Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjerteproblemer ved trening?

Szmekken

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg burde oppsøke lege, og kommer også til å gjøre det, men jeg håper på litt respons herfra først :)

Litt bakgrunn:

Jeg er i starten av 20-årene, og har mesteparten av livet trent mye kondisjonsidrett. De siste par årene har treningen dappet av, og jeg har gått fra å trene semiseriøst 3-6 ganger i uken til å trene i snitt 2-3 ganger i måneden. De siste par månedene har jeg startet det som skulle bli min helsemessige renessanse, men hjertet stikker tilsynelatende kjepper i hjulene for meg.

Problemet er:

Etter å ha kommet meg opp på et treningsmengdenivå på 2-3 ganger i uken, opplever at jeg i snitt ligger 10-20 pulsslag over det jeg kunne forvente ved samme belastning tidligere. Det spessielle er at dette er uten at jeg blir mer anpusten og sliten enn tidligere. Jeg har fremdeles maxpuls på 208, og ser at jeg ved en halvannen times løping gjerne har 180+ i snittpuls. Jeg løper mye i motbakke, og opplever at jeg kan løpe (Opp Holmenkollen i Oslo) i 15 min i strekk med 190-196 i puls, uten at pusten blir flaskehals, og uten tegn til å måtte stoppe opp. I forhold til hva jeg gjorde før, løper jeg heller ikke særlig fort.

Den beste måten jeg kan beskrive det på er at pusten ikke følger hjertet. Jeg kan ligge på 195 i puls, stoppe pusten i 10 sekunder, og fremdels ikke få pustebesvær.

Pulsen bruker også 3-4 ganger lengre tid på å synke under terskel når belastningen avtar (Ved mindre jeg stopper helt opp).

Jeg begynner å bli litt bekymret for dette. Er det noen med lignende erfaring? Hva kan være galt?

Edit: Jeg burde kanskje legge til at jeg ikke føler noen smerte eller ubehag under eller etter trening. Selvsagt annet enn bekymringen dette fører meg seg.

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være overbelasting og dårlig kosthold. Har du spist for lite? Jeg foreslår at du setter trenings øktene dine over til noe roligere, som f.eks jogge på flat terreng isteden for opp en lang, bratt bakke. Og etterhvert som du føler deg sprekkere kan du gradevis bevege deg oppover til hard trening igjen. Jeg driver med trening jeg og (5 ganger i uka, men det er i forbindelse med en enkelt sport), men ikke slik treni g som det der. Eneste jeg vet er at når helgen kommer er jeg sliten og jeg sier ikke neitakk til litt restitusjon. Så mime forslag er:

Tren litt roligere de siste dagene og vil mye. Spis mye og sunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...