Gå til innhold

[Løst] Tankespill: Selge Canon 5D mk2 og kjøpe Olympus OM-D EM-5?

Anbefalte innlegg

Advarsel: Jeg lider nok av G.A.S. Og dette forblir nok bare et tankespill. I hvert fall frem til jeg har fått testet EM-5 skikkelig selv til mitt bruk (Edit: E-M5 er kjøpt og 5D mk2 er byttet i et 5D classic)

Og, posten er lang…

Oppsummering i etterkant

Etter litt frem og tilbake kjøpte jeg et E-M5 på Elkjøp med 30 dagers retturrett. Etter å ha testet kameraet under en rekke forhold konkluderte jeg med at kameraet var veldig behagelig å bruke og bildekvaliteten var god nok for meg. I de fleste tilfeller kunne jeg knapt se forskjell på bilder fra E-M5 og 5D mk2. Det største minuset med E-M5 var at det var mye vanskeligere å få liten DOF. Så, jeg valgte å bytte mitt 5D mk2 med et 5D classic og beholde min 50mm 1.4. :)

Original intro

Jeg har omsider fått meg et Canon-oppsett som jeg lenge har drømt om: 5D mk2, 24-105 F4 IS, 70-200 F4 IS, 50mm F1.4 ++. Og, jeg er egentlig veldig fornøyd med dette. Men, jeg ønsker alltid noe nytt/bedre og jeg merker at jeg litt for ofte synes det blir litt mye å drasse på og derfor lar noe av utstyret ligge, evt. bare tar med meg madammens E-PL1.

Nå i det siste har jeg lest en del om Olympus OM-D EM-5 og synes det virker som et supert kamera, og det har også kommet en del veldig fine objektiver til Micro 4/3 i det siste. Og, litt rask regning viser at jeg kan selge Canon-utstyret brukt og kjøpe ca. tilsvarende utstyr nytt til EM-5.

For øvrig kan dere se hva jeg liker å ta bilder av i min signatur – i tillegg til Flickr-bildene tar jeg mye bilder av barn og familie i hus, i friluft og i studio. :)

Så litt vurderinger frem og tilbake:

Kamerahus

Fordeler Canon 5D mk2:

• Muligheter for svært liten dybdeskarphet
  • Stor og fin søker
  • Passer hendene mine bra – både størrelse og knapper
  • Bra på høy ISO (men ikke overlegen)
  • Kamera er byttet i en 5D classic mot mellomlegg

Fordeler Olympus EM-5

• Lite og hendig – lett å ta med seg til enhver tid!
  • Bra værtetting
  • God innebygd stabilisering
  • Raskere autofokus (men bare på stillestående motiver)
  • Enklere/bedre videomodus (har ikke brukt Canon sin skikkelig enda)
  • Kameraet er kjøpt og fungerer strålende

Normalzoom – Canon 24-105 F4 IS vs Olympus 12-50 F3,5-6,3

• 24-105 er supert og gir muligheter for passe smal DOF
  • 12-50 er har liten blenderåpning i teleenden
  • 12-50 har værtetting
  • 12-50 har god makromodus
  • 12-50 er rimeligere (kit) så jeg sparer noen kroner på byttet
  • 12-50 er mindre og lettere
  • Byttet er gjort

Fastobjektiver – Canon 50mm F1,4 vs Panasonic 20mm F1,7 og Olympus 45mm F1,8

• Har plukket ut to rimelige fastobjektiver til Olympus
  • Alle tre er gode
  • Canon vet jeg at jeg digger og gir muligheter til veldig liten DOF
  • Micro 4/3-alternativene vil få bildestabilisering fra huset i tillegg
  • Blir litt dyrere med to 4/3-objektiver
  • 4/3-objektivene er mye mindre og lettere
  • 20mm 1.7 er veldig lite
  • 20mm 1.7 har litt treig autofokus
  • 20mm 1.7 gir ikke særlig smal DOF
  • 45mm 1.8 gir litt smal DOF
  • 20mm og 45mm er veldig skarpe
  • Byttet er gjort

Macro – Sigma 105mm F2,8 vs Leica 45mm F2,8 eller Olympus 60mm F2,8

• Sigmaen vet jeg er sylskarp
  • Blir litt dyrere å skifte til Leica-objektivet
  • Olympus-aternativet er ukjent og lanseres over sommeren
  • 4/3-objektivene er mindre og lettere og får bildestabilisering
  • Olympus 12-50 kit objektivet har faktisk overraskende bra makro-modus
  • Foreløpig har jeg beholdt Sigma 105mm til en Canon 5D classic

Telezoom – Canon 70-200 F4 IS vs Olympus 40-150mm F4,0-5,6?

• Canon-objektivet digger jeg, men blir litt for ofte liggende hjemme og er ikke mitt mest brukte
  • Canon-objektivet gir muligheter for passe smal DOF
  • Vanskelig å finne et godt alternativ for 4/3, men crop-sensor gir ofte lengre rekkevidde uten å tape for mye på kvaliteten
  • 40-150mm er en rimelig "erstatning" om ikke annet.
  • 40-150mm føles veldig billig men fungerer ok
  • Canon-objektivet blir nok vanskelig å erstatte fullt ut
  • Byttet er gjort

Blits – Canon 580EX II vs Olympus - FL-600R

• Canon-blitsen digger jeg
  • Olympus-blitsen har ledlys for filming
  • Olympus-kameraet har vel også gode muligheter for fjernstyring av blitser?
  • Byttet er gjort, men må teste den FL-600R skikkelig

Andre fordeler Canon DSLR:

• Slipper arbeidet med å skifte system
  • Jeg har alt jeg trenger av vesker, sekker, batterier, minnekort, fjernkontroll, filtre +++
  • Mye spennende å oppgradere til (L-fastoptikk, 5D mark III +++)
  • Jeg kjenner utstyret godt
  • Alt er godt testet og utprøvd
  • 4/3 vil aldri bli fullformat

Andre fordeler Olympus 4/3:

• 4/3 er i rivende utvikling (mange som lager gode objektiver)
  • Bildestabilisator i huset gir det på alle objektiver
  • Alt er generelt sett mindre, lettere og rimeligere
  • Speilløst er fremtiden?

Her er det bare å slenge seg på tankespillet og komme med innspill ene og andre veien. Som nevnt: Jeg tviler på at jeg faktisk vil skifte og må uansett få testet 4/3-utstyret grundig før jeg evt. gjør en seriøs vurdering… :hm:

Edit: oppdaterer posten litt fortløpende :)

Endret av krister461
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig tanke-eksperiment det der. Men kan jeg forslå et alternativ.

Vent til høsten og se hva Olympus lanserer basert på samme sensor; sannsligvis kommer det mer kompakte Pen modeller med samme sensor; og da er det mulig at det er bedre å kjøpe en av de + noen gromme objektiver som du bruker de gangene du ikke gidder å ta med 5D-en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat solgt mitt alt for lite brukte 7D og bestilt E-M5. Om det blir mer brukt vil tiden vise, men mens jeg testet E-M5 fant jeg ut at det faktisk var plass til hus med 12-50 og en 75-300 i topplommen på sekken jeg bruker til daglig. Det er 24-600mm ekvivalent (med en liten glippe) i et fantastisk kompakt format, og 12-50 har også en brukbar makrofunksjon. En superzoom (jeg liker FZ150 godt også) ville vært ennå mindre, men spørsmålet for meg er om jeg vil ha superzoomkvalitet når jeg kan få mFT-kvalitet i noe som er lite nok.

Jeg ser selvsagt at min problemstilling ikke er helt anaolog til din, men det er likevel en del felles trekk. For meg var ikke E-M5 noen direkte erstatning for 7D. Jeg går tilbake til min gamle 30D for å bruke 100-400mm IS som er et av mine favorittobjektiver og beholder også en del andre Canon objektiver. Jeg ser mer som E-M5 som en erstatning for et mindre kamera, en superzoom, en avansert kompakt el. l. På lang sikt kan kanskje mFT også erstatte speilrefleksen, men i øyeblikket er følgefokusen alt for svak. På vidvinkel og normalområdet er imidlertid mFT et bra alternativ allerede.

Slik sett hadde forslaget til Tomsi om å vente til høsten for å se om det kommer noen ennå mindre Pen-modell med samme sensor vært fornuftig. Og i øyeblikekt kan det se ut som det uansett er høst før E-M5 ankommer. Men jeg vil ha innebygd søker og det tviler jeg på om neste Pen-generasjon har. En annen grunn for å vente til høsten er at det er spådd speiløst fra Canon, og hvis det blir bra vil det jo gi en del fordeler i form av felles blitssystem, kanskje optikk også hvis det skulle fungere bra nok.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den værtettingen som Olympus skryter av, er jeg i tvil om hvor bra den egentlig er. Etter det jeg kan se finnes det ingen pakning mellom objektiv og kamera, selv om 12-50 objektivet også skal være sprutsikkert. Selv om andre åpninger på kameraet er tettet, hjelper det lite hvis det kommer vann inn via objektivåpningen.

Lenke til kommentar

Mange takk for innspill. Idéellt sett skulle jeg hatt både Canon-utstyret mitt og 4/3-pakken skissert over. Og, om ikke jeg selger Canon-utstyret kommer jeg nok til å uansett kjøpe en 45mm og 20mm til madammens EPL-1 etterhvert, og ved tid og stunder også oppgradere det som reservekamera (men gjerne ikke til noe av E-M5s kaliber/prisklasse).

Men, om jeg faktisk blir fornøyd med grep, søker og høy-ISO på E-M5 samt dets objektiver så vurderer jeg altså å bare satse alt på 4/3 med en gang :)

Det er nok fornuftig å vente og se litt, men samtidig er jo det kjekt å være først ute med ting...(veldig saklig argument - i know) :wee:

Lenke til kommentar

Dette var en veldig interessant tråd.

Når den blir løst er det nesten slik at vi burde laget en ny en med omtrent samme innhold som første post og hatt den som sticky til nye folk som ønsker veiledning på hva dem burde kjøpe.

Vil da mest gjelde størrelse, om man er av typen som liker enten store eller små systemer så kan man hvertfall få fordeler og ulemper ved begge.

VELDIG BRA JOBBET, trådstarter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder den værtettingen som Olympus skryter av, er jeg i tvil om hvor bra den egentlig er. Etter det jeg kan se finnes det ingen pakning mellom objektiv og kamera, selv om 12-50 objektivet også skal være sprutsikkert. Selv om andre åpninger på kameraet er tettet, hjelper det lite hvis det kommer vann inn via objektivåpningen.

Jeg har holdt min E-M5 og kit under krana på kjøkkenet 2 ganger, alt fungerer og ingen fuktproblemer. Vannstrålen gikk rett over fra optikk til kamerahus.
Lenke til kommentar

Jeg har holdt min E-M5 og kit under krana på kjøkkenet 2 ganger, alt fungerer og ingen fuktproblemer. Vannstrålen gikk rett over fra optikk til kamerahus.

Høres bra ut.

Savner likevel en pakning på objektivet som f.eks. L serien til Canon har.

Uansett er jeg utrolig godt fornøyd med kameraet. Eneste ankepunktet er et noe dårlig batteri, og et tullete dyrt reservebatteri (håper det etterhvert kommer noe 3 parts som er bra og rimeligere priset).

Lenke til kommentar

... Eneste ankepunktet er et noe dårlig batteri, og et tullete dyrt reservebatteri (håper det etterhvert kommer noe 3 parts som er bra og rimeligere priset).

Kryr det ikke av slikt på Ebay? (Det er der jeg har handlet til mine fire foregående speilreflekser) :)

Lenke til kommentar

... Eneste ankepunktet er et noe dårlig batteri, og et tullete dyrt reservebatteri (håper det etterhvert kommer noe 3 parts som er bra og rimeligere priset).

Kryr det ikke av slikt på Ebay? (Det er der jeg har handlet til mine fire foregående speilreflekser) :)

Nja.

Det finnes noe, men de krever visstnok egen lader, og i tillegg er det litt ymse info om batteriet rapporterer tilstand til kameraet. Dvs. man risikerer at det går tomt når man trenger det som mest (og kamera indikator viser fullt batteri).

Prisen ryker også (med lader) lett over 200 NOK, og da har man moms (som er ok) og avgift til Posten (som ikke er ok). Burde vært mulig å håndtert innbetaling av moms selv via internet.

Lenke til kommentar

Vurderte å nødshoppe ekstra uorginale batterier til em5 men fikk inn endel orginale fra FV inkl ekstra lader. Som trengs mtp ca 3t ladetid pr batteri. Orginal batterier er ikke billig men kanskje noe mere safe, selvom de nok kommer fra samme china land :-)

Lenke til kommentar

Vurderte å nødshoppe ekstra uorginale batterier til em5 men fikk inn endel orginale fra FV inkl ekstra lader. Som trengs mtp ca 3t ladetid pr batteri. Orginal batterier er ikke billig men kanskje noe mere safe, selvom de nok kommer fra samme china land :-)

EM-5 er vel såpass populært at det er vel kun et tids spørsmål før de uorginale ligner de orginale.

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...