Gå til innhold

Støy ved filmopptak Powershot S100

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste oppdaget at nå og da ligger det en støyende lyd på opptaket sammen med de vanlige miljølydene. Lyden er en konstant susing med tidvis innslag av "vibrerende" lyder.

Dette forekommer på kanskje en av fem filmopptak.

Jeg har prøvd å spille av filen på både kamera, pc og tv - men støyen sitter i selve filen, ikke avspilleren.

Noen som har vært borti noe lignende?

Jeg vet at Canon har hatt et alvorlig problem med objektivet på noen av PS S100, kan dette være årsaken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vindstøy da? Det er et problem med mange videoopptak ute og enkle innebygde mikrofoner.

Edit: Skulle vind være problemet har S100 et filter du kan skru på i menyen, vet ikke hvor effektivt det er.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Lyden er en konstant susing med tidvis innslag av "vibrerende" lyder.

Hvis du poster en lenke til et opptak så kan jeg prøve med en spektrum analyse av lyden du sliter med...?

Litt usikker på hvordan jeg gjør det.

Linke til hva?

Prøvde å få til en ren lydfil uten video, men det blir en .ps fil (VLC leser den).

EDIT: Må jeg ha en youtube konto eller noe da for å poste filen først? Helt grønn på videodeling :)

Det er ikke vindstøy da? Det er et problem med mange videoopptak ute og enkle innebygde mikrofoner.

Edit: Skulle vind være problemet har S100 et filter du kan skru på i menyen, vet ikke hvor effektivt det er.

Nei det er det ikke, da det forekommer like mye inne som ute.

Kan være lyd av autofokus, zoom og/eller bildestabilisering fra objektivet? Prøv å fremprovosere de forskjellige og hør om lyden enda er der,

Zoom er det ikke, men mulig det kan være autofokusen.

Skal sjekke litt imorgen.

Takk for svar!

Endret av _sil_
Lenke til kommentar

EDIT: Må jeg ha en youtube konto eller noe da for å poste filen først? Helt grønn på videodeling :)

Ja, det er en enkel måte å "dele" et opptak på :)

Opprett en konto på Youtube og last opp...gjort på 2 minutter?!

Kopier inn lenke her i tråden...så i løpet av få minutter er alt gjort ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er en enkel måte å "dele" et opptak på :)

Opprett en konto på Youtube og last opp...gjort på 2 minutter?!

Kopier inn lenke her i tråden...så i løpet av få minutter er alt gjort ;)

Fikser det i løpet av morgendagen :)

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt ut en

med nevnte støyproblem. Jeg har fjernet bilde.

Her kan en høre den konstante støy-susingen (en helt vindstille dag hvor vi kun hørte fuglekvitter) og i tillegg en vibrerende lyd nå og da (dette begynner jeg å tro er autofokusen).

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som mikrofonen er på for høy volum og du får med bakgrunnstøy, er det mulig og justere ned litt i kameraet ?

Nei det ser ikke ut til at det er mulig.

Støyen opptrer kun innimellom, og som oftest er videofilene fri for støyende sus og dur.

Lenke til kommentar

Kan det være at du holder fingrene for nært mikrofonen og det kan ha en innvirkning ?

Det er jo mulig, men hvis jeg tar kameraet i hånda nå har jeg nærmeste finger ca 1 cm fra mikrofonen.

Blir ikke helt klok på det her jeg altså. Men den vibrerende lyden har jeg funnet ut er autofokusen. Den kommer hver gang jeg enten flytter kameraet i relativt brå bevegelser eller motivet rører på seg.

Grusomt irriterende lyd egentlig, så blir vel å holde seg til manuell fokus heretter.

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt ut en

med nevnte støyproblem.

Legger ved spectrum analyse av opptaket ditt. Det første har max 1000Hz i høyre vindu, og det andre har max 5000Hz i høyre vindu.

Det høres ut som "støyen" du nevner er en kombinasjon av lyden fra autofokusen, generell vindstøy, fingrer som beveger seg på kamerahuset mens du filmer og at kameraet har en AutoGain(AutoNivå) kontroll aktiv på kameraets mikrofon.

post-226353-0-70603400-1342030384_thumb.jpg

post-226353-0-46918300-1342030416_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Da har jeg lagt ut en

med nevnte støyproblem.

Legger ved spectrum analyse av opptaket ditt. Det første har max 1000Hz i høyre vindu, og det andre har max 5000Hz i høyre vindu.

Det høres ut som "støyen" du nevner er en kombinasjon av lyden fra autofokusen, generell vindstøy, fingrer som beveger seg på kamerahuset mens du filmer og at kameraet har en AutoGain(AutoNivå) kontroll aktiv på kameraets mikrofon.

post-226353-0-70603400-1342030384_thumb.jpg

post-226353-0-46918300-1342030416_thumb.jpg

Okei, kan du forklare hva AutoNivå vil si?

Og er det normalt at autofokusen skal høres så tydelig?

Lenke til kommentar

AutoNivå vil si at mikrofonen justerer automatisk opp/ned opptaksnivået etter hvor mye lyd som registreres...

Legger ved et bilde fra menyen på eget kamera som viser valgmulighetene

Nikon-D7000-External-Microphone.jpg

Ja, så langt har jeg ikke opplevd en innebygget mikrofon eller mikrofon for montering i blitsskoen som ikke fanger opp lyden av autofokusen fra objektivet...følsomme greier ;)

Det er derfor du ser filmopptakere har egen lydmann med mikrofonen på ei lang stang med en svær "vott"(Dead Cat) i enden som dekker hele mikrofonen...

6391523701_a1a8796695.jpg

22.png

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AutoNivå vil si at mikrofonen justerer automatisk opp/ned opptaksnivået etter hvor mye lyd som registreres...

Legger ved et bilde fra menyen på eget kamera som viser valgmulighetene

Nikon-D7000-External-Microphone.jpg

Ja, så langt har jeg ikke opplevd en innebygget mikrofon eller mikrofon for montering i blitsskoen som ikke fanger opp lyden av autofokusen fra objektivet...følsomme greier ;)

Det er derfor du ser filmopptakere har egen lydmann med mikrofonen på ei lang stang med en svær "vott"(Dead Cat) i enden som dekker hele mikrofonen...

Aha, nå forstår jeg.

Ja det der har jeg jo egentlig lagt merke til. Filmet poden i full dans her om dagen med relativt høy musikk, og det ble et sammensurium av lyd som går opp og ned.

Dessverre ser det ikke ut til at jeg kan gjøre justeringer på mikrofonen.

Da får jeg vel leve med litt støy da.

Har aldri lagt merke til slik støy på tidligere kompaktkameraer, men nå skal det sies at jeg ikke har leita så mye heller.

Får være måte på hva jeg kan forvente av en liten fjert av et kamera :)

Tusen takk for gode svar!

Lenke til kommentar

Er vist flere som har disse problemene.

Blir det for ille får du kjøpe en ekstern mikrofon hvis det går, eller en opptaker.

Ja se der ja.

Lå en video der med akkurat samme autofokus støy.

Nå som jeg går igjennom videoer fra de første dagene etter jeg kjøpte kameraet så hører jeg at det forekommer nå og da der også.

Men jeg synes det er så rart at det ikke forekommer hver gang.

Det virker helt tilfeldig, uavhengig lys og motiv.

Lenke til kommentar

Legger ved et eksempel på bruk av Nikon P300 til filming. Opptaket er gjort med plassering på mini-tripod i venstre kant(se piler) av bildet. Det er en Zoom H4n opptaker(kun lyd) som er benyttet på bildet, men jeg skiftet over til P300 for filming på samme plass...

post-226353-0-81074000-1342091073_thumb.jpg

På opptaket(med P300 innebygde mikrofoner) regner jeg med at du i tillegg til motorstøy også vil legge merke til fuglelivet i fra skogen og vindstøy. P300 er innstilt på AutoFokus. Du kan lytte til hvor mye(lite) den påvirker opptaket, når du "ser" på filmen at autofokusen er i aksjon.

http://www.youtube.com/watch?v=dunQ1Yh94Kk

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Da får jeg vel leve med litt støy da.

Har aldri lagt merke til slik støy på tidligere kompaktkameraer, men nå skal det sies at jeg ikke har leita så mye heller.

Gjorde en liten lyd-test med Zoom H4n langs E18...som illustrerer med og uten "deadcat" på mikrofonen. Vindstøyen er betydelig redusert med denne "sokken" på mikrofonen. Denne løsningen er beregnet for eksterne mikrofoner. Kanskje det finnes en løsning for kompaktkameraer?

uten deadcat:

http://flageborg.no/...0_u_deadcat.wav

med deadcat:

http://flageborg.no/...1_m_deadcat.wav

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...