Cax Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Blenderåpning (fysisk) og avstand bestemmer DOF, her er verden helt lik uansett størrelse på sensor. Det stemmer nok ikke. Du kan ikke si noe om dybdeskarphet uten å vite skala. Prøv å fotografere en tommestokk på skrå med stor blenderåpning og se hvor stort område du ville kalle skarpt. Så beskjærer (eller zoomer egentlig bare) inn til halve diagonalen, og så ser du på nytt hvor mange cm av tommestokken du vil kalle skarp. Mindre sensorer har således mindre dybdeskarphet med samme blenderåpning og avstand og brennvidde. Men du er jo inne på det når du sier at du må gå lenger unna med den mindre sensoren. Det vi kan si er at dybdeskarphet bestemmes av synsvinkel og blenderåpning. Et fotografi består av en blenderåpning som samler lys over en synsvinkel i løpet av lukkertiden. Det er fotografiens enhetsteori, og det eneste man egentlig trenger å forstå Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Og akkurat det, Cax, kommer an på hva man mener med "samme dybdeskarphet" når man sammenligner forskjellige utsnitt. Jeg er både enig og uenig med deg, men mest uenig, og det der hører mer hjemme i en annen tråd. *vil ikke se lukkeren til kelux* Lenke til kommentar
Cax Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Og akkurat det, Cax, kommer an på hva man mener med "samme dybdeskarphet" når man sammenligner forskjellige utsnitt. Jeg er både enig og uenig med deg, men mest uenig, og det der hører mer hjemme i en annen tråd. *vil ikke se lukkeren til kelux* Det er heldigvis ikke noe å være enig i, det er bare sånn Når det vi opplever som dybdeskarphet i et fotografi endrer seg når vi skyver det fra oss eller trekker det til oss, så må du nesten etablere en standard for å bruke som målestokk, litt som man har gjort med 50mm brennvidde for å angi søkerforstørrelser. Men det var off topic ja. Poenget er jo egentlig her at om noen er i situasjonen der de har 5D og vurderer å gå til 4/3, så er det veldig enkelt for dem å finne ut hvordan dybdeskarpheten og bildekvaliteten vil bli ved å bare sette brennvidde og blendertall lik det dobbelte av det objektivet har som de vurderer å kjøpe, for eksempel 24/4 hvis de lurer på hvordan 12/2 er å bruke. Det er ingen ekkel magi inne i bildet. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Det var ikke meningen å starte lang teoretisk diskusjon rundt dette, men alltid nyttig med innspill og opplysning. For å gjenta min siste status: Jeg har ikke bestemt meg 100% enda. Men, jeg begynner å helle mot løsningen med jeg skisserte i min forrige post (E-M5 + 5D classic). Hovedgrunnen til at jeg heller mot E-M5 er at jeg stortrives med å ta bilder med det og synes resultatet blir bra nok. Når jeg tar sammenligningsbilder med min 5D mk2 så vinner 5D mk2 på støy og skarphet, men med såpass liten margin at jeg ikke tror jeg kommer til å tenke over det i vanlig bruk. Det største minuset jeg ser med E-M5 er at det blir vanskeligere å få liten DOF, men derfor vurderer jeg altså å ha en 5D classic + 50mm 1.4 i tillegg til når jeg ønsker å ta den type bilder. Ellers skal jeg ihvertfall få testet Olympus 45mm og Panasonic 20mm ila et par dager og se hva følelse jeg sitter igjen med etterpå. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det var ikke meningen å starte lang teoretisk diskusjon rundt dette, men alltid nyttig med innspill og opplysning. For å gjenta min siste status: Jeg har ikke bestemt meg 100% enda. Men, jeg begynner å helle mot løsningen med jeg skisserte i min forrige post (E-M5 + 5D classic). Hovedgrunnen til at jeg heller mot E-M5 er at jeg stortrives med å ta bilder med det og synes resultatet blir bra nok. Når jeg tar sammenligningsbilder med min 5D mk2 så vinner 5D mk2 på støy og skarphet, men med såpass liten margin at jeg ikke tror jeg kommer til å tenke over det i vanlig bruk. Det største minuset jeg ser med E-M5 er at det blir vanskeligere å få liten DOF, men derfor vurderer jeg altså å ha en 5D classic + 50mm 1.4 i tillegg til når jeg ønsker å ta den type bilder. Ellers skal jeg ihvertfall få testet Olympus 45mm og Panasonic 20mm ila et par dager og se hva følelse jeg sitter igjen med etterpå. Fremdeles interessant og høre videre hva du bestemmer deg for. Men den angrefristen det ble snakket om tidligere. Kan du bruke kameraet og likevel benytte angrefristen ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det er heldigvis ikke noe å være enig i, det er bare sånn Når det vi opplever som dybdeskarphet i et fotografi endrer seg når vi skyver det fra oss eller trekker det til oss, så må du nesten etablere en standard for å bruke som målestokk, litt som man har gjort med 50mm brennvidde for å angi søkerforstørrelser. Å definere hvordan man sammenligner dybdeskarphet i forskjellige utsnitt er ikke bare noe som "er sånn" - det er noe man skal finne ut av. Det kommer veldig an på CoC, og det kommer an på hva man mener med "samme dybdeskarphet". Sammenligning av dybdeskarphet med forskjellig fokusavstand og/eller utsnitt er tricksy greier. Og noe som hører hjemme i en annen tråd, for eksempel denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1374322&view=findpost&p=18282227 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Fremdeles interessant og høre videre hva du bestemmer deg for. Men den angrefristen det ble snakket om tidligere. Kan du bruke kameraet og likevel benytte angrefristen ? Ja, det skal gå bra. Det er Elkjøps 30 dagers returrett. Så sant kameraet er i god stand så kan det returneres. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Men nå må jeg bare spørre, har du allerede handlet eller venter du på å handle? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg har alt handlet en E-M5 som jeg nå tester ut og vurderer opp mot min 5D mk2. Resultatet blir at jeg enten returnerer E-M5 eller selger min 5D mk2. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Okei da er jeg med igjen Kan du legge opp noen sammenligningsbilder med like utsnitt osv? Hadde vært gøy å se en direkte forskjell Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Det skal jeg prøve å få gjort seinere. Foreløpig har jeg stort sett tatt bilder av kone og barn. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvis du ikke har noe i mot å legge det ut her i denne tråden så er jo mennesker det beste motivet å sammenligne med som oftest Hadde vært kanonbra om du hadde noen bilder, typisk tatt fra samme tripod med hensyn til cropfaktoren når du justerer brennvidden. Så får man et så "korrekt" grunnlag som mulig for sammenligning Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Enig med IceBlitz her! Det hadde vært artig å sett... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Da har jeg gjort et forsøk. Vedlagt ligger bilder fra både E-M5 + 12-50 og 5D mk2 + 24-105. To av de er tatt med ISO 200 og F5.6 og lukkertid 1/50s og på samme stativ. De to andre er tatt med ISO 1600 og F5.6 og lukkertid 1/400. Jeg bommet litt på brennvidden så det ble henholdsvis 20mm og 45mm. Bildene er tatt i RAW, åpnet med default instillinger i Camera RAW og croppet i Photoshop for å gjøre bildene mindre. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Tusen takk! Men dette reiste mange spørsmål for mitt vedkommende. Ser jeg virkelig riktig om jeg ser at EM5 bildene er bittelitt skarpere eller omtrent like skarpe som 5D2? Er 24-105mm objektivet like skarpt som 12-50? Dette syntes jeg var veldig rart Hadde forventet at 5D2 bildene skulle være skarpere enn EM5 igrunn. Endret 25. juli 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Da har jeg gjort et forsøk. Vedlagt ligger bilder fra både E-M5 + 12-50 og 5D mk2 + 24-105. Ehmm, E-M5-bildene er jo tydelige bedre (skarpere og aner bedre kontrastomfang også.....) Interesting! Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Takk for arbeidet du legger i det Krister461 , for at vi andre kan ta del i dine erfaringer. Det første som slår med er forskjellene man ser i dybdeskarpheten med samme blender og ( samme brennvidde?) Ganske stor forskjell der. Når det gjelder toneforløp , skarphet og støy var det vanskelig for meg og se forskjell. Men nå skal jeg legge til at jeg fortiden sitter med en IPad :-) Skjermen er jo fabelaktig men liten og uten noen spesielle programmer , kun betraktning.. Uansett synes jeg det så veldig bra ut fra OM-D sin side på 1600 ISO så lenge her ikke er gjort noen form for støyreduksjon. Gleder meg til andres kommentarer... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg tror det er kun i ekstreme tilfeller og på meget høy ISO at vi vil se en markant forskjell. Edit - om forskjellen noen gang blir markant. Forskjellen i opplevd skarphet er nok på grunn av to ting - noe bedre dybdeskarpet pga mindre sensor, og et svakere AA filter hos Olympus enn Canon. Sistnevnte håndteres ved å bruke forskejllige oppskarpningsinnstillinger på de to kameraene. Endret 25. juli 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 ...Det første som slår med er forskjellene man ser i dybdeskarpheten med samme blender og ( samme brennvidde?) Ganske stor forskjell der. Når det gjelder toneforløp , skarphet og støy var det vanskelig for meg og se forskjell... Uansett synes jeg det så veldig bra ut fra OM-D sin side på 1600 ISO så lenge her ikke er gjort noen form for støyreduksjon. Dette oppsummerer mitt syn også. Jeg synes stort sett at forskjellene i bildekvalitet er neglisjerbare (som er et svært positivt tegn for E-M5). På andre områder (foruten bildekvalitet) har E-M5 fordeler og på andre har 5D mk2 fordeler. Men de to områdene som er størst forskjell (for min del) er: E-M5 er liten og lett 5D mk2 gir mindre DOF Nå er det fordeler med større DOF på en del bilder også, f.eks. ved håndholdte landskapsbilder, men veldig ofte liker jeg å separere motivet med liten DOF. Planer videre for meg er å teste Olympus 45mm og Panasonic 20mm samt et 5D classic. 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 ...Det første som slår med er forskjellene man ser i dybdeskarpheten med samme blender og ( samme brennvidde?) Ganske stor forskjell der. Når det gjelder toneforløp , skarphet og støy var det vanskelig for meg og se forskjell... Uansett synes jeg det så veldig bra ut fra OM-D sin side på 1600 ISO så lenge her ikke er gjort noen form for støyreduksjon. Dette oppsummerer mitt syn også. Jeg synes stort sett at forskjellene i bildekvalitet er neglisjerbare (som er et svært positivt tegn for E-M5). På andre områder (foruten bildekvalitet) har E-M5 fordeler og på andre har 5D mk2 fordeler. Men de to områdene som er størst forskjell (for min del) er: E-M5 er liten og lett 5D mk2 gir mindre DOF Nå er det fordeler med større DOF på en del bilder også, f.eks. ved håndholdte landskapsbilder, men veldig ofte liker jeg å separere motivet med liten DOF. Planer videre for meg er å teste Olympus 45mm og Panasonic 20mm samt et 5D classic. Ja jeg er enig i det du tenker og det er de samme tankene jeg sitter med når det gjelder 7Den min. Selv om dybdeskarphetsforskjellene ikke er like store mellom et APS-C kamera og 4/3 så er det jo litt forskjell. Men jeg synes 20mm f1,7 gjør det bra nok selv om den likevel ikke kan sammenlignes med 45mm f1.8. Blir artig og følge med fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå