Gå til innhold

Hjelp meg å bygge min pc :)

Anbefalte innlegg

Hei, har endelig bestemt meg for å bruke pengene jeg fikk tilbake fra skatten på ny pc, problemet er vel at jeg ikke nøyaktig vet hva slags deler som skal velges ut, kunne derfor trengt hjelp til å mekke pc'n (har ikke bynt ennå)

Så litt om bruken: det blir hovedsakelig en ren gamer-pc skjønner derfor at CPU og GPU er de 2 hovedprioritetene, tanken er hovedsakelig at jeg investerer mest i disse 2 og neglisjerer penger på ting som motherboard (Da jeg heller kjøper pc'n for å forbli slik i de neste 4 årene, og kjøper ny da) heller enn å oppgradere konstant og stadig.

Det er og nødvendig å nevne at jeg har en nokså god HD skjerm, så jeg vil gjerne få utbytte av den :)

Ting som SSD disk og den slags vil bare være tøv for meg, pcn er hovedsakelig til å se på tv-serier og gaming som sagt.

Så om jeg vil kunne spille nyere spill de neste 4 årene på denne pcn (gjerne litt mer selvfølgelig om mulig) hvor gode prossessorer trenger jeg? hvor god gpu?

Tar gjerne imot så mye hjelp som mulig her, er foresten kun PC jeg er ute etter :) og tenkte å bestille fra komplett, om ikke noen har bedre forslag?

PC: eventuell harddisk må minst ha 1TB plass, mer er absolutt ikke nødvendig heller :)

Ting som nettverkskort trenger heller ikke være innebygd, om det er noen som "liker slikt" så må de gjerne bygge en eksempel pc for meg, men jeg skjønner at å be om slikt er litt... ja.

Derfor håper jeg mest av alt værtfall på å kunne få tips til CPU, GPU, Motherboard, Kabinett, lydkort, avkjøling, og når slikt er valgt ut strømforsyning :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags budsjett snakker vi om, i sånn ca antall kroner? Jeg kan godt spa opp et system som koster 25-30000 men det er litt bortkastet om du bare har 10000 kr å investere, for å si det sånn. Og "fremtidssikring" a la "hva trenger jeg for å spille de nyeste spillene de neste fire årene?" er omtrent like sannsynlig som at du klarer å gjette riktige lottotall hver uke de neste fire årene. Plutselig kan det dukke opp et nytt Crysis som tyner pcen til det ytterste, og da kan "fremtidssikringen" brått være verdt null og niks hvis man sitter på forrige generasjons maskinvare.

Lenke til kommentar

Oi, beklager at jeg klarte å glemme å spesifisere dette.

Tenkte rett rundt 10k men +/- er som sagt helt ok.

Jeg skjønner at det alltids vil kunne komme et nytt crysis som bare har latterlige graphics, men jeg er egentlig ikke en så fryktelig graphics-gamer så jeg HÅPER den varer 3-4 år uansett :)

Lenke til kommentar

Skavvise... Hvis du er villig til å bygge selv så burde det her være et brukbart alternativ.

Intel i5-3570K CPU

Gigabyte GA-Z77-DH3H hovedkort

Corsair Carbide 300R kabinett

NZXT Hale 90 strømforsyning

Kingston HyperX 8GB RAM

Seagate Barracuda 7200.12 1TB harddisk

BENQ GL2450 24" skjerm

Asus Radeon HD7850 skjermkort

Windows 7 Home premium edition

NOCTUA NH-U12P CPU-kjøler

Sony DVD-brenner

Det vil lande på 10170 kr pluss frakt. Jeg valgte Dustin da de er like gode som Komplett og som regel litt billigere. Den eneste "svake" komponenten her vil jeg si er skjermkortet, men det gjør det greit på alt av dagens spill. Skjermen var jeg litt usikker på, men siden jeg har gode erfaringer med Benq-skjermer tok jeg en råsjans :p Andre kan hende har bedre og mer passende alternativer.

Hvis du eventuelt er villig til å strekke budsjettet litt er f eks Radeon 7870 hakket bedre, men vil koste deg 600 kr ekstra for billigste alternativ. Hvis du virkelig vil slå på stortromma kan du investere i et GTX670-kort, men det kommer på rundt 13-1400 kr ekstra for et eksemplar som ikke vil gjøre deg døv :p

Jeg har heller ikke tatt med tastatur eller mus, da folk foretrekker vidt forskjellige ting på dette området.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Tusentakk for hjelpen :)

For meg som ikke sitter inne med altfor mye info spesielt om spesielt skjermkort, så må jeg spør, hvor mye bedre er det skjermkortet du foreslår der kontra det første? Hva vil forskjellen være og hvordan vil jeg merke det?

sparer litt penger, glemte å nevne at jeg ikke trenger skjerm, har en benq g2420HD og den burde fungere mer enn godt etter min mening :) så der blir det noen penger spart som gjerne kan brukes på annet :D

Lenke til kommentar

Foresten: håper ikke det gjør noe at jeg spør, det er greit å lære litt her, hvorfor trenger man denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010332532/noctua-nh-u12p-se2-s-1155-1156-1366-am3/

Til denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010622175/intel-core-i5-3550-3-3ghz-6mb-s-1155-ivy/

Utrdrag fra intel coren:

Vifte inkludert Ja

Er det en ekstra vifte, eller betyr dette 2 av samme vifte? bare lurte :)

Lenke til kommentar

Foresten: håper ikke det gjør noe at jeg spør, det er greit å lære litt her, hvorfor trenger man denne:

http://www.dustinhom...-1156-1366-am3/

Til denne:

http://www.dustinhom...6mb-s-1155-ivy/

Utrdrag fra intel coren:

Vifte inkludert Ja

Er det en ekstra vifte, eller betyr dette 2 av samme vifte? bare lurte :)

Viften som følger med prosessoren er en Boxed vifte, som er dritdårlig. Bråker, og kjøler for dårlig.

Du får heller ikke noe overklokkingspotensiale med en boxed vifte.

Du burde også investere i en SSD disk.

Endret av Extremer
Lenke til kommentar

SSD disk ser jeg virkelig ikke vitsen i, jeg bryr meg virkelig ikke om EU3 bruker 2minutt på å loade opp heller enn 1minutt, og ssd gjør etter min forståelse minimalt med spillytelse.

Men tusentakk for svar angående viften, spørsmål, bør jeg da koble ut denne boxed viften?

Lenke til kommentar

Sorry, men du sier at du vil ha en framtidssikret PC, og SSD er virkelig framtiden.

Men alt etter behov selvfølgelig, om man er tålmodig (noe jeg ikke er) klarer man seg sikkert fint uten. :)

Viften som følger med CPU'en er ikke koblet til prosessoren (ligger løst i eska), du legger den til side eller kaster den når du mottar CPU'en. :) Så bruker du NOCTUA viften i stedet.

Lenke til kommentar

Så har sett gjennom alt (vet litt sent av meg :p) og tatt vekk bl.a w7 OS da jeg ikke trenger dette :)

Så lurte jeg på dvd-brenneren, denne leser også disker eller er den kun til brenning? Forsto det som på sida at den kunne lese DVD og CD; men vil bare ha det helt klart.

Gikk foresten for et radeon 7870: totalpris 10'584.

Er det andre oppgradering iforhold til fart som anbefales så gjerne skyt ut, regner med å bestille i morgen.

OG en siste ting alt er husket? har til nå på listen bestilt:

skjermkort

mekanisk disk

minne

strømforsyning

kabinett

hovedkort

prossessorer

ekstra vifte til cpu

dvd brenner stasjon'ish ting

(og ja jeg tok fra listen til deg raven)

Utenom OS og skjerm da.

Har en dlink dwa-160 så nettverkskort tror jeg heller ikke trengs :)

Hvis noen kan bekrefte og svare hadde det vært tusen! :)

Lenke til kommentar

KK oppgraderte skjermkortet ei gang :)

Nå skal jeg bare bestille, men må først fikse java codec pakken for nettbank :)

Tusen takk for all hjelpen folkens! Muligens dere hører igjen fra meg om jeg får problemer med å sette opp pcn men det BURDE ikke bli problemer.

Lenke til kommentar

Spørsmål: jeg har montert vifte (og mye mer nå) men dette gjelder vifta til cpuen: den har ledning som kun har 3 porter, cpu-cooler porten på hovedkortet er 4-porter, skal jeg plugge inn i dajp1 istedenfor som er 3 porter? i så fall vilke følger får dette?

edit: en annen ting, har ddr3 minner natulivis, skal de monteres i de d står at er ddr3_1 og ddr3_2 siden jeg kun har 2 ?

ELLER skal de monteres i de 2 blå stripene, siden det står hyperx blue på minnene?

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...