patix95 Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Hei. Jeg er gutt på 16 år som ønsker å ble Marinejeger. Ettersom man kan søke det året man fyller 18, så tenker jeg at jeg skal søke nesteår. Jeg er generelt opptatt av friluft, jakt, turer i fjellet og lignende. Alltid vært interessert i natur helt siden jeg var liten. Uansett, på sak. Jeg har noen spørsmål om hvordan førstegangstjenesten og opptaket fungerer. Generell informasjon om Marinejegere og annen relevant info er satt stor pris på. Først lurer jeg på: Etter jeg har sendt inn søknad, hva skjer så? Blir jeg kalt inn til fysisk test og opptak? Det andre er: Er man garantert plass på fysisk test hvis det er slik, eller opptak om det er sånn, eller vurderer de karakterer og andre ting og tar inn de beste? Hvis det er slik, spiller alder en stor rolle? Leste at de trener marinejegere fra så ung alder som mulig fordi man trenger så mye erfaring som mulig i felten. Det tredje: Hvis jeg består opptaket, hvor lang trening er det etter det før man er sertifisert til å bli med på operasjoner? Alle svar er satt pris på. Vil gjerne ta til meg så mye jeg kan for å være best mulig forberedt på opptaket. Alle med samme tanker må gjerne kontakte meg! Om man har et par kompiser og motivere og bli motivert av der inne hadde det vært det beste for å holde motet oppe! Endret 10. juli 2012 av patix95 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Jeg er nok ikke den rette, til å svare på alle dine spørsmål. Men du bør vær i meget god fysisk form, før opptak i kurset. Kommer du i mellom det (som en av de få), er det vidre på marinejeger utdannelsen (tror det er 2 år). Der er mange kandinater og få som fullfører. Forsvaret peller til slutt ut 7 -10 personer hvert år, avhengig av om krav er oppnådd og behov i forsvaret. Se hva jeg har klippet, ut fra opptak til kurs/forkurs under: Med en frisk innstilling og en god porsjon guts kommer du langt! Sideinnhold Forberedelser til opptak Bestå de fysiske minstekravene med god margin (se under for krav) Bruk litt tid i basseng eller vann for å bygge opp vannfølelse. Bli vant til å gå med sekk, varerier lengde og tyngde i sekken på turene med sekk opptil 30 kg. Hold et høyt tempo under marsj. Gå inn et par Forsvarets standard M-77 marsjstøvler dette for å unngå unødvendige gnagsår under opptaket. Test bekledning. Det er tillatt med medbragt undertøy, sokker og skosåler . Dette for å kunne finne den kombinasjonen som passer deg best. Det anbefales på det sterkeste å ta med dette. Unngå å annonser at du skal møte på opptak i ulike nettsamfunn. Lær deg å håndtere enkle gnagsår, vannblemmer og overtråkk. Forbered deg mentalt, og vær sikker på at det er dette du vil før du møter på opptaket, hvis ikke kaster du bort vår og din egen tid. Alder Du må fylle 18 år det året du går marinejegerkurset. Dersom du har passert 30 år vil vi gjøre en individuell vurdering av om du er blitt for gammel. Vurdering gjøres på bakgrunn av blant annet fysisk form, tilsetningsforhold i forsvaret og særskilte kvalifikasjoner. Vandel Det er et krav om vandel som vil gi sikkerhetsklarering hemmelig. Det betyr at større saker på rullebladet ikke blir godtatt Statsborgerskap Du må være norsk statsborger. Fysiske opptakskrav Dette er absolutte minimums krav, som gir deg tilgang til videre seleksjon. Klarer du ikke dette – tren mer og kom tilbake når du har god margin til kravene! Det forventes at kravene bestås med god margin. Ellers kan du lese mer her. http://forsvaret.no/...arinejeger.aspx Endret 12. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
patix95 Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Jeg er nok ikke den rette, til å svare på alle dine spørsmål. Men du bør vær i meget god fysisk form, før opptak i kurset. Kommer du i mellom det (som en av de få), er det vidre på marinejeger utdannelsen (tror det er 2 år). Der er mange kandinater og få som fullfører. Forsvaret peller til slutt ut 7 -10 personer hvert år, avhengig av om krav er oppnådd og behov i forsvaret. Se hva jeg har klippet, ut fra opptak til kurs/forkurs under: Med en frisk innstilling og en god porsjon guts kommer du langt! Sideinnhold Forberedelser til opptak Bestå de fysiske minstekravene med god margin (se under for krav) Bruk litt tid i basseng eller vann for å bygge opp vannfølelse. Bli vant til å gå med sekk, varerier lengde og tyngde i sekken på turene med sekk opptil 30 kg. Hold et høyt tempo under marsj. Gå inn et par Forsvarets standard M-77 marsjstøvler dette for å unngå unødvendige gnagsår under opptaket. Test bekledning. Det er tillatt med medbragt undertøy, sokker og skosåler . Dette for å kunne finne den kombinasjonen som passer deg best. Det anbefales på det sterkeste å ta med dette. Unngå å annonser at du skal møte på opptak i ulike nettsamfunn. Lær deg å håndtere enkle gnagsår, vannblemmer og overtråkk. Forbered deg mentalt, og vær sikker på at det er dette du vil før du møter på opptaket, hvis ikke kaster du bort vår og din egen tid. Alder Du må fylle 18 år det året du går marinejegerkurset. Dersom du har passert 30 år vil vi gjøre en individuell vurdering av om du er blitt for gammel. Vurdering gjøres på bakgrunn av blant annet fysisk form, tilsetningsforhold i forsvaret og særskilte kvalifikasjoner. Vandel Det er et krav om vandel som vil gi sikkerhetsklarering hemmelig. Det betyr at større saker på rullebladet ikke blir godtatt Statsborgerskap Du må være norsk statsborger. Fysiske opptakskrav Dette er absolutte minimums krav, som gir deg tilgang til videre seleksjon. Klarer du ikke dette – tren mer og kom tilbake når du har god margin til kravene! Det forventes at kravene bestås med god margin. Ellers kan du lese mer her. http://forsvaret.no/...arinejeger.aspx Jeg har lest det. Jeg har lest mye om det å bli marinejeger og hva det innebærer, men ikke hvordan førstegangstjeneste som marinejeger fungerer. Blir jeg kalt inn til sesjon tidligere hvis jeg søker om førstegangstjeneste før jeg har blitt kalt inn? Er opptaket det samme for de som søker førstegangstjeneste som eksterne søkere? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg er som nevnt ikke ekspert på dette, men når de som har greie på dette ikke svarer foreløpig. Kommenterer jeg litt videre. Jeg er ganske sikker på, at du må ta vanlig rekruttskole, som alle andre først. Trolig i marinen. Og du blir innkalt til sesjon som andre. Etter å ha søkt og kommet inn på kurset og bestått det, skjer en utvelgelse til marinejegerskolen. Om du blir vervet først, eller etterpå, er jeg usikker på. Men ettter denne utdannelsen, får du også pliktår. Så, på et tidspunkt blir du vervet. Utdannelse og pliktår blir din førstegangstjeneste. Og så kan forsvaret bruke deg i x-antall år etterpå, det blir en del av kontrakten. Du burde kansjen kontakte forsvaret, der får du mer eksakte svar. Ser du har lest mye om dette, men hvordan er den fysiskt formen da? Det har du ikke svart på! Er du en god svømmer? Hva med 5 tusen meter løp? Løfter du din egen kroppsvekt over hodet? Går du med min. 30 kg i sekken, i ulent skogsterreng? Og lignende. Dette gjør sannsynlig dine konkurenter allerede på ditt alderstrinn. Nå har du et par år igjen å trene på, men du bør allerede i dag være i god fysisk form. Jeg ville ikke hatt problemer med det foranstående da jeg var 15 år, så hvordan er din form? Hvis ikke din fysiske form er bra i dag, er det et spørsmål om du i det hele tatt skal søke mot en så hard utdannelse. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg er nok heller ikke rett person til å svare på dette, men jeg mener å ha hørt: Kommer du inn gjennom seleksjonen så går du samme løpet som en løytnant på 26 år gjør. Tror det viker litt fra "vanlig" førstegangstjeneste, det går nok mer enn et år om du først kommer inn Men som sagt, jeg er nok heller ikke rette typen, dette er bare det jeg har hørt Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Når jeg var på Madla i 1007, hadde de grovselektering til marinejegeropptak som 3 km test, styrketester og 5km med fult utstyr. Etter grovuttaket og enda er med, blir du sendt en annen plass. Og er du enda med derfra blir du sendt videre til Nord-Norge. På opptaket stiller du likt som befal som har vært årerekke i forsvaret til de som tar det i førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg var med i to uker som marinejeger Hadde vanlig sesjon året før, og var i førstegangstjeneste på madla. MJK og KJK hadde egen tropp på madla som ble flyttet nordpå etter 2 uker. På madla gjøres grovselektering som nevnt. Var ingen problem å komme videre der. Det var mest for å luke ute folk som åpenbart burde ut, vi var vel rundt 100 stk! De bruker mye tid på å intervjue om du virkelig vil. Fant ut jeg ikke var spesielt motivert lenger og hoppet av før de tok ut troppen fra madla. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg var med i to uker som marinejeger Hadde vanlig sesjon året før, og var i førstegangstjeneste på madla. MJK og KJK hadde egen tropp på madla som ble flyttet nordpå etter 2 uker. På madla gjøres grovselektering som nevnt. Var ingen problem å komme videre der. Det var mest for å luke ute folk som åpenbart burde ut, vi var vel rundt 100 stk! De bruker mye tid på å intervjue om du virkelig vil. Fant ut jeg ikke var spesielt motivert lenger og hoppet av før de tok ut troppen fra madla. To uker som marinejeger! Prater du om kurset, eller.... Var det et krav at hele førstegangstjenesten skulle være fullført, før du begynte på kurset? Du skriver: "Var ingen problem å komme videre der", men ingen ting om egen fysiske form og alder. Hvordan var fysikken? Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Hvilket kurs snakker du om? Du velger mjk som førstegangstjeneste. I de to første ukene er du sammen med alle andre som er inne til førstegangstjeneste, bare at du er i egen tropp. Der blir det grovselektert folk til å sendes vekk fra feks madla og til en felles leir for jegerne hvor de harde prøvene begynner. Jeg var 19, ok fysikk. Hadde nok aldri klart å bli en av de få som velges ut til slutt, det er utsiling gjennom hele året. Jeg hoppet av og gikk inn i det vanlige sjøforsvaret. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Hvilket kurs snakker du om? Du velger mjk som førstegangstjeneste. I de to første ukene er du sammen med alle andre som er inne til førstegangstjeneste, bare at du er i egen tropp. Der blir det grovselektert folk til å sendes vekk fra feks madla og til en felles leir for jegerne hvor de harde prøvene begynner. Jeg var 19, ok fysikk. Hadde nok aldri klart å bli en av de få som velges ut til slutt, det er utsiling gjennom hele året. Jeg hoppet av og gikk inn i det vanlige sjøforsvaret. Kurs har jeg fra trådstiller og da trodde jeg det var et slags "forkurs", for å sile ut noen. Men nyttig informasjon! Vet det er mange som ønsker å bli "falskjermjeger" og spessielt marinejeger. Kjenner folk fra begge leire og de var fysisk spreke, før de de begynte på utdannelsen! (Selve utdanningen har jeg lite peilig på.) Så det er derfor jeg nevner, dette med fysikk. Og så kommer det med det psykiske. Alt for mange ungdommer i dag, er for svake til slikt hardkjør. Endret 13. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
patix95 Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg er som nevnt ikke ekspert på dette, men når de som har greie på dette ikke svarer foreløpig. Kommenterer jeg litt videre. Jeg er ganske sikker på, at du må ta vanlig rekruttskole, som alle andre først. Trolig i marinen. Og du blir innkalt til sesjon som andre. Etter å ha søkt og kommet inn på kurset og bestått det, skjer en utvelgelse til marinejegerskolen. Om du blir vervet først, eller etterpå, er jeg usikker på. Men ettter denne utdannelsen, får du også pliktår. Så, på et tidspunkt blir du vervet. Utdannelse og pliktår blir din førstegangstjeneste. Og så kan forsvaret bruke deg i x-antall år etterpå, det blir en del av kontrakten. Du burde kansjen kontakte forsvaret, der får du mer eksakte svar. Ser du har lest mye om dette, men hvordan er den fysiskt formen da? Det har du ikke svart på! Er du en god svømmer? Hva med 5 tusen meter løp? Løfter du din egen kroppsvekt over hodet? Går du med min. 30 kg i sekken, i ulent skogsterreng? Og lignende. Dette gjør sannsynlig dine konkurenter allerede på ditt alderstrinn. Nå har du et par år igjen å trene på, men du bør allerede i dag være i god fysisk form. Jeg ville ikke hatt problemer med det foranstående da jeg var 15 år, så hvordan er din form? Hvis ikke din fysiske form er bra i dag, er det et spørsmål om du i det hele tatt skal søke mot en så hard utdannelse. Formen er god den. Mitt svakeste punkt er vell da svømming, da jeg sjelden svømmer annet enn på hytta o.l. Men som du sa så har jeg 1-2 år å trene meg opp på. Idag så klarer jeg styrketesten med god margin, så det er ikke et stort problem. Ikke marsjen heller. Når jeg var på Madla i 1007, hadde de grovselektering til marinejegeropptak som 3 km test, styrketester og 5km med fult utstyr. Etter grovuttaket og enda er med, blir du sendt en annen plass. Og er du enda med derfra blir du sendt videre til Nord-Norge. På opptaket stiller du likt som befal som har vært årerekke i forsvaret til de som tar det i førstegangstjeneste. Hvordan er opptaket til den grovselekteringen da? Er jeg garantert en plass hvis jeg scorer høyt nok på sesjon? Kan du utdype litt? Gjerne trinn for trinn hva som skjer fra man søker førstegangstjeneste hjemmeifra før man har vært på sesjon. Eller om noen andre kan gjøre det Lenke til kommentar
patix95 Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2012 Hvilket kurs snakker du om? Du velger mjk som førstegangstjeneste. I de to første ukene er du sammen med alle andre som er inne til førstegangstjeneste, bare at du er i egen tropp. Der blir det grovselektert folk til å sendes vekk fra feks madla og til en felles leir for jegerne hvor de harde prøvene begynner. Jeg var 19, ok fysikk. Hadde nok aldri klart å bli en av de få som velges ut til slutt, det er utsiling gjennom hele året. Jeg hoppet av og gikk inn i det vanlige sjøforsvaret. Veldig nyttig informasjon! Hvordan er dette med å komme seg inn til førstegangstjeneste? Er det bare å søke på forsvaret.no og vente tilman blir kalt inn til sesjon? Og hvis man scorer høyt nok blir man tatt inn ved madla der man blir grovselektert? Vet du noe om hva som skjer på grovselekteringen? Regner med at det blir en "enkel" fysisk test siden det er grovselektering og en lang samtale med rekrutteringsoffiser om hva man virkelig må være klar over når man er marinejeger? Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 - Du søker innen 1.mars det året du vil inn på opptak - Du drar til Madla som alle andre som skal inn til førstegangstjeneste i Sjøforsvaret - Du deltar så på den første delen av opptaket til å bli marinejeger (fysiske tester og hva nå enn de gjør) - Etter dette vet jeg lite xD Men nok nordover som mange sier. Alle (gutter og jenter) blir kalt inn til sesjon. Du får informasjon om det i posten osv. Bare å roe ned ^^ Må bare si at jeg likte veldig han/hun som da: "Jeg har lest mye om det å bli marinejeger og hva det innebærer". Aha, du har lest en side på internett, og vet hva det går i? xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå