Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bygge-pc vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Det vil si at når jeg trykker på start-knappen går viften noen runder, under et sekund, og så skjer ikke noe mer. For å få vifta til å gå i det hundredels sekundet så må jeg ta ut og inn strømmen.

Jeg har montert psu-en med begge kontakter..

Noen som kan bistå meg her?

Jeg har bygget pc-er før, men dette var litt uventet. Er psuen for svak ? Den skal ikke være så svak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS mener kanskje 4/8pins og 24pins-kabel til hovedkortet.

Begynn med en mer utfyllende beskrivelse. Hva består maskinen av? Sikker er du på at alt av kabler er koblet riktig? RAM montert korrekt? Spacere plassert mellom hovedkort og kabinettvegg?

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Da mener jeg altså de to kontaktene fra PSU som skal inn i hovedkortet. "Main connector" - den lange, og "4"-pin - den korte. De er koblet inn og PSUen er på 400 watt. Jeg har tatt ut alle unødvendige plugger i håp om at resten skal starte.

Lenke til kommentar

TS mener kanskje 4/8pins og 24pins-kabel til hovedkortet.

Begynn med en mer utfyllende beskrivelse. Hva består maskinen av? Sikker er du på at alt av kabler er koblet riktig? RAM montert korrekt? Spacere plassert mellom hovedkort og kabinettvegg?

Jeg ser nå at det ikke er en spacer mellom hovedkortet og kabinettveggen. Kan det være årsaken?

Ellers er specsene her:

• NZXT MIDITOWER SOURCE 220 ATX BLACK
  • INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011
  • GIGABYTE X79-UD3 X79 S-2011 ATX
  • CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)
  • PSU er noe eldre - men har testet med en nyere broren min har på 500 watt og samme utfall.

Lenke til kommentar

Har du koblet noe feil bak kortet slik at du kortslutter det? Har kabinettet festeskruer du selv monterer, også har du montert på en som ikke blir brukt (som kortslutter det hele for deg)?

Edit:

Ja, om HK ligger nær kabinettvegg er det mest sannsynlig en kortslutning.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Har du koblet noe feil bak kortet slik at du kortslutter det? Har kabinettet festeskruer du selv monterer, også har du montert på en som ikke blir brukt (som kortslutter det hele for deg)?

Edit:

Ja, om HK ligger nær kabinettvegg er det mest sannsynlig en kortslutning.

Da er det sikker det da:) da skal jeg teste ut nå. Takk gir tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Denne var ny..

Har vært borti etpar pcer jeg har feilsøkt, der folk har skrudd i spacer i ALLE hullene på bakplaten

slik at det står gjerne 12-14 spacere, uavhengig av om de liner opp med hullene i hovedkortet :)

da har det vært samme problem. booter 1 sec, så short circuit shut off.

Lenke til kommentar

Har vært borti kabinett hvor det ikke står om hullet til spacer er for ATX, BTX, mATX osv. Da kan jeg delvis forstå at man i et sløvt øyeblikk putter inn en spacer for mye, men jeg har aldri hørt om noen som har glemt ALLE spacerne før.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk sett/hørt om slike tilfeller to-tre ganger nå. Man skulle tro at alarmklokkene ringer når skjermkort, IO-shield ol. ikke passer, men det er lett å tabbe seg ut hvis man er fersk i gamet. Jeg har noen hovedkort på samvittigheten jeg også, dog skyldtes dette ikke manglende spacere :closedeyes:

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...