Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?

Anbefalte innlegg

Ellers har jeg testet litt autofokus på bevegelige motiver i dag. Som nevnt tidligere så er autofokus på stillestående lynraskt og mye raskere enn min 5D mk2 (uten at det betyr veldig mye for min del).

På bevegelige objektiver er ikke kameraet så imponerene. Både når jeg bruker kontinuerlig fokus eller tracking får jeg en god del bomskudd, men det får jeg også med 5D mk2. 7D eller 5D mk3 er nok overlegne på dette området.

På den positive siden er EM-5 mye mer fleksibel en 5D mk2 mtp på valg av fokuspunkter da man kan velge hvor man vil på skjermen istedenfor de 9 forhåndsdefinerte punktene på 5D mk2. I tillegg er jo skuddtakten (9 bilder per sekund) upåklagelig. :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny oppdatering: Fikk testet 45mm 1.8 og 20mm 1.7 i dag (++). Begge var imponerende skarpe vidåpne, og ga smal nok dybdeskarphet til at jeg nok vil være fornøyd til dagligdags bruk. Hadde planer om å ta med meg 45mm hjem og teste mer for å vurdere om jeg kan klare meg uten en 5D classic, men dessverre var det feil på med blenderen på objektivet slik at noen odde bilder ble helt mørke.

Ellers er det et par ting som plager meg litt:

1. Kameraet er litt treigt fra du slår det på til du får bilde i søker og kan ta bilde. Dette kan løses ved å la kameraet stå på hele tiden, men da sluker det mer batteri.
  2. Du kan ikke bla i bilder du har tatt når kameraet holder på å tømme bufferet.

Sistnevnte er spesielt plagsomt når jeg bruker mitt Eye-Fi-kort. Ved bruk av en Sandisc Extreme er det ikke så stort problem. Men, Eye-Fi kortet fungerer ellers veldig bra. Kjekt å gå rundt og ta en rekke bilder for så å dra opp tableten og se bildene som har blitt overført fortløpende på stor skjerm. :w00t:

Lenke til kommentar

Hvor lang oppstartstid har EM5?

Vil jo tro det ikke skal være meningen at det har veldig mye lengre oppstartstid enn mitt Panny GH2? Eller?

Er hvertfall veldig fornøyd med mitt. Er vel 0.5 sek fra jeg skrur det på til jeg kan starte RAW knipsing i serie, og gikk ut ifra at EM5 hadde noe av det samme?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd høres det ikke ut som et stort problem, bortsett fra at det eye-fi kortet må kjøpes.

Det er ikke veldig stort problem, men litt kjedelig når man har tatt en serie med bilder og så må man vente 10 sekunder før man får sett om man traff på noen av bildene eller om man skal ta flere.

Vil jo tro det ikke skal være meningen at det har veldig mye lengre oppstartstid enn mitt Panny GH2? Eller?

Er hvertfall veldig fornøyd med mitt. Er vel 0.5 sek fra jeg skrur det på til jeg kan starte RAW knipsing i serie, og gikk ut ifra at EM5 hadde noe av det samme?

Mitt bruker nok 2-3 sekunder. Først kommer skjermen på, så kommer innstillingene opp, så svitsjer den til søkeren så kan jeg ta bilde. :)

Ingen av disse er big issues, bare litt plagsomme. :)

Lenke til kommentar

Mitt bruker nok 2-3 sekunder. Først kommer skjermen på, så kommer innstillingene opp, så svitsjer den til søkeren så kan jeg ta bilde. :)

Dette hørtes rart ut. Hos meg tar det rundt 1 sekund, kanskje litt under, før jeg har bilde i søkeren. Jeg får ikke noe bilde for innstillinger først.

Lenke til kommentar

Nei det samme stusset jeg også på nå.

Tror det ville være uakseptabelt å ha 2-3 sekunder ventetid på et så dyrt og flott kamera, myntet på dem som er langt over middels interessert i å ta fotografier.

Dette ville jeg fått undersøkt, hvertfall googlet så du kan sjekke om det er noe galt :)

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd høres det ikke ut som et stort problem, bortsett fra at det eye-fi kortet må kjøpes.

Det er ikke veldig stort problem, men litt kjedelig når man har tatt en serie med bilder og så må man vente 10 sekunder før man får sett om man traff på noen av bildene eller om man skal ta flere.

Hvilket objektiv har du på , hvis det er Sigma 19 eller 30mm så er det normalt. Og det er slik med disse objektivene på alle µFT husene.

Lenke til kommentar

Det tar litt tid før E-M5 er igang når man vipper ON/OFF brytern fra OFF til ON.

Og hvem er det egentlig som går rundt å fotograferer med bryteren på OFF? Jo, det er selvfølgelig de samme luringene som går rundt med objektivdekselet frampå "linsa" si :roll:

Etter flere tester så kom jeg fram til ca. 1,2sek. minus min reaksjonevne.

Lenke til kommentar

Og hvem er det egentlig som går rundt å fotograferer med bryteren på OFF?

På mine Canon-kameraer har jeg aldri tatt den på OFF. Men jeg har gjort det litt innimellom på E-M5 fordi den har touch-skjerm som av og til reagerer når den henger og dingler fra skulderreimen og fordi skjermen suger en del batteri og jeg har foreløpig bare ett batteri til kameraet. :)

Lenke til kommentar

Har testet litt til og det tar definitivt over to sekunder før jeg kan ta bilder. Om jeg holder øyet mot søkeren så får jeg opp bilde etter ca ett sekund og ca et sekund seinere kommer tekst/info opp og jeg kan ta bilder. Det samme skjer om jeg bare bruker LCD-skjermen.

Har googlet litt og funnet følgende:

The start-up time could be faster' date=' but at barely over one second, it's still perfectly acceptable[/quote']

Vet ikke hvorfor min er treigere eller hva de definer som start-up time... :hmm:

Fra dvaletid bruker den riktignok bare ca 1,5 sekunder. Og da går den rett på skjerm med info.

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...