Robiz Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Hei. Har et veldig irriterende problem med NAT-type 3, eller strict. Jeg får ikke til å spille med venner i noen spill, og jeg har prøvd alt mulig rart for å endre til nat-type 2 eller moderate. Routeren er av type Zyxel p-660 hw-t3 v2 Jeg holder på å bli gal. Har suttet i over et år uten å få til å spille med venner. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Det routermodemet er det største crapgreia som ISPene har. Har sett løsninger hvor man åpner porter på den med Telnet og ikke webinterface. Alternativt kan problemet være at portene er blokkert av Telenor (abuse). http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/begrenset_internettilgang/ Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2012 Tusen takk for svar! Jeg skal skjekke ut den telnet greia, i og med at jeg ikke har telenor. Kan det være farlig å prøve den telnet tingen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Tusen takk for svar! Jeg skal skjekke ut den telnet greia, i og med at jeg ikke har telenor. Kan det være farlig å prøve den telnet tingen? - Hvilken ISP har du? - Bruker du mer enn 1 ruterboks? (for eksempel til å ha trådløst nettverk?) Som regel er det rimelig enkle ting som stopper deg fra å få NATet riktig og jeg vet det er fullt mulig med denne ruteren (en veldig vanlig modell fra mange ISPer forøvrig). Jeg husker ikke helt om det er noen spesielle quirks vi må ta hennsyn til med denne modellen spesifikt opp mot playstation nettverket, men det bør ikek være så vanskelig å finne ut av. Begynn med å besvare spørsmålene over - så jobber vi derfra. Forøvrig ja - det er telnet (CLI) grensesnitt på denne ruterne du kan bruke, men jeg ville ikke annbfalt at du begynner feilsøkingen der før vi har undersøkt en del andre mer typiske problemstillinger. tlenet grensesnittet trenger du litt erfaring for å bruke uansett da det er rent tekstbasert. EDIT: Når jeg tenker meg om så erindrer jeg vagt at det var ganske straight-forward NATing for å få dette til for playstation network, men at det var noe med at playstationen enten måtte ha statisk IP, eller dynamisk ip (jeg husker ikke hvilken) for at det skulle fungere riktig. Det er verdt å ha det med i tankene og prøve begge varianter. Hovedproblemet kan ligge et helt annet sted (som f.eks. i at du bruker 2 ruterledd, hvilket er kanskje det mest vanlige problemet). -Stigma Endret 12. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Jeg skal ha det til at jeg bare har 1 ruterboks, men lurer på om ikke vi har en liten boks, eller om det bare var uttaket fra veggen.. Men uansett, det kan jeg se etter om når jeg kommer hjem senere i dag eller i morgen. Men det var snakk om statisk og dynamisk IP på playstation. Jeg har prøvd å endre dette, prøvd begge deler, men dette hjalp ikke. Men så det er sagt så er det problemer på pc også. Jeg kan ikke spille med venner på minecraft server, enten om jeg hoster eller venner. Jeg har prøvd å sjekke om portene jeg forwarder og/eller åpner er åpne med denne siden: http://www.yougetsig...ols/open-ports/ Men det står alltid at de er closed. Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser og prøver med dette.. :S EDIT: Glemte å si at jeg har Loqal, Trønderenergi. Vet ikke hvilken hjelp dette gir, men jeg er ikke fornøyd med dem, ihvertfall. Endret 15. juli 2012 av Robiz Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 ... Først sjekk om du har flere rutere, og rapporter tilbake. det er viktig å vite o mvi skal kunne hjelpe deg. For det andre, om du også ikke kan forwarde til PC så la oss begynne med det. Det er litt enklere, eller rettere sagt har færre ukjente faktorer. Når vi kan få forwardet en port vellykket til PCen så kan vi ta steget til å forwarde for playstationen. Det er nesten identisk prosess uansett. For det tredje, stop å teste med websiden du linker til. Slike tester er ikke idèelle å teste med i min erfaring. Jeg anbefaler at du laster ned µtorrent (utorrent.com). Denne har en innebygget port-tester. Fordelen med denne fremfor å teste via en webside er at du har et program på PCen som står klar til å ta imot forespørslene som test-klienten på utsiden sender inn. Med dette så blir testen mye mer nøyaktig. webside tester uten denne muligheten risikerer du å få false negatives på (at den rapporterer ingen respons mens porten faktisk er NATet riktig). Jeg testet eksempelvis nå med port 48777 (en ustandard port ingen server faktisk bruker på min maskin). Den er korrekt forwardet til denne PCen, men websiden ser den som lukket uansett. Kort sagt er det ikke en god måte å teste på, så unngå det. Sitter du deg helt bom fast og finner ikke ut av det selv med hjelp fra forumet så kan jeg kanskje tilby meg å ta en titt på det direkte via fjernstyring (www.teamviewer.com). Så lenge du har passordene for ruteren(e) dine tilgjengelig så lar det seg som regel gjøre å fikse ting direkte på denne måten rimelig raskt. Hvis det kommer til det, og du ønsker å donere noe symbolsk som takk for hjelpen og min tid så takker jeg alltid ja til sånt som fattig student men jeg setter ikke det som noe krav til å gi deg hjelp altså. Det er helt opp til deg. No pressure PM meg i så fall. Hvis ikke så fortsetter jeg å gi råd via forumet om du foretrekker. -Stigma Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Jeg tror jeg fant ut hva problemet var. Jeg hadde en splitter til router og telefon, som jeg hoppet over, og plugga ledningen rett fra veggen inn i routeren og nå får jeg NAT-type 2 på playstation. Jeg vet ikke om det faktisk fungerer, men det er ihvertfall et positivt framskritt! Tusen takk for hjelp uansett da! ^^, Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Glem det, falsk alarm! Når jeg testa internettinstillingene nå, sto det Nat-type 3 igjen.. -.- Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hva slags IP adresse er det du får fra internettleverandøren din? Noen leverandører gir ut en privat IP som allerede er bak en NAT router. Når du så kobler til en router selv, blir det dobbelt NAT'ing. Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 Hva mener du med "hva slags" ip-adresse? Og vil det du sier bety at det ikke hjelper å kjøpe en ny router? Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Med "hva slags" IP adresse, mener jeg om du får en offentlig adresse eller en privat adresse. Private adresser er i 10.x.x.x og 192.168.x.x format. Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Jeg har begge deler. på routeren og på ipconfig finner jeg jeg 192.168.**.** format, men hvis jeg bruker nettsider får jeg eksternt format. Hva har det med saken og gjøre? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Den adressen du ser på nettsider er din internett-IP. Dvs dette er normalt adressen som modemet ditt bruker. Det vi er interessert i å vite er om du har et dobbelt sett med lokale ipadresser. Dette vil skje om du har et routermodem og så en router etterpå, eller om din ISP allerede har plassert deg bak en router. Du kan koble PC til kabelen som går inn på routeren din og sjekke hvilken ipadresse du har der. Da vil du se om du har internett-IP eller LAN-IP der. Jeg tror Loqal har en routerfunksjon bygget inn i sentralen sin. Dette er vel lik Lyse/Altibox og styres delvis via nettside til kunden. Denne burde du få satt i bridge ved å kontakte kundeservice. Da kan du sette din egen router i UPNP og portene vil åpnes automatisk. Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 Hvordan kan jeg vite om loqal har satt meg bak en router da? Jeg har prøvd og sende mail, men jeg fikk aldri noe svar.. Og vil det hjelp om jeg kjøper en ny router? En tredjeparts router? Er bare mektig lei av ikke å kunne spille med venner eller noe... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Hvis du kobler PC rett til sentralen, så vil du se hvilken IP du får. CMD ipconfig Er adressen 192.x.x.x eller 10.x.x.x så er du bak en router. Lenke til kommentar
Robiz Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Det sto ingen ip adresse i ipconfig, når jeg prøvde det. Hva kan jeg gjøre da, funker det å kjøpe ny router da? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Hvis du har en windows-maskin, så deler den ut 169.x.x.x til maskinen selv om den ikke oppnår kontakt med nettverket. Du bør med andre ord finne en IP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå