Gå til innhold

ikt-sericefag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der blir som å spørre om hvilken bil man skal kjøpe seg, uten å si noe mer.

Hva jobber du med i dag? Hva kan du tenke deg å jobbe med i fremtiden? Hva har du av sertifiseringen fra før av? Budsjett?

Windows server er aldri ett dumt sted å begynne om du ikke har noen sertifiseringer fra før av.

Lenke til kommentar

Hvilken type sertifiseringer bør man ta når man har ikt-servicefag fagbrev

kryptologi, nettverksikkerhet, penetreringstesting (hacking), og mer enn grunnleggende programmering i Java og/eller C++

Dette hva jeg savnet etter jeg tok det som i min tid het IKT-driftsfag. Det er for liten vektlegging på sikkerhet, og idag er sikkerhet underprioritert noe som gjør at industrispionasje er noe det er flust med, spesielt i off-shore-relaterte industrier. Hvis du ønsker deg de beste jobbene vil det å kunne ta sikkerheten i et større konsern gjøre deg til en meget ettertraktet ansatt, eller konsulent, (jeg vil anbefale deg å først jobbe for selskaper så starte eget for å tjene de store pengene).

-frank

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken type sertifiseringer bør man ta når man har ikt-servicefag fagbrev

kryptologi, nettverksikkerhet, penetreringstesting (hacking), og mer enn grunnleggende programmering i Java og/eller C++

Dette hva jeg savnet etter jeg tok det som i min tid het IKT-driftsfag. Det er for liten vektlegging på sikkerhet, og idag er sikkerhet underprioritert noe som gjør at industrispionasje er noe det er flust med, spesielt i off-shore-relaterte industrier. Hvis du ønsker deg de beste jobbene vil det å kunne ta sikkerheten i et større konsern gjøre deg til en meget ettertraktet ansatt, eller konsulent, (jeg vil anbefale deg å først jobbe for selskaper så starte eget for å tjene de store pengene).

-frank

Har du noe mer utdanning enn ikt-driftsfag og sertifisering

Lenke til kommentar
Har du noe mer utdanning enn ikt-driftsfag og sertifisering

jeg er Offensive Security Certified Expert, OSCE: http://www.offensive-security.com/information-security-certifications/#OSCE

ellers har jeg endel kurs innen fysisk sikring av datasystemer, og jeg har selvsagt fått meg endel diplomer om at jeg kan ting jeg ikke har peiling på, (kurs man betaler for krever somregel bare deltagelse og ikke noen "eksaminering"). Men sikkerhet er det ikke nok av på IKT, (bortsett ifra litt kjapt om firewalls, anti-virus, og trådløse nettverk, men man trenger mye mye mer idag. Jeg skulle gjerne hatt sertifisering av MS foreFront, (MS sin sikkerhetsløsning for servere og større systemer), evt. et tilsvarende system.

IKT-servicefag/driftsfag gjør en til en printerreperatør og ikke noe mer, mens det kreves betydelig mer av en når man kommer ut i bedrifter, (man lærer mye som lærling, faktisk lærer man alt som er relevant der), men ikke alle lærlinger kommer et sted det er ressurser nok til å drive opplæring, så man kan fort bli stemplet som ubrukelig.

Vet ikke om du går IKT nå, eller skal starte, men jeg vil anbefale deg å bruke nettet å lete deg opp dybdeinformasjonene for lærebøkene er fattislige, og tar for seg ting man burde kunne som data-litterær. Men du kan være ukjent med datamaskiner før IKT og få toppkarakterer fordi lista er lagt ekstremt lavt, mens man ute i det virkelige liv kreves å ha tilsvarende kompetanse som en med en universitetsutdannelse i IT.

håper dette hjalp?? ;)

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett gjennom mange jobbannonser fra xtra.no og adecco og har sett at det er stor etterspørsel etter it-konsulenter/medarbeidere og at det står at man må enten ha ikt-fagbrev eller bachelor grad.

Men en annen ting jeg lurer på er om det er lett på å bli it-konsulent/medarbeider???

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...