man bruker ordet som "bly", så uttales det "ledd". Lenke til kommentar
EveryNever Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Mitt beste tips; finn fonetisk skrift, det kommer til å gjøre en verden med forskjell. Det kommer også an på om det skal uttales på Britisk Engelsk (BE) eller Amerikansk Engelsk (AE), ettersom disse ofte er ganske forskjellige. Også: Når man lærer et nytt språk, til og med et "kjent " et vi hører mye, som Engelsk, må man ignorere hvordan det skrives for å få uttalen riktig. Hjernen vår narrer oss til å tro at vi uttaler ordene vi kjenner sånn som de står fordi vi er vant til å koble lyden med ordet, men i virkeligheten forandrer skriftspråket seg uendelig mye saktere enn det muntlige språket. Så, lukk øynene og hør på lydopptak, uten å se for deg ordene, og forsøk å kun etterligne ordlydene, så burde alt sammen gå fint. Endret 14. juli 2012 av EveryNever Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå