Gå til innhold

Bærbar PC til arkitektstudent

Anbefalte innlegg

Ser etter en pc som egner seg for en arkitektstudent (altså ikke til meg selv). I den forbindelse lurer på om dere har noen anbefalinger og kan hjelpe meg med å komme fram til en god PC, egnet til oppgaven.

Den skal stort sett brukes til programmer en arkitekt trenger. Gjerne flere av de samtidig. Word, PhotoShop, Revit, og CAD/CAE programmer etc. Skal ikke brukes til spill. Mac er definitivt uaktuelt!

Tenker selv at følgende er nødvendig:

- Mellom 14- og 16-tommers høyoppløst skjerm.

- Greit grafikkort. (vil HD4000 være nok?).

- Plenty med minne og lagringsplass.

- Grei vekt.

10 000 vil være et absolutt pristak, men regner med at det går an å finne en langt billigere PC som alikevel er godt egnet.

Følgende modeller er foreløpig i kikkerten:

- Sony Vaio S evt (konfigurert her)

- Asus N56VM

- Dell Inspiron 15R

- Samsung 700

Alle bidrag blir positvt motatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The samsung has the best battery life out of all those. But instead off getting that one, why not go with the i5 processor? Only issue with the previous 7 series was the spacebar issue...which from what I heard has been resolved and the ATI graphics that did not support open gl...but that was fix and because you have the nvidia card it wont be an issue.

The i5 is on special at the moment at elkjop.no for Kr8300-Kr8400.

The Asus is also nice but they only use a 6 cell battery. Also its bulky, screen res is better but seriously do you really need full HD. 1600x 900 on 15inch is more than enough.

Lenke til kommentar

Huge difference between HD3000 and HD4000, the HD 4000 is actually more powerfull than a GT610m thats not saying much but it is funny that you see companies releasing Laptops with 3rd generation i5/i7 and then put something like the GT610m inside. As far as Im aware the HD 4000 can be used for photoshop etc. The GT640m in the Samsung would definitely do a better job. I see you allready have an Asus N55, why not try out some of the programs on that laptop first.

Link to the Samsung look at the specs. and its DDR5 GT640m so more bandwidth

http://www.elkjop.no...bar-pc-np700z5c

Also you got alot of Cuda Cores on the GT640m which could help out. If you want to really do complicated and intensive stuff its better to go with a laptop with quadro card maybe...those are pretty expensive by the way. I suggest you keep your Asus N55 and see how it works first...if you see its not up to the task then get something better.

Endret av Murdog
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prøver meg igjen på denne tråden igjen. Må bestille pcen snart, og som nevnt tidligere er den ikke til meg selv. Satser på å gå for IvyBridge-prosessor, men vet ikke om det blir snakk om i5 (3210M) eller i7 (3610QM). Er det store forskjeller på disse? Selv tror jeg arkitektstudenten jeg kjøper denne til vil ha bedre utbytte av en sterkere prosessor enn grafikkort, og jeg håper derfor HD4000 er bra nok for mesteparten av bruken. Tror ikke hun er veldig konfortabel med switchbar grafikk.

Modellene det står mellom er Asus N56VM/VZ, Samsung 700Z5C og Sony Vaio SVS15. Finner ingen tester på de to siste, og lurer på blant annet på varmeutviktling, støy og batteritid. Dersom noen har andre spennende forslag er det bare å komme med det.

Lenke til kommentar

Arkitekt => CAD => ønske om høyest mulig oppløsning.

Student => ønske om lav vekt

Det bør i høyeste grad være Full HD på denne maskinen, og det bør være mye ram og nok diskplass. Jeg ville klart vurdert Sony Vaio S-serie her, ikke minst fordi den er lett. Bestiller du i dag får du ekstra batteri (monteres under, kan monteres og demonteres mens maskinen kjører) gratis. Her får hun også en gratis lisens på Adobe Acrobat (fullversjonen, ikke Reader), noe som er veldig kjekt... Kan fint sette opp en maskin som gjør jobben for 9000 kr, riktignok ikke med i7 (som jeg egentlig vil anbefale). Er også mulig å oppgradere minne selv, da sparer man 4-500 kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...