Gå til innhold

Hvordan kan butikker gå rundt?


Anbefalte innlegg

Med tanke på at en butikk har varer for flere millioner, og aldri selger ut samtlige varer før de fyller opp igjen med nye gigasummer, skjønner jeg bare ikke hvordan kabalen går opp når de skal lønne alle ansatte og samtidig ha genvinst for firmaet! Hva gjør det mulig å drive en butikk med overskudd, på en måte?

 

Jeg tenker på dette hver gang jeg går inn i en butikk, så herlig om noen kan si meg greia med det slik at jeg slipper å tenke på det! Begynner å bli slitsomt å gå i butikker når slike ubesvarte spørmål kverner rundt med en gang du ser beholdningen deres...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at en butikk har varer for flere millioner, og aldri selger ut samtlige varer før de fyller opp igjen med nye gigasummer, skjønner jeg bare ikke hvordan kabalen går opp når de skal lønne alle ansatte og samtidig ha genvinst for firmaet! Hva gjør det mulig å drive en butikk med overskudd, på en måte?

 

Jeg tenker på dette hver gang jeg går inn i en butikk, så herlig om noen kan si meg greia med det slik at jeg slipper å tenke på det! Begynner å bli slitsomt å gå i butikker når slike ubesvarte spørmål kverner rundt med en gang du ser beholdningen deres...

 

De selger varen for mer penger enn de kjøpte den for. Overskuddet dekker strømregningen, lønnen og julebordet.

Lenke til kommentar

Neida, det som ikke blir solgt blir kastet, gitt bort eller lagret til en annen anledning. SVÆRT få varer blir levert tilbake, som aviser, lodd, frimerker og bøker.

Fakta er at butikken tjener noen få øre per vare som blir solgt i gjennomsnitt, men siden de selger såpass mange varer blir det overskudd likevel. Nøkkelen er at kjeder som Rimi, Rema, Kiwi osv har såpass erfaring med hva som blir solgt og hva som ikke blir solgt at de vet omtrent hvor mye de skal bestille, slik at tapet blir mindre.

Lenke til kommentar

Butikker har gjerne hyllefyll men generelt sett blir "alle" varer solgt i de fleste butikker.

Bare fordi det ser likt ut for deg betyr ikke at det er samme boksen som står der neste gang du går inn.

5352bf4955374cfc83c1b00bd4d64e81.png

 

3342c425fbe96b2218620dc4a88b86a3.png

 

058fd62a584dbcf8f7aed0ebc65d2331.png

 

 

Hvor mye penger du "tjener" er litt forskjellig ifra bransje til bransje, kalkyler på salg kan være så lavt som rundt 2ganger (inn 50, ut 100) men ofte meget høyt, spesielt i klesbransjen (ofte 10 gangen eller mer).

 

Kjøper du inn en vare for 50kr og den har gratis frakt (noe man får ved volumkjøp) og tar en veldig lav kalkyle (2) så vil den selges ut til 100kr.

 

I de 100kr har du som oftest 25% moms (25kr), de 25kr du har igjen er "fortjenesten".

Den skal dekke lønn, leie, arbeidsgiveravgift mm.

 

Er ikke lett å drive butikk, men er du flink kan du tjene gode penger.

(Jeg jobber ikke i butikk, men eide 2 stk for ca 10 år siden)

 

PS! Kalkyle på 2 er lavt, men finnes enkelte bransjer og produkter man går lenger ned på, men da har man (bør) ha høy turnover (omsetning) på varen som igjen kompenserer for lav fortjeneste per enhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den gjennomsnittlige butikken har ikke så enormt store mengder med varer i hyllene og på lager. De får vareleveranser flere ganger i uken.

 

For å si det rimelig enkelt: butikker går rundt fordi kunder betaler dem mer enn det koster å drive butikken og kjøpe varene.

 

Treskopus tar feil når han/hun sier at "de kjøper inn langt mer enn de selger ut". Er dette trolling, spør jeg? Egentlig så venter jeg bare på at avgifter snart tas inn i diskusjonen, og hvordan dette helt åpenbart gjør det umulig å drive butikk i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er rett og slett et faktum at butikker mister varer for hundrevis av kroner daglig pga. utgått dato. Du kan gjerne tro jeg troller, men jeg vet det fordi jeg har jobbet der. Er det mat blir de gjerne gitt bort til lokale institusjoner for rusklienter eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som skjer med varene varierer fra butikk til butikk, f.eks klesbutikker i land som Tyrkia vet jeg av erfaring at MÅ kjøpe inn varene, for så å selge dem, her er de helt avhengig av å selge et visst antall varer for en viss profitt for å i det hele tatt kunne fylle opp med nye varer for det neste året.

 

Men butikker i Norge kan ofte ha det litt annerledes, jeg vet ikke med klesbutikker, men jeg vet at det finnes visse butikker i Norge som kan levere varer som ikke selger tilbake til produsenten, dette er kanskje ikke "optimalt" for produsenten, men det sikrer og ofte produsenten plass i de fleste hyller.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt så handeler det jo om å selge varene med så høy fortjeneste at det dekker alle utgifter og gir overskudd i tillegg. Det varierer jo hvilken bransje det er. Klær og sko selges ofte med 8-10 dobbel fortjeneste, dvs sko butikken kjøper for en hundrelapp selges for 800-1000. Da kan de også selge dem på salg til f.eks 400, og kun ha firdobbel fortjeneste. Butikker som selger elektronikk (elkjøp, expert, spaceworld osv) er avhengige å selge ferske varer, få bryr seg om å kjøpe fjorårets mobil eller laptop. Klær og sko handelr om moter og sesonger. Badetøyet bør selges ut om sommeren og vintertøyet bør være borte når sommerklærne tas inn.

 

Leverandører til matbutikker betaler også butikkene for å bli eksponert, dvs om tine vil ha sine varer godt eksponert må de betale for det. Store kjeder kan flytte penger til å finansiere nye butikker. Det største problemet er vel i oppstarten, dvs at man bruker mye penger på å få butikken og ansette folk, skaffe varer på lageret osv før man får særlige inntekter.

 

Så er det et veivalg om man skal satse på høye priser og lav omsetning, eller lave priser og høy omsetning. Noen varer selger man med tap for å lokke kunder til butikken. Man kan f.eks selge engangsgriller med tap om man har god fortjeneste på grillmat og grillutstyr. Mange kjøper alt på ett sted. Samme kan man gjøre med f.eks kamera. Man kan selge minnekort til det til dobbel pris, og gi et "fantastisk tilbud" på minnekort om kunden kjøper kamera. Har selv gjort det ofte med datamuser. Butikken kjøpte inn slike for en femtilapp, og solgte dem videre til 150-200. Når kunder kjøpte laptoper kunne jeg gi dem "supertilbud" på mus til en femtilapp uten at butikken tapte noe som helst utover litt fortjeneste.

 

Saken er jo også at det er småting som elektrobutikkene tjener grovt på. Minnekort, kabler, hodetelefoner, datamus, blekk osv er det svært høy fortjeneste på mens store ting som TVer og vaskemaskiner er det ofte ikke mer enn en hundrelapp og to i fortjeneste på. De fleste kundene tror at jo dyrere produkt, dess større fortjeneste.

 

Kanskje det heftigste eksempelet er sjokoladebutikkene som slo seg opp i stavanger på nittitallet. De kjøpte inn containere med sjokolade og godteri laget av flittige barn i kina som de fikk nesten gratis, som de solgte med minst hundre ganger fortjeneste. Folk startet butikk og var gjeldfrie etter få måneder. Problemet var at mange kom på ideen når de så hvor høy fortjeneste det var, og å komme som nr 5 eller 10 med samme ide er nytteløst da andre selger det samme like billig.

 

En annen sak jeg hørte om var en heldiggris som bestilte en container med tamagochi til akkurat rett tid. Solgte ut partiet med enorm fortjeneste, og bestillte en ny container. Så stupte interressen, og han stod med en container med tamagotchier ingen ville ha. Sånn er det jo med smale ting.

 

Noe av det vanskeligste er vel biler og hus. Spesielt biler. Man sitter med store verdier, som reduseres i verdi om de står for lenge. Noe skrot overtar man for å selge nye biler, og da må man f.eks kjøpe skrot for 25000,- man sender rett på opphugging. Man kunne like gjerne gitt kunden 25000 rett i neven, men psykologisk tror man at man gjør en god handel om man får kvittet seg med et vrak for 25000 isteden for å benytte seg av vrakpant.

 

For matbutikker så er det jo å ha kontroll på holdbarhet og bestille riktig mengde osv som er viktig. Man må også skape en tilhørighet. Folk som handler på rema1000 fortsetter ofte med det resten av livet, så man må snekre et konsept som kaprer kunder og gjør at man beholder dem. Dette gjør bl.a at man må ha lav pris på varene i vgs matbørs, tv2 hjelper deg osv, slik at man vinner de testene. Man må også skape et lavprisinntrykk ved å ha tilbud, bonuskort osv på populære varer. Som bleieavtalen. Butikken vet at småbarnsfamilier har dårlig tid. Ved å kutte litt av fortjenesten på bleier, vet de at samme folk sannsynligvis kjøper melk, grøt, øl til far, pizza til middag og nugatti til ungene. Etter å ha kapret småbarnsfamiliene, kan de sikre seg kvinnene også ved å tilby en tilsvarende bindavtale.

 

Det er jo også sånn at endel føler en forpliktelse til å handle mer når de har fått så gode avtaler. Man skaper en følelse av at siden man har fått et så bra tilbud på bleier, så er det det minste man kan gjøre å erstatte tapet ved å ta resten av handelen i samme butikk. Å spille på kunders skyldfølelse er også en bevistt psykologi.

 

Så kan man jo gjøre som bl.a expert gjør. De kjøper inn noen paller med potetgull de selger for en femmer pr. pose. Pallene settes helt innerst i butikken, og så setter man opp endel kurver med varer som frister når kunden går inn for å kjøpe potetgull. En kurv med minnepinner, en kurv med billige dvder, en kurv med batterier, kanskje noen lykter til vintermørket. Man bruker noen kroner på potetgull, men tjener det inn igjen med mersalg av andre varer.

 

Så spørsmålet er vel egentlig om det er mulig å IKKE tjene penger på å drive butikk, med mindre man starter karrieren med å kjøpe porche og yacht. Det er en grunn til at de som driver butikkkjedene er blandt norges rikeste. Mat må man ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...